مزایا و معایب لمینت دندان

لمینت

حال ممکن است برای هر فردی این سوال پیش آید که لمینت چیست؟ و چه فواید و معایبی برای آن‌ها دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید، زیرا قصد داریم درباره مزایا و معایب لمینت دندان و همچنین راه‌های جلوگیری از عوارض آن صحبت کنیم.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان (Dental laminate) که گاهی به آن ونیر (Veneer) هم گفته می‌شود، با کمک لمینت دندان می‌توان بسیاری از ایرادات ظاهری دندان مانند بدرنگی دندان‌ها، رفع لکه‌های روی دندان، فرم دهی دندان‌ها، فاصله‌های بین دندانی و پوشش دندان‌های شکسته و نامرتب را برطرف کرد.

لمینت روکش نازکی است همرنگ دندان و در عین حال نازک و با دوام است که روی سطح بیرونی دندان‌های بالا و پایین را می‌پوشاند و باعث بهبود زیبایی لبخند و ظاهر کلی فرد میشود. وقتی قطعات کوچک لمینت روی دندان‌ها قرار می‌گیرند، باعث تغییر رنگ و سفیدتر کردن دندان، تغییر شکل، اندازه یا طول دندان‌ها به وضعیت دلخواه فرد می‌شوند. لمینت‌ها بجز مزایای زیبایی شناختی، مزایای دیگری نیز دارند از جمله اینکه در مقایسه با مینای دندان، مقاومت و قدرت دندان‌ها را افزایش می‌دهند و با پوشاندن ناهمترازی و سایر عیوب دندان، ردیف دندان‌ها را مرتب و یکنواخت نشان می‌دهند.

البته در مورد رنگ لمینت باید گفت، تا حدودی انتخاب رنگ سلیقه‌ای است. برخی‌ها دوست دارند لبخند هالیوودی داشته باشند. اما برخی‌ها ترجیح می‌دهند طبیعی بودن ظاهر دندان‌هایشان حفظ شود و در عین حال لبخندی متفاوت و مرتب و زیبا داشته باشند.

لمینت‌ها را می‌توان از جنس پرسلن (چینی)، یا مواد کامپوزیت رزین تهیه کرد. لمینت‌های دندان چینی بهتر از کامپوزیت رزین در برابر لکه‌ها مقاومت می‌کنند. بعضی‌ها روکش‌های پرسلن را از این نظر که در برابر لکه‌ها مقاوم‌ترند و ویژگی‌های بازتابش نور در آن‌ها به دندان‌های طبیعی نزدیک‌تر است، ترجیح می‌دهند. شما باید درباره انتخاب بهترین و مناسب‌ترین مواد روکش برای دندانهایتان با دندانپزشک مشورت کنید.

مزایا و معایب لمینت دندان

کاربرد لمینت دندان برای افرادی که فاصله زیادی بین دندان آن‌ها وجود دارد، دندان هایشان شکسته است یا برخی از دندان‌های آن‌ها کج درامده و همچنین برای افرادی که می‌خواهند زرد شدن یا تغییر رنگ دندان‌های خود را بپوشانند؛ کاملا مناسب است.

ونیر‌های لمینت از جنس پرسلین یا رزین به نحوی طراحی می‌شوند که دندان‌های جلوی شما را به طور کامل می‌پوشانند. این تکنیک دندانپزشکی زیبایی می‌تواند اعتماد به نفس شما را به طور کامل برگرداند و لبخندی زیبا و جذاب را برایتان به ارمغان می‌آورد. برای انتخاب تکنیک مناسب ونیر دندان باید مزایا و معایب لمینت دندان را بدانید این موارد عبارتند از:

مزایای لمینت دندان

لمینت دندان هم از نظر ترمیم دندان و هم از نظر زیبایی مزایای بسیاری به همراه دارد که شامل موارد زیر میشوند:

۱: مقاومت لمینت دندان در برابر زرد شدن و تغییر رنگ دندان

ونیر‌ها در مقایسه با سایر روش‌ها مانند کامپوزیت در مقابل زرد شدن مقاومند. از مزایا لمینت دندان سرامیکی این است که اگر به درستی از آن‌ها مراقبت کنیم تقریباً به طور دائم سفید و درخشان باقی می‌مانند و با خوردن مواد غذایی رنگی مانند چای و قهوه زرد نخواهد شد.

۲: داشتن دندان‌هایی سفید، اما طبیعی

ونیر‌های پرسلین، ظاهری کاملا طبیعی دارند. خاصیت بازتاب نور سرامیک موجب می‌شود لمینت خصوصیاتی شبیه مینای دندان داشته باشد. لمینیت سرامیکی از یک لایه نازک ساخته می‌شود و بسیار شفاف است زمانی که روی دندان‌های طبیعی قرار میگیرد غیر قابل تشخیص است.

۳: رفع مشکلات جزئی و ظاهری دندان

ونیر‌های سرامیکی قادرند رنگ، شکل و ظاهر دندان‌های طبیعی را تغییر دهند. هر گونه عیب ظاهری مانند تغییر رنگ، کج درآمدن، درمان شکستگی دندان، لب پر شدن یا فاصله زیاد بین دندان‌ها توسط لمینیت‌های سرامیکی پوشش داده می‌شود و مشکلات جزئی و ظاهری دندان برطرف میشود.

۴: مشاهده نتیجه لمینت دندان در زمان کم

لیمنت‌های دندانی بلافاصله بعد از نصب، طرح لبخند شما را اصلاح می‌کنند و هیچ گونه دوره نقاهت یا ریکاوری نخواهند داشت؛ بنابراین بلافاصله بعد از اتمام جلسه کاشت لمینت می‌توانید از چهره جذاب و دندان‌های زیبای خود لذت ببرید.

در شرایط ایده آل اگر دندانپزشک با مهارت کامل لمینت‌ها را روی دندان‌های شما نصب کرده باشد و شما نیز بعد از نصب لمینت به خوبی از آن مراقبت کنید؛ دوام و طول عمر لمینت‌ها می‌تواند بیش از ۱۵ سال باشد. با این وجود احتمال آسیب دیدن لمینت‌ها یا بروز مشکل در دندان‌های طبیعی زیرین آن‌ها وجود دارد که ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا کنند.

۶: بازسازی مینای آسیب دیده دندان‌ها

اگر چه مینای طبیعی دندان بسیار قوی و مستحکم است، اما باز هم امکان آسیب آن وجود دارد. مسواک زدن بیش از حد دندان، خوردن غذا و نوشیدنی‌های اسیدی، به مینای دندان آسیب می‌زند. علاوه بر این اسید معده در افرادی که دچار بیماری رفلاکس معده هستند، به مینای دندان آسیب می‌زند. این موضوع موجب نگرانی از بابت سلامت دهان و دندان خواهد بود. البته خوشبختانه مینای آسیب دیده دندان قابل بازسازی است. به گفته آکادمی دندانپزشکی زیبایی آمریکا، ونیر‌های دندانی یک درمان عالی برای آسیب و فرسایش مینای دندان و بازسازی زیبایی طبیعی دندان هستند.

۷: مناسب برای دندان‌های کج و فواصل کم دندان‌ها

امروزه با روش‌های نوین دندانپزشکی زیبایی، ایرادات جزئی زیبایی دندان مانند، رفع فاصله بین دندان‌ها (درمان دیاستم)، کج بودن جزئی دندان به کمک ونیر‌های دندانی قابل درمان است. توجه داشته باشید که این روکش‌ها هرگز نمی‌توانند مشکلات اساسی شکل و ساختار دندان و دهان شما را رفع کنند، پس ممکن است دندانپزشک به شما توصیه کند، جهت بررسی بیشتر به متخصص ارتودنسی نیز مراجعه کنید. اما اگر دندانپزشک معالج، تشخیص می‌دهد که شما کاندیدای مناسبی برای انجام لمینت سرامیکی و یا ونیر کامپوزیت دندان هستید، پس بهتر است هر چه سریع‌تر اقدام کنید.

۸: تراش کمتر نسبت به روکش دندان

معمولا برای نصب لمینت‌های دندانی باید مقداری از تاج دندان تراش داده شود، اما میزان این تراش نسبت به روش‌های مشابه کمتر می‌باشد و آسیب چندانی به دندان‌ها وارد نمی‌شود.

در ضمن میزان تراش هر دندان میتواند در استحکام لمینت آن دندان تاثیر گذار باشد. همه دندان‌ها معمولا به یک اندازه تراش داده نمیشوند و گاهی یک دندان اصلا نیازی به تراشیده شدن ندارد.

۹: ترکیب کردن چند روش دندانپزشکی با لمینت دندان

از ونیر‌های پرسلین میتوان همزمان با سایر روش‌های دندانپزشکی زیبایی مانند ایمپلنت، تاج دندان، بریج، ارتودنسی، سفید کردن دندان و … برای اصلاح طرح لبخند استفاده کرد. رنگ و ظاهر ونیر‌های پرسلین دقیقا شبیه به تاج دندان یا ایمپلنت ساخته می‌شود؛ به همین علت یک دستی و هماهنگی دندان‌ها حفظ خواهد شد.

۱۰: تحمل سرامیک توسط بافت لثه

لمینت ونیر‌ها آسیبی به لثه‌ها نمی‌رسانند و فشاری که از طرف لمینت به لثه‌ها وارد می‌شود؛ ضرری برای آن‌ها ندارد و کاملا قابل تحمل است.

معایب لمینت دندان

۱: احتمال بروز حساسیت دندانی

برخی از افراد پس از انجام لمینت سرامیکی دندان، دچار حساسیت‌های دندانی می‌شوند. بعد از نصب لمینت‌های سرامیکی ممکن است نسبت به غذا‌ها و نوشیدنی‌های سرد و گرم حساس شوید. مینای دندان شما پیش از اینکه ونیر دندان روی آن‌ها نصب شود تا حدودی تراشیده می‌شود. به همین علت حساسیت به غذا‌های سرد و گرم تا چند روز بعد از نصب لمینت‌ها طبیعی است که البته خود به خود از بین می‌رود و جای نگرانی نیست. در این دوره شما می‌توانید با استفاده از دهان‌شویه و خمیر دندان مخصوص، درد و حساسیت دندان‌های خود را کاهش دهید.

خیلی‌ها برای کاهش هزینه ترجیح می‌دهند به جای انجام لمینیت دندان بر روی کل دندان ها، تنها لمینت دندان جلو را انجام دهند؛ بنابراین هزینه لیمینت دندان‌های جلو کمتر از قیمت لمینت کل دندان‌ها خواهد بود.

البته باید گفت به خودی خود نمی‌توان این موضوع را جزو معایب لمینت دندان به شمار آورد چرا که هر کیفیتی بهایی دارد. در این مورد نیز هزینه بالا لمینت دندان که شما می‌پردازید، در قبال به دست آوردن بالاترین کیفیت ممکن، بیشترین طول عمر و ماندگارترین رنگ در دندان‌هایتان است.

۳: تراشیده شدن مینای دندان

تراشیدن مینا دندان پیش از نصب به عنوان یکی از معایب لمینت دندان سرامیکی شناخته می‌شود. نصب ونیر‌های لمینت از نوع استاندارد نیاز به آماده سازی دندان‌ها پیش از کاشت دارند. با توجه به مشکلات و عیوب ظاهری دندان دندانپزشک بخشی از مینای دندان را میتراشد تا ونیر‌ها بعد از نصب شدن روی دندان‌ها ضخامت اضافه ایجاد نکنند.

۴: طولانی بودن فرآیند ساخت لمینت دندان

نصب لمینت‌های سرامیکی طی دو تا سه جلسه مراجعه به مطب دندانپزشک انجام می‌گیرد و فاصله زمانی قالب گیری، طراحی و نصب نهایی لمینت‌ها روی دندان حدوداً یک ماه است. چون دندان‌ها در اثر تراشیدن مینا دندان، حساس شده اند معمولا از ونیر‌های موقت در این مدت استفاده می‌شود.

۵: غیر قابل برگشت بودن لمینت دندان به حالت طبیعی

قبل از انجام لمینت دندان بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که ونیر‌های دندانی دائمی بوده و وضعیت و شکل اولیه دندان‌های شما غیر قابل بازگشت است. چرا که دندانپزشک معالج، قبل از نصب ونیر‌های دندانی، برای ایجاد استحکام و چسبندگی لازم، مجبور به انجام تغییرات جزئی در ساختار طبیعی دندان بوده و لایه نازکی از مینای دندان را می‌تراشد.

۶: غیر قابل ترمیم بودن پس از شکستگی و لب پر شدن لمینت دندان

لمینت دندان جنس مخصوصی دارد که در صورت لب پر شدن و یا شکستگی امکان ترمیم آن وجود نداشته و باید تعویض گردد. البته جنس لمینت بسیار سخت و محکم است و به سادگی دچار پریدگی یا شکستگی نمی‌شود، اما عدم توجه به رعایت نکات مراقبتی می‌تواند فرد را با این مشکل روبرو کند.

۴ راه حل مهم برای جلوگیری از بروز عوارض لمینت دندان

لمینت دندان یک روش خشن و تهاجمی نیست، اما مانند سایر متد‌های دندانپزشکی عوارضی دارد. برای اینکه این حالت جدید لبخند بعد از لمینت برای ده‌ها سال دوام داشته باشند، اقدامات مهمی وجود دارد که بیمار باید دآن‌ها را انجام دهد. اقداماتی مانند:

۱: انتخاب متخصص حرفه‌ای برای لمینت دندان

شما نباید به دلایلی مانند ارزان قیمت بودن و یا هر چیز دیگری درمان خود را به دست دندانپزشک غیرمجرب بسپارید. برای پیشگیری از بروز برخی از عوارض این درمان، بهتر است تا به درستی در رابطه با تخصص دندانپزشک مورد نظر خود و همچنین استفاده از مواد با کیفیت و مرغوب اطمینان حاصل کنید و هر کیفیت را فدای کمیت نکنید و بهترین دکتر لمینت را انتخاب کنید.

۲: رعایت کامل بهداشت دهان

از این روش زیبایی و ترمیمی در شرایطی می‌توانید بهره‌مند شوید که دندان‌های سلامتی داشته باشید، بنابراین مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه را به درستی در برنامه روزانه خود قرار دهید.

۳: ترک مصرف دخانیت

استعمال سیگار و دخانیات با افزایش احتمال بروز بیماری‌های دهان و دندان و عفونت‌های لثه شما را با مشکلاتی در حین درمان و حتی بعد از آن روبرو خواهد کرد، پس بهتر است تا از انجام این کار اجتناب نمایید.

پوسیدگی‌های دندانی و بیماری‌های لثه باید قبل از نصب لمینت درمان شوند، در غیر این صورت بیمار بعد از درمان با عوارض و مشکلاتی روبرو می‌شود.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

با وجود اینکه تقریبا تمام افراد می‌توانند کاندیدای استفاده از این روش ترمیمی و زیبایی باشند، اما گروهی از افراد در صورت استفاده از این روش نتیجه مطلوب و مورد نظر خود را به دست نخواهند آورد که عبارتند از:

کسانی که با التهاب شدید لثه و مشکلات دهان و دندان مواجه هستند.
کسانی که مینای دندان کافی ندارند.افرادی که دچار دندان قروچه هستند و دندان‌های خود را به هم می‌سایند. زیرا این عادت می‌تواند باعث ترک خوردن یا شکستن روکش‌ها شود.
افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی‌کنند.افرادی که دندان آن‌ها در نتیجه پوسیدگی، شکستگی، پر کردن (در دندان‌های بزرگ) ضعیف شده است.
نصب لمینت دندان بر روی دندان‌های بیش از حد زاویه دار یا بد شکل امکان پذیر نیست و در صورت نصب وضعیت دندان‌ها بدتر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه