اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. دلایلی برای اینکه مراقبت از دهان سالمندان مهم است.
مراقبت از دهان سالمندان

دلایلی برای اینکه مراقبت از دهان سالمندان مهم است.

فهرست مطالب

دلایلی برای اینکه مراقبت از دهان سالمندان مهم است.

همه ما با افزایش سن دچار تغییرات فیزیولوژیکی می‌شویم، اما اغلب تمایل داریم که مراقبت‌های دندان‌ پزشکی را نادیده بگیریم. مگر اینکه نوعی موقعیت اورژانس دندانی وجود داشته باشد. ممکن است این واقعیت را نادیده بگیرید که سلامت ضعیف دندان یکی از علل زمینه ‌ای بیماری ‌های سیستماتیک تهدید کننده زندگی و بدن شما است.

در اینجا توضیح مختصری در مورد اینکه چرا مراقبت های دندانی مناسب برای سلامت کلی شما ضروری است، آورده شده است.

  1. تاثیر دارو بر سلامت دندان

افراد مسن بیشتر دارو مصرف می کنند. عوارض جانبی دارو از خشکی دهان گرفته تا تغییرات لثه که به پوسیدگی دندان و بیماری های لثه منجر می شود.

  1. جلوگیری از لکه شدن دندان

عاج  یا لایه زیر مینای دندان به مرور زمان لکه ها را جمع می کند. از آنجایی که مینای دندان با افزایش سن فرسوده می شود، در صورت عدم مراقبت، با مجموعه ای از دندان هایی خراب و پوسیده مواجه خواهید شد.

  1. تحرک تأثیرگذار بر بهداشت دندان

افزایش سن باعث می شود تحرک شما کاهش یابد و در کارهای روزانه شما اختلال ایجاد کند. ممکن است نتوانید به طور منظم مسواک بزنید تا سلامت دندان را حفظ کنید. بنابراین، هرگز اهمیت مراجعه منظم به دندان پزشک را نادیده نگیرید. دندانپزشک شما ممکن است راه حل هایی مانند مسواک برقی، دهانشویه ضد باکتری را برای مشکل شما توصیه کند.

  1. از بیماری های کشنده جلوگیری کنید.

بهداشت نامناسب دهان و دندان می تواند به تدریج شما را نه تنها در معرض خطر مشکلات دندانی بلکه پنومونی بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت و سرطان دهان قرار دهد. دهان سالم می تواند از این بیماری ها جلوگیری کند.

  1. از ریشه دندان محافظت کنید.

عقب نشینی لثه خطری برای ریشه دندان آسیب پذیر است. با قرار گرفتن در معرض ذرات غذا، ریشه دندان همیشه در معرض خطر پوسیدگی است. معاینات دوره ای می تواند تا حد زیادی از پوسیدگی ریشه جلوگیری کند.

افراد مسن

علاوه بر این، مشکلات دندانی می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. درد و ناراحتی می تواند بر اعتماد به نفس، ارتباطات و عادات غذایی شما تأثیر بگذارد. این مراحل را برای حفظ سلامت مطلوب دندان دنبال کنید:

  1. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم: مطمئن شوید که دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. در صورت بروز مشکلات دهان و دندان، از دندانپزشک خود مشاوره بگیرید. اگر از پروتزهای مصنوعی استفاده می کنید، به جای تمیز کردن با مسواک و خمیر دندان، آنها را یک شب در یک لیوان محلول تمیز کننده قرار دهید.
  2. مسواک برقی: مشکلات دهان و دندان می تواند مانع بهداشت صحیح دهان شود. با دندانپزشک خود صحبت کنید و راه حلی مانند برس برقی بیابید.
  3. سیگار را ترک کنید: سیگار کشیدن یا مصرف تنباکو می تواند مشکلاتی مانند سرطان دهان را وارد زندگی شما کند. بنابراین، همیشه از آن دوری کنید. در صورت اعتیاد از متخصصان مشاوره بگیرید.
  4. معاینات منظم دندانپزشکی: دو یا سه بار در سال به دندانپزشک خود مراجعه کنید. این نه تنها تمیزی دندان ها را تضمین می کند، بلکه به شما کمک می کند از وضعیت دندان ها خود مطلع باشید و اقدامات لازم را انجام دهید.

علاوه بر ناراحتی، مشکلات دندانی در افراد مسن می‌تواند هشداری برای مشکلات جدی ‌تر سلامتی باشد. به محض مشاهده هر نوع عفونت دندانی با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

بهداشت دهان و دندان در مراقبت از سالمندان چیست؟

تعاریف بهداشت دهان: کارهایی برای پیشگیری از بیماری های مرتبط با پلاک، از جمله مراقبت از مخاط دهان، زبان، دندان ها، لب ها، لثه ها و دندان مصنوعی.

سالمندان چگونه دهان خود را باید تمیز کنند؟

سالمندان باید از یک مسواک نرم و خمیر دندان با کیفیت استفاده کنند تا پلاک را به آرامی تمیز کنند و پس از مسواک زدن دهان خود را با آب تمیز بشویند. اگر دندان های شان حساس است، می توانند از یک پارچه شستشو برای پاک کردن ملایم استفاده کنند.

چرا مراقبت از دهان سالمندان اینقدر مهم است؟

به طور معمول، دفاع طبیعی بدن و مراقبت های بهداشتی دهان و دندان خوب، مانند مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن، باکتری ها را تحت کنترل نگه می دارد. با این حال، بدون رعایت بهداشت دهان و دندان، باکتری ها می توانند به سطوحی برسند که ممکن است منجر به عفونت های دهان مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود.

4 1

چگونه از بیمار دهان مسن مراقبت کنیم؟

سطوح داخلی، خارجی و رویی دندان های فرد را تمیز کنید. اگر دهان او عاری از آسیب جدی است، لثه ها و بالای زبان را مسواک بزنید. از برس های فوم آغشته به آب استفاده کنید، یا اگر برای او مسواک زدن خیلی دردناک است فقط آب دهید. از فرد بخواهید آب را در دهان خود بچرخاند و آن را در یک کاسه یا فنجان تف کند.

آیا سالمندان باید از دهانشویه استفاده کنند؟

اگر به دنبال راهی عالی برای جلوگیری از پوسیدگی و کند کردن تجمع پلاک هستید، باید از دهانشویه استفاده کنید! با این حال، باید مراقب باشید و از استفاده بیش از حد دهان شویه اجتناب کنید.

مسئولیت پرستار در مراقبت از دهان سالمندان چیست؟

ارزیابی روزانه مخاط دهان و تصمیم گیری در مورد روش های بعدی بهداشت دهان با مشورت تیم پزشکی بر عهده پرستاری است که مراقبت از بیمار را مدیریت می کند. راهنمای ارزیابی دهان می تواند به تعیین سلامت و عملکرد دهان و دندان بیمار مسن کمک کند.

5 1

نکات کلیدی در ارزیابی روزانه مراقبت از دهان سالمندان چیست؟

هر روز مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و آبکشی کنید.

حداقل دو بار در روز (صبح و قبل از خواب) دندان های خود را مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. بهتر است بعد از هر وعده غذایی و میان وعده مسواک بزنید. این فعالیت‌ها پلاک‌ها را از بین می‌برند، که اگر حذف نشوند، با قند ترکیب می‌شوند و اسید هایی را تشکیل می‌ دهند که منجر به پوسیدگی دندان می‌شوند.

چگونه می توانم به افراد مسن کمک کنم تا سلامت دهان و دندان خود را در بیمارستان حفظ کنند؟

صبح و شب مسواک بزنید.

از خمیر دندان حاوی فلوراید دندان استفاده کنید.

از یک مسواک نرم برای لثه، زبان و دندان استفاده کنید.

بعد از ناهار از محصول آنتی باکتریال استفاده کنید.

دهان را مرطوب نگه دارید.

شکر را کم کنید.

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید