مراحل بررسی شکایات از دندان‌پزشک در سازمان نظام پزشکی

مراحل بررسی شکایات از دندان‌پزشک در سازمان نظام پزشکی

منبع: سایت انجمن دندان‌پزشکی ایران

مراحل بررسی شکایات از دندان‌پزشک در سازمان نظام پزشکی

گسترش روز افزون دانش و آگاهی مردم و بالا رفتن سطح توقع بیماران برای دریافت درمان ایده آل از طرفی و پیشرفت علوم پزشکی و درمانهای متنوع و پیچیده از طرفی دیگر وظیفه خطیری پیش روی دندان پزشک نهاده است. ورود به همه درمان‌ها و دست یازیدن بدان‌ها و درگیر شدن با تمامی علوم و پیچیدگیهای درمانی گاهاً منجر به ایجاد خطا‌هایی در درمان می‌گردد که از چشم بیمار دور نمی‌ماند و با سطح توقع بیماران، این روز‌ها هم خوانی ندارد.
آگاهی از مراحل شکایات بیماران و نحوه بررسی شکایت‌های مطرح شده و مراجع تصمیم گیری، برای دندانپزشکان لازم است و باعث می‌گردد تا در درمان بیمارانشان دقت لازم را بنمایند تا درگیر این مراحل و جلسات پیچیده اداری و حقوقی نشوند.مراحل بررسی شکایات از دندان‌پزشک در سازمان نظام پزشکی

علل شکایت بیماران
غالب شکایات و نارضایتی بیماران ناشی از دو دلیل عمده است: مشکل درمانی و مشکل برخوردی یا اخلاقی پزشک

مشکل درمانی و یا آنچه بیمار تحت عنوان مشکل مطرح می‌کند غالباً ناشی از تحریک و تشویق همکار دیگری صورت گرفته است. البته این بدان معنا نیست که منکر تصور احتمالی دندانپزشک شویم ولیکن غالباً بیماران تا زمانیکه از جانب شخصی یا جایی تشویق به شکایت نشوند اقدام به این کار نمی‌کنند و سعی می‌کنند مشکلشان را نزد دندانپزشک خودشان حل نمایند مگر آنکه با بداخلاقی و بی‌مسئولیتی درمانگر خود مواجه شوند.
همواره با روی خوش و گشاده می‌توان رضایت بیمار را جلب و مانع از پیش آمدن هر اتفاق ناگواری شد.
در موارد معدودی مشاهده شده که بیماری با وجود اخذ درمان مناسب و کامل، تنها به دلیل عدم رعایت تعرفه اقدام به شکایت نماید.

مراحل طرح شکایت (راه‌های شکایت)
مهم‌ترین مرجع رسیدگی به شکایات پزشکی، سازمان نظام پزشکی است و غالب مردم جهت طرح شکایت خود به این سازمان مراجعه می‌نمایند. اما گاهی مواقع بعضی افراد به دادسرا یا کلانتری مراجعه نموده و از آنجا اقدام می‌نمایند که البته این امر غیر قانونی نیست. حتی اغلب دیده شده که طرح شکایات در معاونت درمان نیز صورت می‌گیرد که باز هم به لحاظ قانونی امکان پذیر است. از آنجاییکه کار‌شناسان پزشکی غالباً در سازمان نظام پزشکی مستقرند و امکان بررسی‌های علمی و عملی در این مکان می‌سر است. نهادهای دیگر همچون دادسرا و معاونت درمان ترجیح می‌دهند که اغلب این امر خطیر را به عهده سازمان بگذارند. هر چند گاهاً دیده شده در بعضی از محاکم تنها با نظر کار‌شناس پزشکی قانونی صدوررای صورت گرفته که کاملاً قانونی و لازم الاجرا است.مراحل بررسی شکایات از دندان‌پزشک در سازمان نظام پزشکی

مراحل بررسی پرونده شاکی در سازمان نظام پزشکی
اولین مرحله شکایت بیمار با طرح شکایت، علت آن و شرح درمانهای صورت گرفته توسط پزشک معالج و عوارض ایجاد شده برای بیمار و درخواست بیمار از مرجع قانونی آغاز می‌گردد. این پرونده در دادستانی سازمان گشوده شده و دادستان مربوطه درخواست کار‌شناسی پرونده را از گروه کار‌شناسان دادستانی می‌نماید. کار‌شناسان پس از مطالعه پرونده و مصاحبه و معاینه بیمار و ملاقات با دندانپزشک مربوطه و درخواست تنظیم لایحه دفاعیه از طرف وی با جمع بندی حاصل از این جلسات و در صورت امکان تفاهم بیمار و پزشک شکایت را که کدخدامنشانه حل نموده، رضایت بیمار را کسب و در پرونده درج می‌نمایند. در غیر اینصورت (در صورتیکه بیمار رضایت ندهد و یا خسارت وارده در حدی است که لازم است تا پزشک مربوطه توبیخ و جریمه گردد) با اعلام نظر کار‌شناسی و میزان خسارت وارده پرونده را با اعلام کیفرخواست و صدور رأی به هیئت بدوی انتظامی ارجاع می‌دهند. گاهی موارد شکایت بیمار بی‌مورد بوده و هیچ تقصیری به گردن پزشک نمی‌باشد که در این صورت نیز دادستان قرار منع تعقیب صادر می‌نماید.مراحل بررسی شکایات از دندان‌پزشک در سازمان نظام پزشکی

هیئت بدوی انتظامی سازمان گروهی متشکل از ۱۰ نفر از پزشکان گروه‌های مختلف می‌باشد که یک نفر از ایشان دندانپزشک است نماینده دندانپزشکان در هیئت در صورت صلاحدید می‌تواند پرونده را جهت بررسی مجدد به کار‌شناسی هیئت بدوی ارجاع نموده و نهایتاً پس از بررسی رأی صائب را اعلام نماید.

پس از ابلاغ رأی، هریک از طرفین دعوا می‌توانند درخواست تجدید نظر نموده و در اینصورت پرونده به هیئت تجدید نظر فرستاده شده و پس از کار‌شناسی مجدد توسط کار‌شناسان هیئت تجدید نظر صدور رأی توسط این هیئت صورت می‌گیرد که در صورت اعتراض به این رأی پرونده به هیئت عالی انتظامی در تهران ارجاع داده شده رأی نهایی و غیر قابل برگشت پس از کار‌شناسی هیئت عالی صادر می‌گردد.

مدارک مورد نیاز دندانپزشک هنگام نوشتن لایحه دفاعیه
در ابتدای دادرسی نامه‌ای از طرف دادستان به پزشک معالج که مورد شکایت واقع شده (متشاکی) ارسال می‌گردد که در آن در ارتباط با شکایت بیمار درخواست دفاعیه کتبی می‌گردد و یا در صورت لزوم در جلسه آتی هیئت کار‌شناسی از ایشان دعوت به عمل خواهد آمد.

نوشتن لایحه دفاعیه یکی از ارکان و مدارک مهم در بررسی پرونده می‌باشد لذا تا آنجا که امکان پذیر است بایستی شفاف دقیق و با مدارک مستدل باشد تا قابل استناد و محکمه پسند گردد. مواردیکه بایستی در تنظیم لایحه دفاعیه یک دندانپزشک مورد توجه قرار گیرد عبارتند از:
– شرح طرح درمان
– نحوه درمان و پیگیریهای صورت گرفته
– ارائه پرونده بیمار
– ارائه گرافیهای بیمار

همانگونه که ملاحظه می‌فرمایید داشتن مدارک (Document) کامل از بیماران شرط لازم برای دفاعیه است. همواره باید برای تمامی بیماران پرونده تشکیل داد و در آن با ذکر جزئیات درمان، کارهای انجام شده و حتی مبالغ دریافتی درج گردد. گرافیهای بیمار جزء لاینفک پرونده است و هرگز نباید آن‌ها را به بیمار پس داد و بایستی به صورت کلاسه بندی شده در پرونده بیمار ضبط گردد.مراحل بررسی شکایات از دندان‌پزشک در سازمان نظام پزشکی

مواردی که بایستی در درمان بیماران مد نظر داشت
– درمان بر اساس اصول علمی صورت گیرد تا قابل دفاع باشد.
– وعده‌های غیر ممکن و دور از دسترس به بیماران ندهیم.
– در ارتباط با درمانهای پیچیده و با ریسک بالا و احتمال مشکل دار شدن درمان به بیمار اطلاع داده شده و حتی الامکان اخذ رضایت صورت گیرد.
مدارک و پرونده بیمار به خوبی حفظ گردد و کلیه مراحل درمان در پرونده درج گردد.
– گرافیهای بیمار جزئی از پرونده اوست و هرگز به بیمار تحویل ندهید مگر آنکه یک کپی از آنرا حفظ کرده باشید.
– هرگز در ارتباط با درمانهای قبلی صورت گرفته توسط همکارانتان اظهار نظر سوء نکنید چرا که بیمار به شما هم بی‌اعتماد می‌شود.
– هرگز درمان نیمه تمام همکارتان را تمام نکنید مگر آنکه از عدم تمایل و یا عدم توانایی همکارتان اطلاع حاصل کنید.
– تا زمانیکه از توانایی انجام درمانی مطمئن نیستید اقدام به انجام آن نکنید.
– همواره با خوشرویی و مهربانی با بیمارانتان برخورد کنید حتی در صورتی که به شما پرخاش می‌نمایند.
– شما نسبت به درمان‌های انجام داده مسئولید و باید بپذیرید که در صورت بروز هر مشکلی با روی باز و گشاده نسبت به اصلاح درمان و یا ارجاع به همکار دیگر اقدام لازم را صورت دهید.مراحل بررسی شکایات از دندان‌پزشک در سازمان نظام پزشکی

– در صورت شروع در هر درمانی تا انتهای آن درمان مسئولید و موظفید آنرا به اتمام برسانید و نمی‌توانید اتمام درمان را منوط به تسویه حساب بیمار نمایید. مراقب باشید در صورتی که طول درمان بیش از حد مجاز شد و آسیبی به دندان مورد نظر رسید پزشک مسئول است.
– در صورت عدم اطلاع از درمان صورت گرفته توسط پزشک قبلی اقدام به ادامه درمان ننمایید وچنانچه بیمار دچار مشکل گردد، شما ضامنید.
– سعی کنید مشکل بیمارتان را درمطب حل وفصل نمایید و هرگز بیمار را ترغیب به شکایت نکنید.
– از درمان بیمارانی که از اول به شما بی‌اعتماد هستند پرهیز کنید.
– هرگز در انجام درمانی که بیمار به آن تمایلی ندارد (در صورتیکه آسیب جسمی و جانی برای او نداشته باشد) مثل درمانهای زیبایی یا ایمپلنت اصرار نورزید مگر آنکه رضایت کتبی از بیمار اخذ نمایید.
– هرگز بیمار همکارتان را تحریک به شکایت نکنید و از درمان همکارتان عیب جویی نکنید بدانید که این بیمار گفته‌های شما را همه جا مطرح خواهد کرد.
– نظر کار‌شناسی در مورد درمان‌های قبلی صورت گرفته و دادن گواهی مبنی بر درمانهای غلط صورت گرفته قبلی بدون درخواست مراجع قانونی (سازمان نظام پزشکی و یا دادگاه و پزشکی قانونی) غلط است و امکان طرح شکایت مبنی بر دخالت در درمان توسط پزشک معالج قبلی را مطرح می‌سازد.
– اشتباه درمانی صورت گرفته توسط همکارتان را به خود او اطلاع دهید.
– هرگز با بیماری که از همکارتان بدگویی می‌کند همراهی نکنید چرا که این بیمار با شما نیز چنین خواهد کرد. مراحل بررسی شکایات از دندان‌پزشک در سازمان نظام پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه