محاسبه هزینه ارتودنسی با توجه به نوع بریس،سن و شدت ناهنجاری

ارتودنسی

هدف از تولید و استفاده از بریس، ایجاد فشار بر دندان‌ها در یک جهت مشخص و کنترل شده برای حرکت آنها است.

فهرست عناوین

بریس‌های رایج چه مزایا و معایبی به لحاظ هزینه دارند؟


در جدول زیر به مزایا و معایب هر یک از بریس‌های رایج اشاره می‌کنیم.

 

انواع بریس

مزایای استفاده از بریس

معایب بریس‌های رایج

بریس فلزی

هزینه آنها پایین است، بیشترین کارایی را دارند، در
رنگ‌های مختلف موجود هستند.

در دهان دیده می‌شوند، خوردن غذاهای سخت و چسبناک را
دشوار می‌کند.

بریس سرامیکی

نسبت به بریس فلزی کمتر قابل مشاهده هستند، مانند بریس
فلزی بیشترین کارایی را دارد.

گرانتر از بریس فلزی است، به راحتی لکه روی آن تشکیل
می‌شود.

بریس لینگوال

از بیرون قابل مشاهده نیست.

تمیز کردن آن دشوار است، نسبت به سایر انواع بریس‌ها
گرانتر است، باعث درد و ناراحتی در بیمار می‌شود، در
موارد حاد از کارایی کمتری برخوردار است، در مقایسه با
بریس فلزی یا سرامیکی تنظیم کردن آنها مستلزم صرف زمان
بسیار طولانی است.

اینویزالاین

تقریبا غیر قابل مشاهده است، امکان خوردن و نوشیدن مواد
مختلف را فراهم می‌کند.

این بریس فقط برای نوجوانان و جوانان طراحی شده است، در
موارد شدید و حاد کارایی چندانی ندارند، ممکن است نسبت به
سایر انواع بریس‌های موجود در بازار گرانتر باشد، ممکن
است فرایند درمان بسیار طولانی باشد، برای جلوگیری از
تشکیل لکه باید پس از خوردن مواد غذایی حتما مسواک زد.

 

 

ارتودنسی راهکار موثری برای مرتب کردن ناهنجاریها و بدشکلی قرارگیری دندانها است. برای انجام ارتودنسی از بریس های مختلفی استفاده میشود که متناسب با وضعیت هر شخص و با توجه به هزینه های آن و با نظر پزشک متخصص نوع مناسب آن برای هر بیمار انتخاب میشود.

هزینه ارتودنسی


به طور کلی، هزینه ارتودنسی دندان به وضعیت دندان‌ها، قرار دادن بریس روی دندان‌های فک بالا یا پایین یا هر دو،  و نوع بریسی که بیمار انتخاب می‌کند، بستگی دارد. در بخش زیر به عواملی که در تعیین هزینه بریس نقش دارند اشاره می‌کنیم. اطلاع داشتن درباره نوع خدمات و مواردی که باید به ازای آن هزینه پرداخت می‌شود، می‌تواند به بیمار برای تصمیم‌گیری کمک کند.

سطح حال بودن مشکل بیمار

میزان حاد بودن مشکل بیمار و سطح اصلاح آن، مهمترین عاملی است که بر هزینه درمان تاثیر می‌گذارد. افرادی که مشکل دندان‌های آنها چندان حاد نیست فقط مدت کوتاهی از بریس استفاده خواهد کرد تا دندان‌های آنها صاف و مرتب شود، اما بیمار باید حداقل دو سال از بریس استفاده کند تا به نتیجه مطلوب دست باید؛ با این حال فرایند درمان می‌تواند از یک تا سه سال متغیر باشد. به لطف فناوری جدید بیمار باید هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کند. بیمارانی که در سنین بزرگسالی به سر می‌برند می‌توانند از بریس استفاده کنند؛ در حقیقت از هر 5 بیماری که به متخصص ارتودنسی مراجعه می‌کنند یک نفر از آنها بزرگسال هستند. اما در برخی موارد نادر که بیمار دیر به متخصص ارتودنسی مراجعه می‌کند و وضعیت مال اکلوژن دندان‌های او بدتر می‌شود، انجام عمل جراحی برای اصلاح وضعیت دندان ضروری خواهد بود. بیمار باید از پزشک در خصوص اینکه آیا استفاده از بریس بهترین اقدام درمانی برای او محسوب می‌شود یا خیر، سوال کند. بیمار هرچه زودتر به متخصص ارتودنسی مراجعه کند، شانس رفع مشکل عدم انطباق دندان‌ها بدون نیاز به عمل جراحی فک و تقبل هزینه اضافی کاهش می‌یابد.

سن بیمار

از آنجایی که باید قبل از ارتودنسی همه دندان‌های بزرگسالی روئیده باشند، باید کودک را در سن 7 سالگی مورد ارزیابی قرار داد تا بتوان نیاز به ارتودنسی را تائید یا رد کرد. دندان‌هایی که به تازگی روئیده‌اند و دندان‌هایی که هنوز در حال رشد هستند به راحتی به درمان ارتودنسی جواب می‌دهند. بنابراین هرچه زودتر فرایند درمان شروع شود، نتایج مورد نظر زودتر حاصل می‌شود و هزینه بریس کاهش خواهد یافت.

انواع بریس

بریس‌های فلزی نسبت به گذشته پیشرفت بسیار زیادی کرده‌اند و در حال حاضر نسبت به موارد قبلی ساختار و وزن سبک تری دارند. بریس‌های فلزی از استیل ضد زنگ با درجه بالا ساخته شده‌اند دارای براکت فلزی هستند که با استفاده از یک نوع سیمان مخصوص به دندان وصل می‌شوند. براکت‌ها توسط سیم‌های مخصوص به هم متصل می‌شوند که با اعمال فشار بر دندان به حرکت آنها به سمت محل اصلی و مناسب خود کمک می‌کنند. برخی از انواع بریس‌های دارای براکت‌هایی هستند که نیازی به اورینگ ندارند و بریس سلف لیگیت نامیده می‌شوند. سیم‌های منحنی از طریق کش‌های کوچکی که اورینگ نام دارند به براکت‌ها متصل می‌شوند، که متخصص ارتودنسی هر بار که بریس را سفت می‌کند اقدام به تعویض آنها می‌نماید. بریس‌های فلزی کمترین قیمت را نسبت به سایر بریس‌ها دارند و به طور متوسط درمان با آنها حدود یک تا سه سال است.

بریس سرامیکی

بریس‌های سرامیکی شبیه بریس‌های فلزی هستند، اما براکت‌های آنها از مواد سرامیکی روشن و شفاف ساخته شده است. این بریس  نسبت به سایر بریس‌ها کمتر قابل مشاهده هستند که این مساله باعث شده به یک انتخاب مناسب برای افراد بزرگسالی که به درمان ارتودنسی نیاز دارند تبدیل شود. بیمارانی که از این نوع بریس‌ها استفاده می‌کنند. متوجه شده‌اند که گاهی اوقاف کش‌های این نوع بریس‌ها تغییر رنگ می‌دهد و باعث ایجاد لکه روی دندان می‌شود. قیمت این  بریس‌ها کمی بیشتر از بریس‌های فلزی است.

بریس‌های دیمون

این نوع بریس‌ها در میان متخصصین ارتودنسی به یک بریس محبوب تبدیل شده است زیرا استفاده از این بریس  دفعات مراجعه به متخصص را کاهش می‌دهد و از تهاجم کمتری برخورد است. بریس دیمون، سلف لیگیت است و به جای استفاده از کش برای متصل کردن سیم‌های منحنی از مکانسیم لغزش استفاده می‌کند. این ‌بریس‌ها به سرعت نتایج مورد نظر را ایجاد می‌کنند، زیرا دندان می‌تواند بدون نیاز به مرتب شدن، به صورت خود به خود شروع به حرکت کند. این امر باعث می‌شود که فشار و اصطکاک کمتری به دندان وارد ‌شود، بنابراین حرکت کردن دندان با درد کمتری همراه است. تمیز کردن این بریس‌ها بسیار ساده است. کاهش تعداد دفعات مراجعه به متخصص ارتودنسی به این معناست که فرایند درمان ارتودنسی با زمان و هزینه کمتری انجام می‌شود.

بریس شفاف و متحرک

اینویزالاین یک نوع بریس شفاف است که می‌توان از آن به جای بریس‌های فلزی یا دیمون استفاده کرد. در این نوع بریس از تعدادی بریس شفاف و پلاستیکی استفاده می‌شود که شباهت زیادی به محافظ دندان دارد. این نوع بریس طبق سفارش مشتری و بر اساس اندازه دهان و دندان او ساخته می‌شوند. بیمار می‌تواند هنگام غذا خوردن و تمیز کردن، آنها را خارج کند و هر دو هفته یک بار آنها را با یک بریس جدید عوض کند. هر بریس می‌تواند فرایند مرتب کردن دندان‌ها را یک مرحله جلوتر ببرد. پس از تکمیل درمان ارتودنسی، استفاده از بریس شفاف توصیه می‌شود. این تجهیزات به حفظ نتایج مورد انتظار بیمار کمک می‌کنند تا دندان در محل اصلی خود قرار بگیرد و حرکت آن متوقف شود. به طور متوسط قیمت این نوع بریس حدودا دو برابر ارتودتسی با بریس فلزی است.

دستگاه فورسوس

محاسبه هزینه ارتودنسی با توجه به نوع بریس،سن و شدت ناهنجاری

انجمن متخصصان آمریکا پیشنهاد کرده است که کودکان در سن 7 سالگی توسط متخصص ارتودنسی مورد ارزیابی قرار بگیرند زیرا این سن بهترین زمان برای شروع درمان است. برخی از کودکان برای اصلاح اوربایت به دستگاه فورسوس نیاز دارند. این دستگاه جایگزین مناسبی برای دستگاه هدگیر می‌باشد. دستگاه فورسوس یک دستگاه فنری است که درون دهان قرار می‌گیرد و به منظور تنظیم و تطبیق فک بالا با پایین در محل مناسب، به بریس متصل می‌شود.

گسترش دهنده کام

محاسبه هزینه ارتودنسی با توجه به نوع بریس،سن و شدت ناهنجاری

در بیمارانی که دچار شلوغی دندان هستند دو گزینه برای اصلاح مشکل آنها وجود دارد که عبارتند از کشیدن دندان و استفاده از گسترش دهنده کام. در گذشته از کشیدن دندان به عنوان بهترین گزینه درمانی استفاده می‌شد، اما درحال حاضر متخصصین استفاده از گسترش دهنده کام را پیشنهاد می‌کنند. توسعه دهنده کام به تناسب کام کمک ‌می‌کند و با اعمال فشار به قسمت انتهای فک بالا دندان‌ها را از یکدیگر دور می‌کند تا کام بتواند گسترش بیابد. بنابراین امکان استفاده از سایر بریس‌ها را برای اصلاح وضعیت دندان میسر می‌کند. در ساخت سایر بریس‌ها از نیکل- تیتانیوم یا مس- تیتانیوم برای سیم و براکت‌ها استفاده می‌شود. این فلزها مدت زیادی قابل استفاده هستند و نسبت به سیم های استیل ضد زنگ نیاز به تنظیم چندانی ندارد. در اکثر بریس های دندانی از باندهای کشی برای کمک به حرکت دندان استفاده می‌شود. درصورتی که بیمار به لاتکس یا برخی مواد خاص حساسیت داشته باشد، متخصص ارتودنسی می‌تواند یک جایگزین مناسب را پیدا کند  در درمان با بریس یا اینویزالاین از نگه دارنده یا محافظ دهانی برای حفظ حرکت دندان به محل جدید استفاده می‌شود. این نوع ارتودنسی گران قیمت ترین نوع بریس و ارتودنسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه