اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. لکه و تغییر رنگ دندان ها
لکه و تغییر رنگ دندان ها

لکه و تغییر رنگ دندان ها

علل و درمان لکه دندان و تغییر رنگ دندان ها

دندان های لکه دار دارید؟ گاهی اوقات، چیزی عمیق تر از سطح وجود دارد. علت تغییر رنگ دندان های خود را بشناسید و درمان مناسب را برای زیباتر کردن لبخند خود انجام دهید.

بسیاری از بیماران با شکایت از لکه دار شدن یا تغییر رنگ دندان ها به اول دنت مراجعه می کنند. دلایل زیادی برای این وجود دارد و همه بیماران یکسان نیستند. اولین چیزی که باید مشخص شود این است که آیا لکه دندان داخل یا خارج از سطح دندان است.

لکه های سطحی

اگر لکه بیرونی باشد، به این معنی است که لکه یا رسوباتی که باعث تغییر رنگ می شوند، در قسمت بیرونی سطح دندان قرار دارند و در اثر عوامل خارجی مانند:

  1. غذا
  2. نوشیدنی (قهوه، شراب قرمز)
  3. تنباکو
  4. داروها

برخی از دهانشویه های ضد میکروبی وجود دارند که حاوی ماده ای به نام کلرهگزیدین هستند. این باعث ایجاد لکه دندان های قهوه ای تیره روی دندان ها می شود. این دهانشویه در درمان مشکلات حاد لثه استاندارد طلایی دهانشویه ها محسوب می شود، بنابراین باید فقط برای این منظور و فقط در بازه های زمانی مشخص با توجه به غلظت آنها استفاده شود تا بی اثر نشوند.

avaldent3 1

تغییر رنگ داخلی

اگر لکه دندان ذاتی باشد، رنگ داخلی دندان را نمی توان با رعایت بهداشت دهان و دندان در منزل و حتی تمیز کردن حرفه ای دندان پاک کرد. این نوع لکه باید توسط متخصص دندانپزشکی ارزیابی شود تا بهترین دوره درمان را مشخص کند.

علت لکه داخلی یا رنگ دندان می تواند به چند دلیل باشد:

  1. افزایش سن – شایع ترین علت تغییر رنگ طبیعی داخلی در طول زندگی ما
  2. پوسیدگی دندان یا دمینرالیزاسیون مینای دندان – پوشیدن مواد دندان مانند فرسایش، ساییدگی یا عقب‌رفتن لثه‌ها، لایه‌های زیر سطح مینا را که به طور طبیعی رنگ تیره‌تری دارد، نمایان می‌کند. تمام این تغییرات باید توسط دندانپزشک ارزیابی و درمان شوند.
  3. فلوروزیس – فلوراید بیش از حد، که منجر به لکه‌های گچی سفید و روشن روی دندان‌ها تا لکه‌ها و لکه‌های قهوه‌ای تیره می‌شود.
  4. تتراسایکلین (آنتی بیوتیک) – اگر در دوران بارداری یا توسط یک کودک زیر 12 سال در حالی که دندان ها در حال رشد هستند مصرف شود، می تواند باعث ایجاد نوارهای رنگی مختلف روی دندان ها شود و این می تواند از نظر شدت متفاوت باشد. به این لکه تتراسایکلین می گویند. هر دوی این شرایط باید ارزیابی شوند زیرا موارد شدیدتر برای روش هایی مانند سفید کردن مناسب نیستند.
  5. نکروز پالپ – به زمانی اطلاق می‌شود که عصب داخل دندان می‌میرد و این می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان از خاکستری تا بنفش شود. به طور مشابه، زمانی که دندانی تحت درمان ریشه قرار گرفته باشد، می تواند تغییر رنگ دهد زیرا دیگر زنده نیست.

avaldent4 1

سفید کردن دندان DIY: ایمن است؟

موضوع محصولات بدون نسخه برای سفید کردن دندان ها می تواند بسیار گیج کننده باشد و تشخیص اینکه آیا موثر است یا خیر. سفید کردن حرفه ای دندان تنها توسط متخصصین مراقبت از دندان کاملاً ماهر و آموزش دیده قابل انجام است. دلیل این امر اطمینان از ایمنی و رفاه حال بیماران برای چنین روشی است.

بسیار مهم است که پزشک یک معاینه کامل انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که بیمار برای سفید کردن مناسب است و انتظار دارد به نتیجه مورد نظر برسد. دلیل این امر این است که پرکردن‌ها، روکش‌ها و روکش‌های موجود در طول فرآیند سفید کردن تغییر رنگ نمی‌دهند، به‌علاوه برخی از لکه‌های داخلی که در ابتدا ذکر شد ممکن است نیاز به یک برنامه طولانی‌مدت یا درمان‌های جایگزین داشته باشند.

برخی از محصولاتی که برای خرید بدون نسخه در دسترس هستند، می توانند آسیب بیشتری از حد انتظار وارد کنند، مانند برخی از خمیر دندان های سفید کننده و پولیش. بسیاری برای از بین بردن لکه به یک عامل ساینده متکی هستند که به این معنی است که می توانند باعث ساییدگی مینای دندان شوند.

هر خمیر دندان دارای امتیاز سایندگی نسبی عاج (RDA) است. این به شما می گوید که چقدر ساینده است و هر چیزی که امتیاز آن بالاتر از 100 باشد بسیار ساینده است و 150 بالاتر از حد مضر است. با کمال تعجب برخی از مارک های بسیار آشنا با RDA بالای 100 وجود دارد. جستجوهای آنلاین به راحتی در دسترس هستند. همچنین این خمیردندان ها تنها لکه های بیرونی دندان را از بین می برند و نمی توانند رنگ داخلی را تغییر دهند.

کیت‌های زیادی برای خرید در فروشگاه‌ها و آنلاین وجود دارد که ادعا می‌کنند رنگ داخلی دندان‌ها را تغییر می‌دهند، اما اثربخشی آنها بسیار مشکوک است. موارد های ارائه شده با این کیت ها به طور جهانی ساخته شده اند تا برای هرکسی مناسب باشند، بنابراین تناسب خوبی ندارند، بنابراین محصولات به دلیل دستورالعمل های ایمنی غلظت پایینی دارد، به این معنی که آنها واقعاً هیچ مزیت سفید کنندگی ندارند.

همچنین در صورت تهیه و استفاده از محصول قوی‌تر، خطر سوزش لثه‌ها و بافت‌های نرم به همراه حساسیت شدید بسیار زیاد است. برخی از محصولات حاوی کلریت سدیم هستند. اگر این ماده شیمیایی با اسید تماس پیدا کند باعث ضعیف شدن مینای دندان می شود که منجر به سایش راحت تر دندان می شود.

avaldent2 1

بهترین توصیه اول دنت: درمان حرفه ای را دریافت کنید.

ایمن ترین راه برای تغییر رنگ دندان مراجعه به دندانپزشک و متخصص بهداشت برای دریافت مشاوره حرفه ای در مورد راه های بهبود لبخند است.

شما می توانید انتظار داشته باشید که در مورد علت تغییر رنگ و بهترین راه برای اصلاح آن، توصیه های معتبر و متخصص دریافت کنید. دندانپزشک معاینه انجام می دهد و رادیوگرافی برای بررسی حفره ها انجام می دهد. سپس آنها می توانند بهترین راه را برای درمان هر مشکلی راهنمایی کنند.

این می تواند به سادگی تمیز کردن کامل با متخصص بهداشت دندانپزشکی با تجربه و توصیه هایی در مورد استفاده از محصولات مراقبت در منزل، همراه با سفید کردن حرفه ای متناسب با بیمار در کلینیک یا در منزل بیمار باشد.

غذا و نوشیدنی: قهوه، چای، نوشابه‌های گازدار تیره، شراب قرمز، و حتی چند میوه و سبزی از دلایل ثابت‌شده تغییر رنگ دندان‌ها هستند. تنباکو: هم سیگار و هم جویدن تنباکو می توانند به تغییر رنگ دندان ها کمک کنند. مراقبت از دهان: بهداشت نامناسب دندان، مانند مسواک زدن ناکافی یا نخ دندان کشیدن، می تواند منجر به تغییر رنگ دندان شود.

avaldent5

آیا می توان دندان های تغییر رنگ داده را اصلاح کرد؟

کامپوزیت دندان

این درمان را می توان برای هر دندانی که تغییر رنگ دارد قالب و شکل داد. این نوع درمان همچنین می تواند با رنگ بقیه لبخند شما مطابقت داشته باشد یا به همان اندازه که دوست دارید سفید شود. باندینگ دندان را می توان در یک بازدید سریع از دندانپزشک انجام داد. سطح دندان شما برای چسبیدن رزین آماده شده است.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید