لومینرز : روکش زیبایی نازک بدون تراش دندان

لومینرز

لومینرز نسخه  بهبود یافته‌ ونیر پرسلنی یا لمینت دندان است.

لومینرز جایگزینی زیبا و نگهدارنده ساختار دندان برای ونیرهای قدیمی است که نیازی به تراش دادن و آماده‌سازی دندان ندارد و به خوبی نقص‌های دندان را می‌پوشاند تا دندان زیباتر شود. این روکش زیبایی بسیار نازک به صورت سفارشی برای هر بیمار تهیه می‌شود تا به خوبی روی دندان‌ها بنشیند و لبخندی طبیعی و بی‌نقص را خلق کند.

لومینرز به باریکی لنز چشمی است و دندانپزشک بدون آن که مانند هنگام استفاده از لمینت ساختار دندان را تراش دهد و بیمار دچار درد شود، آن را روی دندان قرار می‌دهد. حتی می‌توان لومینرز را روی بریج یا روکش فعلی دندان‌ها قرار داد و نیازی به تعویض این ترمیم‌ها نیست.

اگر می‌خواهید لبخندی درخشان‌تر با دندان‌هایی سپید و مرتب داشته باشید، اما تمایلی به انجام ارتودنسی، سفید کردن دندان‌ها یا لمینت ونیر ندارید، ما لومینرز را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

این روش یک روکش زیبایی بدون درد، آسان و کاملاً برگشت‌پذیری است که لبخندی مسحور کننده و جذاب را بر لبان شما می‌نشاند.

لومینرز را بدون تراش دادن یا ساییدن دندان‌ها
مزایای لومینرز

فهرست عناوین

مزایای لومینرز چیست؟

حفظ ساختار دندان
  • حفظ ساختار دندان
  • عدم نیاز به تزریق آمپول و بی‌حسی
  • ساختار دندان تراش داده نمی‌شود یا آماده‌سازی حداقل است: دندان طبیعی بدون هیچ تغییری زیر روکش سالم باقی می‌ماند. حال آن که برای اجرای ونیر لمینت لازم است که ساختار دندان ساییده، بریده و تراش داده شود.
  • حداقل آماده‌سازی دندان
  • بروز نیافتن حساسیت پس از درمان
  • اتمام درمان در فقط دو جلسه
  • ظاهری کاملاً طبیعی: بسیار باریک و ضخامت آن حدود .2 میلی متر است. به علاوه این روکش زیبایی نیمه شفاف است.
  • عدم نیاز به روکش موقت
  • دوام و استحکام فوق‌العاده
  • امکان قرار دادن روی روکش و تجدید بریج قدیمی
  • وجود نداشتن مشکل ترک‌های بسیار جزئی

تفاوت ونیر و لومینرز

تفاوت ونیر و لومینرز

ونیر کردن دندان اساسا به پوشش روی دندانها اطلاق میشود، ونیر ها میتوانند از جنس کامپوزیت باشند که به آنها کامپوزیت ونیر گفته میشود یا از جنس سرامیک باشد که به ان ونیرهای سرامیکی یا لامینیت گفته میشود.

 

لومینرز : روکش زیبایی نازک بدون تراش دندان

ونیرهای لامینیت نسبت به کامپوزیت مقاومت به شکستن بالاتری دارند چون در کوره در درجه حرارت بالا پخته میشوند و به همین دلیل در لامینیت ها تغییر رنگ اتفاق نمیوفتد. در حال حاضر با پیشرفت کامپوزیت ها برتری زیبایی لامینت به کامپوزیت تقریبا منتفی است و ما از کامپوزیتها با برندهای مرغوب هم انتظار زیبایی چشم گیر در حد لامینت را داریم.

ونیرهای لامینیت نسبت به کامپوزیت مقاومت به شکستن بالاتری دارند چون در کوره در درجه حرارت بالا پخته میشوند و به همین دلیل در لامینیت ها تغییر رنگ اتفاق نمیوفتد. در حال حاضر با پیشرفت کامپوزیت ها برتری زیبایی لامینت به کامپوزیت تقریبا منتفی است و ما از کامپوزیتها با برندهای مرغوب هم انتظار زیبایی چشم گیر در حد لامینت را داریم.

لامینت ونیر و لومینرز به دلیل وجوه تشابه بسیار، غالباً با هم اشتباه گرفته می‌شود. هم لامینت و هم لومینرز از پرسلین نازک تهیه و برای اهداف مشابه به کار برده می‌شود. از هر دو در دندانپزشکی زیبایی برای اصلاح نقص‌های دندان استفاده می‌شود. البته تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد که مهم‌ترین آنها روش درمان و تغییراتی است که در دندان ایجاد می‌شود. برای استفاده از آن هیچ تغییری در ساختار دندان به وجود نمی‌آید و به همین دلیل راهکاری با ماندگاری طولانی‌تر محسوب می‌شود.

مقایسه کاربردهای لامینت و لومینرز

هر دو برای اصلاح نقص‌های دندان به کار برده می‌شود. این روکش‌های زیبایی سطح بیرونی دندان‌های آسیب دیده یا کج و نامرتب را ترمیم و دندان‌ها را تقویت می‌کند. اگر لازم باشد که طول تاج دندان افزایش داده شود، نیز می‌توان از هر دو استفاده کرد. همچنین ونیر و لومینرز برای پوشاندن دندان‌های پر شده‌ای به کار برده می‌شود که تغییر رنگ داده و ظاهر ناخوشایندی پیدا کرده است. این روش‌ها برای پر کردن فاصله‌های بین دندانی نیز توصیه می‌شود، البته دندان‌های فاصله‌دار را می‌توان با ارتودنسی اصلاح کرد، اما لمینت و لومینرز روش‌های سریع‌تری به شمار می‌رود.

این دو روش ظاهری طبیعی دارند، بسیار محکم و بادوام هستند و به مرور تغییر رنگ نمی‌دهند. با این حال در عمل اثبات شده است که لومینرز برای تمام بیماران مناسب نیست. مناسب بودن لومینرز با توجه به شکل دندان‌های مورد نظر و وضعیت کلی لبخند بیمار تعیین می‌شود.

مقایسه روش‌های اجرای لومینرز و ونیر لمینت

ونیر دندانی از دو ماده کامپوزیت و پرسلین تهیه می‌شود. ونیرهای پرسلنی بادوام‌تر هستند و طبیعی‌تر به نظر می‌رسند، البته گران‌تر از ونیرهای کامپوزیتی هستند.

از آنجایی که برای قرار دادن ونیر روی دندان باید دندان را تراش و شکل داد، این درمان مشکلاتی را به همراه دارد. برای این که دندان حجیم و غیرطبیعی به نظر نرسد، دندانپزشک باید حدود 5 میلی‌متر از سطح دندان را بردارد. به این ترتیب مینای طبیعی دندان از بین می‌رود و دندان به جز ونیر هیچ محافظ دیگری ندارد. البته از آنجایی که ونیر لامینت به صورت سفارشی برای هر بیمار تهیه و به صورت دوره‌ای تجدید می‌شود، این موضوع نباید مشکلی را ایجاد کند. با این حال اگر برداشتن ونیر ضرورت یابد، دندان بدون محافظ و آسیب‌پذیر باقی می‌ماند.

لومینرز گونه جدید و ارتقاء یافته‌ای از ونیر لمینت است که از کلیه مزایا و عملکرد لمینت برخوردار است؛ با این تفاوت که چون برای قرار دادن آن روی دندان نیازی به برداشتن مینای دندان نیست، لومینرز نسبت به لامینت راهکار بلندمدت‌تری محسوب می‌شود. برای قرار دادن لومینرز روی دندان نیاز به ایجاد هیچ تغییری نیست.

لومینرز بسیار نازک‌تر از لمینت و به باریکی لنز چشم است، البته این کاهش ضخامت به هیچ وجه از دوام آن نکاسته است. اگرچه ازآنجایی که دندان قبل از جایگذاری لومینرز تراش داده نمی‌شود، مسلماً حجم کلی دندان افزایش می‌یابد و بنابراین اندکی حجیم‌تر از ونیر معمولی حس می‌شود. با این حال مزایای آن ارزش تحمل این حجم را دارد؛ چرا که مینای دندان همچنان از آن محافظت می‌کند و اگر برداشته شود، دندان کاملاً آسیب‌پذیر نخواهد شد.

مراحل درمان لومینرز و تاثیر آن بر طرح لبخند

مراحل درمان لومینرز

پس از انتخاب این روکش زیبایی نازک لازم است که دندانپزشک دندان‌ها را به دقت معاینه کند تا از مناسب بودن درمان مطمئن شود. از دندان‌ها قالب گرفته می‌شود تا مدل دقیقی به دست آید، همچنین دندانپزشک سایه رنگ سفید دندان‌ها را نیز تعیین می‌کند. سپس روکش نازک با دقت تهیه می‌شود تا همه چیز برای خلق لبخندی ایده‌آل فراهم شود. این روکش‌های بسیار نازک نیمه شفاف روی دندان چسبانده می‌شود تا لبخندی با دندان‌های زیبا و درخشان بر لبان بیمار نقش بندد. این درمان سریع و بدون درد است.

براساس مطالعات بالینی انتظار می‌رود که لومینرز 20 سال یا بیشتر روی دندان باقی بماند. البته بیمار باید هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کند تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود. به علاوه لومینرز نیز مانند دندان‌های طبیعی به مراقبت نیاز دارد و مسواک زدن و نخ کشیدن آن نباید فراموش شود. نکته آخر این که این روکش دندانی هیچ محدودیت غذایی ایجاد نمی‌کند. از آنجایی که لومینرز محکم روی دندان چسبیده است، می‌توانید با آسودگی خاطر هر چه دوست دارید، حتی آدامس و خوراکی‌های چسبناکی مانند شکلات و تافی میل کنید.

نقاط ضعف لومینرز

چون لومینرز جلوی دندان چسبانده می‌شود، ممکن است دندان حجیم‌تر به نظر آید و هنگام لبخند زدن جلوه خوشایندی نداشته باشد. لومینرز لایه بسیار نازکی از پرسلین است که چون باید نقص‌های دندان را بپوشاند، نیمه شفاف است و به همین دلیل ممکن است به نظر برخی بیماران غیرطبیعی باشد. همچنین اگر این روکش به خوبی روی دندان قرار نگیرد، برآمدگی روی سطح دندان ایجاد می‌شود که به محل جمع شدن باکتری‌ها و ذرات غذا تبدیل می‌شود.

هزینه

هزینه این درمان یا دیگر روش‌های اصلاح طرح لبخند نباید مانعی بر سر راه دستیابی به لبخندی زیبا باشد. هزینه‌ای که برای رسیدن به لبخند رویایی و دلخواه خود صرف می‌کنید، سرمایه‌گذاری ارزشمندی است که خود بیشترین سود را از آن می‌برید و به واسطه آن از مزایایی چون ارتقاء اعتماد به نفس، بهبود حس رضایت از خویشتن و بهبود روابط شغلی و عاطفی برخوردار می‌گردید. به علاوه از آنجایی که هزینه لومینرز تقریباً معادل سیم‌کشی دندان‌ها یا روش‌های جدیدتر و نامشخص‌تری مانند ارتودنسی نامرئی است، خلق لبخندی زیبا امروزه دیگر رویایی دور از دسترس نیست.

هزینه لومینرز به عامل‌های متعددی چون موقعیت کلینیک، دندانپزشک و تعداد لومینرزهای همزمان بستگی دارد. دندانپزشک مجرب ونیر را به خوبی اجرا می‌کند و ممکن است لازم باشد چند جلسه به کلینیک مراجعه کنید تا نتیجه مطلوب به دست آید. اصلاح بعضی مشکلات آسان است و دندانپزشک آنها را برطرف می‌کند، اما برای رفع بعضی نقص‌ها که به شیوه چسباندن لومینرز مربوط می‌شود، باید هزینه جداگانه‌ای پرداخت کنید. به خاطر داشته باشید که درباره ضمانت روکش‌های زیبایی و مدت آن از دندانپزشک سوال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه