قطع فوری خونریزی دندان و لثه

خونریزی

اگر لثه هایتان هنگام مسواک زدن یا نخ دندان هایتان خونریزی می کنند، ممکن است یا فکر کنید این دردی طبیعی است. اما خونریزی از لثه ها نشان دهنده یک مشکل زمینه ای و گاهی خطرناک است و باید برای قطع فوری خونریزی دندان و لثه در اولین فرصت اقدام نمایید. .

عواملی مانند مسواک زدن بیش از حد شدید، آسیب یا ضربه به دندان، بارداری، و التهاب می تواند باعث خونریزی لثه شوند. التهاب لثه می تواند باعث قرمزی، تورم و گاهی زخم شود که می تواند نشانه بیماری پریودونتال لثه یا پریودونتیت باشد. چنین بیماری هایی  معمولا به دلیل حذف ناکافی پلاک و جرم های روی سطح دندان رخ می دهند.

علت خونریزی لثه و دندان

راه های قطع فوری خونریزی دندان و لثه

شناسایی علت خونریزی لثه مهم ترین بخش درمان است زیرا هنگامی که شما می دانید علت خونریزی و التهاب دندان و لثه بخاطر چیست می توانید یکی از انواع راه های قطع فوری خونریزی دندان و لثه را برای جلوگیری از درد و خونریزی انتخاب نمایید.  .

  1. بهداشت کافی دهان و دندان

لثه های خونریزی ممکن است نشانه ای از بهداشت ضعیف دندان باشد زیرا هنگامی که پلاک های دندانی در سطح دندان هایتان بوجود می آید در طولانی مدت موجب تحریک و حساسیت لثه و دندان می شوند.( پلاک یک بخش چسبنده حاوی باکترایی هست که از بقایای مواد غذایی بوجود می آید و به سطح دندان ها میچسبد).

اگر به اندازه کافی و به طور صحیح مسواک نزنید یا از نخ دندان استفاده نکنید، باکتری ها گسترش یافته و باعث پوسیدگی دندان یا بیماری های لثه می شود.

بهداشت خوب و کامل دهان اهمیت بسیار زیادی دارد، به ویژه برای زنان باردار زیرا نوسانات هورمون در دوران بارداری می تواند باعث بیماری لثه و خونریزی آن شود.

  1. شستشو دهان با پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یکی دیگر از راه های از بین بردن باکتری و ضدعفونی کردن دندان ها است. زیرا می تواند پلاک ها را به خوبی حذف کند و سلامت دندان را تضمین کند.

پراکسید هیدروژن یک راه عالی برای قطع فوری خونریزی دندان و لثه است. اگر لثه هایتان خونریزی دارند، پس از مسواک زدن دهان تان را با پراکسید هیدروژن بشویید، اما محلول را قورت ندهید..

  1. سیگار کشیدن را متوقف کنید

سیگار کشیدن علاوه بر افزایش خطر بیماران برای ابتلا به انواع سرطان ریه، بیماری های قلبی، و سکته مغزی و … موجب التهاب، درد و خونریزی لثه نیز می شود..

سیگار کشیدن می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند و مبارزه برای از بین بردن باکتری های پلاک را برای بدن شما سخت تر کند. ترک سیگار می تواند به بهبود لثه های شما کمک کند و خونریزی را متوقف کند..

  1. کاهش سطح استرس

یکی از مطالعه منبع اعتماد نشان می دهد که یک ارتباط قوی بین بیماری پریودنتال و استرس وجود دارد. به گفته محققان، استرس عاطفی تاثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن دارد که این امر ممکن است منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن شود و بدن بیمار نمی تواند با عفونت دندان و لثه خود مبارزه کند و آن را از بین ببرد.

قطع خونریزی با چند راه ساده

  1. افزایش مصرف ویتامین C

خوردن غذاهای غنی از ویتامین C می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و به مبارزه با عفونت های لثه که باعث خونریزی لثه می شود کمک کند.

برعکس آن نیز ممکن است, مصرف بیش از حد ویتامین C در رژیم غذایی ممکن است خونریزی دندان و لثه را بیشتر کند، بنابراین اگر کمبود ویتامین C دارید اما بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت می کنید، بهتر است از منابع ویتامین سی بیشتری استفاده کنید زیرا منجر به خونریزی لثه می شود.

موادغذایی غنی از ویتامین C عبارتند از:

  • پرتقال
  • سیب زمینی شیرین
  • فلفل قرمز
  • هویج

همچنین می توانید از پزشک خود در مورد مصرف مکمل ویتامین C بپرسید. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند بافت لثه را تقویت می کند و از پوشش لثه هایتان محافظت می کند، مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه ویتامین C برای بزرگسالان بین ۶۵ تا ۹۰ میلی گرم در روز است.

  1. افزایش مصرف ویتامین K

مصرف مکمل ویتامین K نیز ممکن است خونریزی لثه را کاهش دهد. ویتامین K یک مواد مغذی مهم است زیرا به لخته شدن خون شما کمک می کند. کمبود می تواند باعث خونریزی آسان تر دندان و لثه شود.

غذاهای غنی از ویتامین K عبارتند از:

  • اسفناج
  • انواع سبزی
  • کلم
  1. درخواست کمپرس سرد

لثه های خونریزی همیشه ناشی از بیماری لثه نیستند. لثه های شما همچنین ممکن است از تروما یا آسیب به بافت لثه خونریزی کنند.

یک کمپرس سرد می تواند تورم را کاهش دهد و جریان خون را محدود کند تا خونریزی متوقف شود. یک بسته یخ و یا یک پارچه همراه با تکه های یخ برای چند بار در روز و به مدت 20 دقیقه روی لثه های خود قرار دهید..

  1. مصرف کربوهیدرات کمتر

منبع کاهش مصرف کربوهیدرات نیز ممکن است سلامت دندان و لثه را بهبود بخشد و موجب قطع فوری خونریزی دندان و لثه شود. کربوهیدرات ها و غذاهای قندی موجب افزایش پلاک و رشد باکتری ها میشوند. هر چه پلاک بیشتری روی لثه هایتان انباشته شود، احتمال خونریزی لثه نیز بیشتر است.

  1. نوشیدن چای سبز

نوشیدن چای سبز به صورت روزانه نیز ممکن است نتیجه بیماری پریودونتال را معکوس کند و خونریزی لثه ها را متوقف کند. چای سبز حاوی کاتچین، یک آنتی اکسیدان طبیعی است که می تواند پاسخ التهابی بدن به باکتری های موجود در دهان را پایین بیاید. مصرف روزانه توصیه شده چای سبز یک فنجان است.

  1. شستشو دهان با آب نمک

از آنجا که باکتری ها وباعث خونریزی و التهاب در دندان و لثه می شودن، به طور مرتب دهان خود را با محلول آب نمک شستشوی دهید تا مقدار باکتری های موجود در دهان را کاهش دهید و خونریزی را متوقف کنید.

نصف قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و به مدت چند ثانیه، سه الی چهار بار در روز دهانتان را شستشو دهید. اگر خونریزی از یک آسیب یا تروما باشد، شستشو با مخلوط آب نمک دهان شما را تمیز نگه می دارد و باکتری هایی را که می توانند باعث عفونت شوند، حذف می کند.

علت خونریزی دندان

قطع فوری خونریزی دندان

بهترین زمان ملاقات دکتر برای درمان

اگر خونریزی لثه ظرف ۷ تا ۱۰ روز بهبود پیدا نکرد به دندانپزشک مراجعه کنید. شما ممکن است نیاز به تمیز کردن دندان به طور عمیق تر برای حذف پلاک و تارتار و ترویج بهبود لثه داشته باشید. دکتر شما همچنین ممکن است دستور آزمایش برای بررسی هر گونه کمبود ویتامین که منجر به خونریزی یا عفونت لثه و دندان می شوند را بدهد.

 

 

 

منبع : دندانپزشکی رایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه