قدردانی از نیروی کار: راه‌حل کلیدی عبور از بحران کمبود نیرو

قدردانی از نیروی کار: راه‌حل کلیدی عبور از بحران کمبود نیرو

صاحبان مطب‌های دندان‌پزشکی فشار کمبود نیروی کار را با تمام وجود حس می‌کنند و یکی از راه‌های رهایی از آن، ارزش دادن به کارکنان است

ربکا بوارتفیلد| مشاور منابع انسانی
تیم توئیگ| رئیس شرکت مدیریت منابع انسانی بنت اریکسن و همکاران
مترجم: ملیکا بهزادی
منبع فصل‌نامه لذت دندان‌پزشکی

پدیده‌ی دنباله‌دار ترک کار که به «استعفای بزرگ» معروف شده؛ همه مشاغل را به خود درگیر کرده و برای صاحبان کلینیک‌های دندان‌پزشکی مشکل سختی به شمار می‌رود.
به همین دلیل متخصصان و مشاوران مربوطه به دنبال یافتن راه‌حل‌های کلیدی برای حفظ کارکنان توانمند؛ جذب کردن متقاضیان کار متناسب برای جایگاه‌های مورد نیاز و متمایز کردن شما از دیگران هستند.
اولین راه‌حلی که ممکن است برای این مشکل به ذهن برسد، پول خرج کردن برای افزایش حقوق و پاداش دادن است؛ اما اگرچه پول می‌تواند برخی از مشکلات را در کوتاه مدت حل کند به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که به دنبال راه‌حل‌های بلندمدت باشیم.
اگرچه برای حل این مسئله راه‌های مختلفی وجود دارد؛ در این نوشتار بر روی یکی از آن‌ها تمرکز می‌شود: «قدردانی»
ابراز قدردانی عامل ضروری مقابله با بحران «استعفای بزرگ» است.
همه به قدردانی نیاز دارند (و قدردانی از آنچه شما فکر می‌کنید کمتر به زمان نیاز دارد)
همه انسان‌ها نیاز دارند از آنان قدردانی شود. مطالعات، یکی پس از دیگری نشان می‌دهند که نیروی‌های کار، نیاز دارند بدانند کارفرما از آنان چه توقعی دارد، کارشان چه طور است، کدام‌یک از کارها را باید بهتر انجام دهند و اینکه در حال انجام کاری تأثیرگذار و تغییر ایجاد کردن هستند. واقعیت این است که هر شخصی برای اینکه به بهترینِ خودش تبدیل شود، نیاز به قدردانی دارد و هرچه قدردانی بیشتر با آن شخص همسو و منحصر به فرد باشد؛ تأثیر آن هم بیشتر است.
اینکه می‌گویند قدردانی زمان زیادی می‌برد یک افسانه است. ایجاد عادت صرف چند دقیقه برای قدردانی از کارکنان وقت خیلی کمی از شما می‌گیرد و در عوض می‌تواند نتایج خوبی در پی داشته باشد.

«زبان» قدردانی
دکتر گری چاپمن و پل وایت بر روی این مفهوم مطالعه کرده‌ و دریافته‌اند نوع قدردانی که افراد به آن نیاز دارند یکسان نیست. این دو محقق یافته‌های خود را در کتاب «۵ زبان تشکر در محیط کار» نوشته‌اند.
یکی از مفاهیمی که در این کتاب به آن پرداخته شده، این است که همه ما یک «زبان اولیه» و یک «زبان ثانویه» داریم که دوست داریم از طریق آنان از ما قدردانی شود. این دو زبان این‌ها هستند:
اختصاص دادن وقت: تمرکز و توجه به یک به یک کارکنان
کلمات تائیدی: کار ویژه‌ای که شخصی آن را انجام داده بیابید و آن شخص را به خاطر انجام آن تحسین کنید.
هدایا: هدایا باید شخصی و منحصر به فرد باشند. حتماً نیازی نیست هدایای گران‌قیمت بخرید. یک هدیه کوچک منحصر به فرد خیلی تأثیر بهتری از یک هدیه گران‌قیمت؛ اما عامه‌پسند دارد.

کمک کردن: همه می‌توانند به گونه‌ای به دیگران کمک کنند. ببینید شما چه کاری می‌توانید انجام دهید؟
لمس کردن: روشن است که لمس کردن در محل کار می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند؛ اما گاه‌گداری «های فایو» یا «فیست بامپ» می‌تواند برای تعدادی از افراد قابل قبول باشد؛ بنابراین باید از این روش با احتیاط استفاده کرد.

بسیاری از دارندگان مطب‌های دندان‌پزشکی علاقه‌مند هستند بگویند اولویت اصلی آنان بیمارانشان هستند که مطبشان بدون آن‌ها نمی‌تواند به کارش ادامه دهد؛ اما اگر کارکنانشان نباشند چه؟ اگر کارفرما نباشد کارکنان چه باید بکنند؟ این یک رابطه‌ی دوسویه است؛ اما اغلب کارفرما و کارکنان عادت ندارند از یکدیگر قدردانی کنند. این در حالی است که مزایای داشتن نیروی کار متعهدی که از او قدردانی می‌شود زیاد است. این کار سبب افزایش بهره‌وری و مشارکت بیشتر در کار، رابطه بهتر با کارفرما، بهبود روابط، افزایش رضایت شغلی، کاهش گردش نیروی کار و به تبع آن کاهش هزینه‌ها، افزایش تعهد به کار، افزایش اخلاق‌مداری کارکنان و لذت بردن از کار کردن در مطب می‌شود.

اگر نسبت به کارکنانتان گشاده‌دست باشید، در عوض آثار مثبتی مانند نتایج اقتصادی خوب و کاهش استرس دریافت خواهید کرد. یک بار امتحان کنید. این کار می‌تواند مطب شما را از سایر مطب‌ها متمایز کند؛ باعث حسن شهرت آن شود و شما را از آثار سوء «استعفای بزرگ» برهاند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه