علت تلخی دهان در صبح و روش‌های درمان آن

دهان

تلخی دهان در صبح می تواند اعصاب ما را تحریک کند و عملکردمان را در طول روز تحت تاثیر قرار دهد. اما بدمزه بودن و تلخی دهان اول صبح چه دلیلی دارد؟ آیا تنها باید به مسواک زدن بسنده کنیم و به کارهایمان برسیم، یا آن را جدی بگیریم و به فکر درمان تلخی دهان باشیم؟ در این مطلب از “دکتر سعید قریشی” به شما می گوییم علت تلخی دهان چیست و در ادامه راه های درمان تلخی دهان اول صبح را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

همچنین علت تلخی دهان در صبح طب سنتی، رفع تلخی دهان در صبح، درمان گیاهی تلخی دهان در صبح، علت تلخی دهان در صبح در بارداری، کبد و تلخی دهان، تلخی دهان در صبح و صفرا، تلخی دهان و صفرا، علت زردی اب دهان در صبح در این نوشته بررسی کرده ایم.

 

لیست موضوعات علت تلخی دهان در صبح

  • علت تلخی دهان صبح چیست؟
    • کبد و تلخی دهان
    • عدم توجه به بهداشت دهان
    • سینوزیت و تلخی دهان اول صبح
    • سرماخوردگی و علت تلخی دهان اول صبح
    • حساسیت و دلیل تلخی دهان اول صبح
    • رفلاکس معده
    • کشیدن سیگار و تلخی دهان در اول صبح
    • کاهش میزان ویتامین بدن
    • اختلال در سلامت بدن و بیماری
    • شرایط خاص و تلخ بودن دهان اول صبح
  • درمان تلخی دهان

 

 

علت تلخی دهان صبح چیست؟

هر چند بدمزه بودن و تلخی دهان اول صبح به دلیل شایع بودن چندان جدی گرفته نمی شود، اما نباید کاملا نسبت به این مسئله بی اعتنا بود. در موارد جدی تر، علت تلخی دهان اول صبح این است که بدن دچار اختلال شده و باید به دنبال رفع آن باشیم.

 

 

۱. کبد و تلخی دهان

کبد و تلخی دهان در مساله تلخی دهان اول صبح بسیار نام آشنا هستند. کبد، به عنوان یکی از مهم ترین اعضای بدن، بدن را از سموم و مواد زائد پاک می کند و در متابولیسم آنزیم ها نیز نقش دارد. در صورت ایجاد مشکل در کبد، دهان تلخ می شود. در چنین حالتی, کبد نیاز به پاکسازی دارد.

 

۲. عدم توجه به بهداشت دهان

علاوه بر کبد و تلخی دهان، عدم توجه به بهداشت دهان و دندان نیز می تواند علت تلخی دهان اول صبح باشد. حتما پیش از خواب مسواک بزنید و از دهانشویه استفاده کنید تا تلخ بودن دهان اول صبح شما را آزار ندهد.

 

[ مطلب مرتبط: متخصص ارتودنسی ]

 

 

۳. سینوزیت و تلخی دهان اول صبح

سینوزیت نیز می تواند علت تلخی دهان اول صبح باشد. در اثر سینوزیت، راه سینوس های بینی بسته شده و فرد بو و طعم را احساس نمی‌کند. این عوامل تلخی دهان در اول صبح را به همراه خواهد داشت.

 

۴. سرماخوردگی و علت تلخی دهان اول صبح

گاهی به جای احتمال نگران کننده ای مانند کبد و تلخی دهان، سرماخوردگی می تواند پاسخ این باشد که علت تلخی دهان چیست. سرماخوردگی با ایجاد گرفتگی راه بینی و گلو و ایجاد عفونت در دستگاه گوارش، می‌تواند علت تلخی دهان اول صبح باشد.

 

دلایل تلخی دهان اول صبح

 

۵. حساسیت و دلیل تلخی دهان اول صبح

همانطور که می بینید، جدا از کبد و تلخی دهان، پاسخ علت تلخی دهان چیست می تواند شامل موارد ساده ای مانند سرماخوردگی سینوزیت نیز باشد. حساسیت یا آلرژی نیز یکی دیگر از دلایل ساده این مسئله و تلخی دهان در اول صبح است. حساسیت موجب گرفتگی و اختلال در سلامت دستگاه گوارش شده و می تواند علت تلخی دهان اول صبح باشد.

 

۶. رفلاکس معده

رفلاکس معده یا برگشتن اسید معده به درون مری در کنار کبد و تلخی دهان، یکی دیگر از پاسخ های سوالاتی نظیر علت تلخی دهان چیست، تلخی دهان اول صبح نشانه چیست، علت تلخی دهان اول صبح چیست و… است. در این حالت، دریچه بین مری و معده (که در حالت طبیعی بسته است و مانع خروج اسید به درون مری شود) ضعیف شده و یا در اثر آسیب باز می شود. در نتیجه اسید‌ها از معده خارج شده، و فرد در معده و قفسه سینه خود احساس سوزش می کند.

[ مطلب مرتبط: هزینه ارتودنسی ]

 

۷. کشیدن سیگار و تلخی دهان در اول صبح

اگر اهل کشیدن سیگار باشید، به احتمال زیاد با تلخی دهان اول صبح غریبه نیستید. سیگار به دلیل داشتن مواد شیمیایی و سمی به جوانه های چشایی آسیب می زند و می تواند پاسخ این سوال باشد که علت تلخی دهان چیست.

 

۸. کاهش میزان ویتامین بدن

کمبود ویتامین نیز می تواند علت تلخی دهان اول صبح باشد. انواع ویتامین ها برای درک بو و مزه ضروری هستند، و مستقیما روی حواس چشایی و بویایی تاثیر می گذارند. البته وجود بیش از حد ویتامین ها نیز می تواند علت تلخی دهان اول صبح باشد. کمبود ویتامین ب. ۱۲ و افزایش روی در بدن از پاسخ های رایج علت تلخی دهان چیست در این حالت هستند.

[ مطلب مرتبط: ارتودنسی نامرئی ]

 

اختلال در سلامت بدن: عامل تلخی دهان

 

۹. اختلال در سلامت بدن و بیماری

بی آبی بدن، اختلال در عملکرد غدد بزاقی، یا نفس کشیدن از راه دهان، باعث خشکی دهان می شوند. خشکی دهان طعم دهان را تغییر می‌دهد و به آن یک طعم فلزی می‌دهد. علاوه بر کبد و تلخی دهان، علت تلخی دهان در صبح همچنین می تواند نشانه دیابت، تیروئید، یا مشکلاتی در کلیه باشد.

 

۱۰. شرایط خاص و تلخ بودن دهان اول صبح

علاوه بر موارد پرتکراری مانند سرماخوردگی، کبد و تلخی دهان، استفاده از دخانیات، کمبود ویتامین و…، موارد دیگری نیز می توانند به ما بگویند که علت تلخی دهان چیست. از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیمی درمانی و استفاده از دارو‌های بیولوژیکی که باعث دهان طعم فلزی یا تلخی و شوری به خود بگیرد.
  • بارداری (مخصوصا در مراحل اولیه آن) می تواند تغییراتی در حس چشایی ایجاد کند، و دهان طعم فلزی و تلخ به خود بگیرد.
  • جراحی های مربوط به بینی، حلق و دهان می توانند به اعصاب جوانه چشایی و یا غدد بزاق صدمه بزنند و باعث تلخی دهان اول صبح شوند.
  • پیری نیز می تواند علت تلخی دهان در اول صبح باشد که با سبک زندگی و تغذیه سالم می توان تا حد زیادی آن را کنترل کرد.

[ مطلب مرتبط: ارتودنسی ]

 

درمان تلخی دهان

 

درمان تلخی دهان

حالا که می دانیم علت تلخی دهان چیست و تلخی دهان اول صبح نشانه چیست، برای درمان تلخی دهان و رفع تلخی دهان در صبح چه باید کرد؟ برای درمان تلخی دهان به سلامت دستگاه گوارش خود اهمیت دهید. میوه و سبزیجات بخورید، و از مصرف دخانیات، الکل و کافئین خودداری کنید. غذاهای دارای چربی اشباع شده نیز به سلامت کبد لطمه می زنند. از روش های زیر نیز می توانید استفاده کنید.

  • برای درمان تلخی دهان و سم زدایی بدن، صبح ها ۱ حبه سیر به صورت ناشتا بخورید.
  • جویدن آدامس، مسواک زدن دندان ها و زبان، و استفاده روزانه از نخ دندان نیز برای درمان تلخی دهان و رفع تلخی دهان اول صبح مفید است.
  • هر ماه به مدت ۸ شب متوالی یک نوشیدنی با ترکیب ۱ چغندر، ۱ حبه سیر، آب نصف
  • عدد لیموترش، کمی جعفری، ۱ قاشق چایخوری عسل و مقداری آب در مخلوط کن تهیه کنید، و برای درمان تلخی دهان بخورید.

 

منبع : دکتر سعید قریشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه