عوارض ناشی از ایمپلنت دندان

ایمپلنت

در گذشته برای پر کردن جای خالی دندانها از دندانهای مصنوعی استفاده می کردند .با گذشت زمان و پیشرفت علم دندانپزشکی ، دندانپزشکان توانسته اند با استفاده از ایمپلنت به بیماران کمک کنند تا بتوانند برای دندانهای از دست رفته ی خود جایگزین مناسب داشته باشند. از طریق ایمپلنت، بیماران دیگر مشکلات ناشی از استفاده دندان مصنوعی را ندارند.

جنس ایمپلنت از تیتانیوم است و برای بیماران مشکلی ایجاد نمی کند زیرا با لثه و استخوان فک سازگار می باشد. افرادی که یک یا چندین دندان خود را در اثر تصادف، پوسیدگی، بیماریهای لثه و …از دست داده اند، ایمپلنت راه حل مناسبی برای آنها می باشد. ایمپلنت مانند یک ریشه در داخل فک قرار گرفته و حالت پایه داشته و تاج بر روی آن قرار می گیرد. برای انجام عمل ایمپلنت دیگر نیاز به تراشیدن دندانهای اطراف آن نمی باشد. شکل ایمپلنت دندان بسیار شبیه به دندان طبیعی می باشد و تفاوتی با آن ندارد. ایمپلنت دندان باید زمانی انجام شود که استخوان صورت رشد کامل خود را کرده باشد.

با توجه به مطالبی که در بالا بیان شد ایمپلنت دندان علاوه بر مزایا دارای عوارضی نیز می باشد که شامل:

 

 افتادن روکش ایمپلنت:

در ابتدا روکش های ایمپلنت با چسب موقت بر روی دندانها قرار می گیرند به همین علت امکان دارد روکشها شل شده و بیفتد در این شرایط با مراجعه به دندانپزشک می توان روکش را دوباره بر روی دندان قرار داد. در شرایطی که امکان استفاده از چسب دائم وجود دارد می توان از آن برای چسباندن دائمی روکش های ایمپلنت استفاده کرد.

 

 شل و لق شدن روکش ایمپلنت دندان:

به علت زیاد بودن فشار در برخی مناطق بر روی دندانها امکان دارد روکش ایمپلنت حالت لق پیدا می کند. دلایل مختلفی برای لق شدن ایمپلنت وجود دارد که شامل:

  1. در برخی مواقع زمانی که دندانپزشک پایه را در داخل فک قرار می دهد امکان دارد پایه در داخل فک به خوبی جوش نخورده باشد در این شرایط زمانیکه پروتز بر روی آن قرار .می گیرد در ابتدا سفت است اما به مرور و با خوردن غذا حالت لق پیدا می کند در این شرایط باید کل پایه و پروتز توسط دندانپزشک خارج شود و از یک پایه ی جدید استفاده شو
  2. در مواقعی که پروتز به درستی بر روی ایمپلنت نچسبیده باشد و یا در اثر بلند بودن پروتز نسبت به سایر دندانها بر روی آن فشار وارد شده در نتیجه موجب جدا شدن پروتز می شود
  3. کوتاه بودن پیچی که پروتز را به پایه متصل می کند
  4. در هنگام قرار دادن پایه، دندانپزشک از زاویه ی درستی استفاده نکرده باشد در نتیجه در هنگام جویدن به آن فشار می آید وموجب شل شدن ایمپلنت می شود

 

 لق شدن پیچ داخلی ایمپلنت و شکستگی پروتز:

برخی افراد دارای مشکل دندان قروچه هستند و این امر باعث می شود به روکش ایمپلنت فشار وارد شده و پیچی که در داخل قرار دارد شل شود. در این شرایط پروتز توسط دندانپزشک خارج و ترمیم می شود.

 

 بدنه ی ایمپلنت دچار شکستگی شود:

در اثر استفاده از مواد غذایی بسیار سفت یا ایجاد فشار زیاد به ایمپلنت، امکان دارد بدنه ی آن دچار شکستگی شود.

 

 

 

در روزهای ابتدایی انجام ایمپلنت، بیمار با چه مشکلاتی روبه رومی شود:

 

    • امکان دارد بیمار در اثر خوردن برخی داروهای مربوط به دندان دچار حسایت شود که باید بلافاصله به دندان پزشک مراجعه کند
    • در برخی شرایط امکان دارد دندانی که در کنار ایمپلنت قرار دارد مقداری لق شود که البته بعد از گذشتن چند هفته این مشکل برطرف می شود
    • داشتن درد بعد از انجام ایمپلنت که بیمار با خوردن مسکن می تواند آنرا کاهش دهد
    • کبودی و تورم که با گذشت چند هفته بهبود می یابد
    • بی حسی گوشه لب که به مرور بهبود می یابد
    • با در نظر گرفت این موضوع که ایمپلنت نوعی جراحی می باشد، بیمار باید بعد از آن بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کند تا از بروز عفونت و خونریزی جلوگیری کند
    • این شرایط مانع انجام ایمپلنت دندان می شود

      سلامتی و وضعیت جسمی فرد مهمترین و قوی‌ترین عامل موثر در موفقیت‌آمیز بودن ایمپلنت دندان محسوب می شود . در برخی از شرایط ممکن است این روش توسط دندانپزشک انجام نشود یا فرایند انجام و بهبودی آن سخت و طولانی باشد.• فرد بیمار مبتلا به بیماری هایی مزمنی چون آرتریت روماتوئید ، فشار خون یا رماتیسم باشد.• فرد دچار بیماری هایی است که باف لثه را درگیر می نماید. چرا که پیش نیاز ایملنت دندان برخورداری از لثه های سالم است.• مصرف تنباکو یا دخانیات باعث می شود تا نیکوتین درون این مواد جریان خون در باف لثه محدود نموده و روند بهبودی را کندتر کند.• شیمی درمانی و پرتودرمانی قسمت های بالای بدن مثل سر یا گردن که ساختار استخوان را تضعیف کرده و بر طول عمر ایمپلنت تاثیر می گذارد.اگر قصد دارید تا دندان از دست داده خود را با ایمپلنت جایگزین کنید بهتر است از یک جراح دندانپزشک و با تجربه برای انجام این کار کمک بگیرید. جراحی ایمپلنت می تواند توسط یک دندانپزشک عمومی نیز انجام شود، اما مراجعه به یک متخصص می تواند عوارض جانبی ایملنت را کاهش دهد.جراح می تواند اختلالات خونریزی، عفونت و واکنش های آلرژیک و عوارض طولانی مدت را طور کامل مدیریت و برطرف نماید. کاشت ایمپلنت در نزدیکی عصب باعث بی حسی یا سوزن سوزن شدن در زبان، لب ها، لثه ها یا صورت می شود. همچنین رد جسم خارجی باعث احساس درد در محل ایمپلنت، همراه با تورم، تب و لرز شده و در نتیجه ناحیه اطراف ایمپلنت شل می شود.رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت منظم و کامل برای سالم نگه داشتن ایمپلنت ها بسیار حیاتی و مهم است. بنابراین بعد از کاشت ایمپلنت شما باید برخی از نکات بهداشتی و مراقبتی را به طور کامل رعایت نمایید.• حتما بار در روز نخ دندان بکشید و مراقب باشید که تمام تکه‌های نخ دندان از اطراف دندان‌ها پاک شود• غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر، پنیر، ماست، کلم پیچ و ساردین بخورید یا مکمل کلسیم در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.• به طور منظم برای معاینه و تمیز کردن عمیق دندان های خود به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

    • • از جویدن یخ، آب نبات های سفت و مواد مشابه که باعث شکستگی تاج می شود خودداری کنید.
    • • بهتر است برای تمیز کردن دندان ها و ایمپلنت خود از مسواک بین دندانی برای از بین بردن پلاک بین دندانی استفاده نمایید زیرا تجمع پلاک و باکتری در زیر بین بافت لثه و پروتز و زیر خط لثه می تواند منجر به بروز بیماری التهابی به نام پری ایمپلنتیت شود.
    • • شما باید بعد از انجام ایمپلنت دندان های خود را حداقل دو بار در روز با کمک یک برس نرم مسواک بزنید.
    • مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان
    • جراح و دندانپزشک متخصص ایمپلنت دندان با بیماری ها یا نقص های بافت سخت و نرم دهان و دندان سر و کار دارد و در زمینه کشیدن دندان ، جراحی فک یا کاشت ایمپلنت واجد مهارت و تجربه کافی است. این متخصص پروتز های مصنوعی در زمینه جایگزینی دندان یا تاج های مصنوعی و نحوه ایجاد و نصب آن ها از دانش کافی بهره مند است.
    • انتخاب دندانپزشک متخصص ایمپلنت
    • • وجود التهاب در بافت لثه و اطراف ایمپلنت باعث شکست ایمپلنت در بافت داخلی دهان می شود/
    • • پوکی استخوان یا استئوپنی به خصوص در زنان بالا 50 سال که توده استخوانی پایینی داشته باشند.
    • • بیمار باید قبل انجام ایمپلنت با دندانپزشک درمورد داروهایی که مصرف می کند به طور دقیق صحبت نماید؛ زیرا مصرف برخی از دارو ها ممکن است در پیوند ایمپلنت با استخوان فک اختلال ایجاد کنند
    • • فرد از بیماری های خود ایمنی، آلرژی و دیابت رنج ببرد.

 

 عوارض ایمپلنت در افراد بعد از گذشت چندین سال

  • در شرایطی که دندانپزشک مهارت کافی برای انجام ایمپلنت را نداشته باشد امکان دارد فک بیمار سوراخ شود.
  • در صورت مراجعه به دندانپزشک غیر متخصص امکان ایجاد آسیب به اعصاب فک وجود دارد.
  • در موارد بسیار اندک امکان دارد برای بیمار مشکلات سینوسی بوجود بیاید.

 

 آیا ایمپلنت نیز پوسیده می شود

تاکنون موردی مبنی بر پوسیدگی ایمپلنت وجود نداشته اما بیماران باید بعد از انجام ایمپلنت بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کند و در سال یک بار جرمگیری انجام شود.

عفونت ایمپلنت

یکی از مهمترین مشکلاتی که امکان دارد روش درمانی ایمپلنت را با شکست روبرو کند عفونت ایمپلنت می باشد. این عارضه امکان دارد در حالت کلی چند روز پس از جراحی ایمپلنت بروز کند. در برخی موارد نیز امکان دارد فرد پس از چند ماه دچار عفونت در ناحیه ایمپلنت شود. وجود عفونت می تواند برای لثه ها، استخوان و ایمپلنت مشکل ایجاد کند یا باعث ایجاد پری ایمپلنتایتیس شود.

معمولا عفونت ایمپلنت در افرادی بروز می کند که از بیماری های لثه، دیابت و پوکی استخوان رنج می برند. برای پیشگیری از عارضه عفونت ایمپلنت لازم است که از بهترین و با کیفیت ترین نوع ایمپلنت استفاده شود. استفاده از ایمپلنت هایی با برند مرغوب و تیناتیوم با کیفیت ریسک این عمل را به میزان زیادی کاهش می دهد.

عوارض ایمپلنت فوری

همانطور که می دانید فرایند درمانی ایمپلنت دندان در دو مرحله انجام می گیرد. در مرحله اول ایمپلنت را وارد می کنند و اباتمنت یا واسط و روکش مراحل بعدی هستند. مدت زمانی که میان این دو مرحله وجود دارد این امکان را به وجود می آورد که پیش از قرار گرفتن اباتمنت و روکش ایمپلمنت با فک آداپته شود.

در برخی موارد به دلیل شرایط ویيه ای که وجود دارد دندانپزشک از این وقفه زمانی چشم پوشی می کند و هر دو مرحله را به سرعت و پشت سر هم انجام می دهد. این فرایند باعث می شود که پروسه درمان سریعتر اتفاق بیفتد و مراقبت های بعد پزشکی سریعتر انجام شود و پروسه درمان تسریع شود. البته دقت داشته باشید که استفاده از این روش امکان دارد به پس زدن ایمپلنت و اضافه بار متنهی شود. به این دلیل که اباتمنت و روکش فشار دو چندانی را تحمل می کنند. در صورتی که بیمار از مشکل عدم تراکم استخوان رنج ببرد این مشکل بیشتر مضاعف می گردد.

 

عواملی که باعث می شود ایمپلنت دچار مشکل شود

 

  •  درمان بیماریهای لثه قبل از انجام ایمپلنت
  • سیگار کشیدن بر روی ایمپلنت تاثیر می گذارد زیرا خونرسانی در افراد سیگاری کم می شود در نتیجه موفقیت ایمپلنت کاهش می یابد.
  • در صورتیکه فرد دچار دیابت باشد باید حتما کنترل شود.
  • افرادی که دارای اختلال دندان قروچه هستند.

 چرا ایمپلنت دندان بهترین روش پر کردن جای دندان خالی است؟

با همه عوارضی که در بالا بیان کردیم؛ باز هم باید این را در نظر داشته باشید که ایمپلنت بدون شک یکی از بهترین روش های پر کردن جای خالی دندان ها است. روش هایی مانند پروتز دندان حس استفاده از یک دندان واقعی را القا نمی کنند. اما با کاشت دندان یا ایمپلنت، می توانید به راحتی داشتن یک دندان واقعی را حس کنید.

مزیت های ویژه ای که ایمپلنت دارد تقریبا تمامی عوارض آن را خنثی می کند. در ادامه به بهترین ویژگی های آن اشاره می کنیم.

شاید برخی از افراد را دیده باشید که تمام دندان های خود را از دست داده اند. بهترین روش برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته ایمپلنت است. در این روش لازم نیست تک به تک دندان ها کاشت شوند. بلکه تنها با کمک 8 پایه قدرتمند، تمام دندان ها در فک بالا و پایین کاشت می شوند.

این دندان ها پوسیدگی ندارند و فرد تا آخر عمر دچار خرابی، درد دندان و یا پوسیدگی سطح دندان نخواهد شد.

ایمپلنت دندان جایگزین مناسبی برای ریشه دندان است. دندان بر روی یک پایه قوی و ثاتب به صورت دائم در داخل فک قرار می گیرد. در این صورت کاملا شبیه دندان های واقعی شما بوده و نمی توان آن را از دندان های دیگر تشخیص داد.

جنس دندان های کاشت شده از تیتانیوم خالص است. این عنصر با بدن انسان سازگاری داشته و هیچ ضرری برای بدن نخواهد داشت. همچنین دندان بعد از قرار گرفتن در فک هیچ مشکلی برای شما در مصرف مواد غذایی سرد و گرم و… ایجاد نمیکند.

نگهداری از دندان ایمپلنت شده درست مانند دندان واقعی بوده و اگر به خوبی از مسواک، خمیردندان و نخ دندان استفاده کنید؛ دندان کاشت شده دچار هیچ مشکلی نخواهد شد.

با کمک ایمپلنت لازم نیست نگران خارج شدن دندانها از دهان بوده و خود را از خندیدن و خوردن غذاها و خوراکیهای مورد علاقه خود منع کنید. این روش میتواند به طور کلی استفاده از روش دندانهای مصنوعی را نیز منسوخ کند.

بدون شک هیچ روش برای جایگزین کردن دندانهای طبیعی بدون عوارض نیست. اما اگر کار ایمپلنت دندان خود در یک کلینک با پزشکان متخصص انجام دهید؛ کوچکترین عوارضی را تجربه نخواهید کرد. همچنین درنظر داشته باشید که ایمپلنتها دارای جنسهای مختلفی هستند. بدون شک هرچه کیفیت ایمپلنت بالاتر باشد عوارضی که با آن رو به رو میشوید کمتر خواهد بود.

عوارض پس از جراحی ایمپلنت دندان

درد پس از عمل ایمپلنت دندان یک امر کاملا طبیعی به شمار می رود. میزان شدت این درد به عوامل متعددی بستگی دارد. در صورتی که این درد ها شدید باشد افراد می توانند از مسکن هایی که دندانپزشک تجویز کرده است استفاده کنند.

بروز حساسیت: در برخی موارد امکان دارد که پس از انجام ایمپلنت دندان به مواد دارویی واکنش نشان دهید. در این شرایط باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

خونریزی: در روزهای ابتدایی پس از انجام این عمل جراحی که لثه ها در حال ترمیم و بازسازی هستند امکان خونریزی وجود دارد. در صورتی که این مشکل ادامه پیدا کرد حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید.

آیا ایمپلنت دندان باعث سرطان می شود؟

این سوالی است که اکثر متقاضیان درمان ایمپلنت با آن مواجه می شوند. همانطور که می دانید ایمپلنت به عنوان بهترین روش برای جایگزین کردن دندان های خالی به شمار می رود. در ایمپلنت ها به شکل معمول از پایه ای با جنس تیتانیوم استفاده می کنند که نه تنها سرطان زا نمی باشد بلکه از تحلیل رفتن دندان ها نیز جلوگیری می کند.

ایمپلنت دندانی به عنوان بهترین گزینه برای پر کردن جای خالی دندان ها شناخته می شود. افرادی که از بابت سرطان زا بودن ایمپلنت ها نگران هستند باید بدانند که این روش درمانی هیچ ارتباطی با بیماری سرطان نداشته است.

نکته ی دیگری که در مورد ارتباط ایمپلنت های دندانی و سرطان کارسینومای دهانی وجود دارد این است بر اساس پژوهش های علمی هیچ ارتباطی میان ایمپلنت و این سرطان وجود ندارد و اکثرا افرادی دچار این بیماری شده اند که سابقه مصرف دخانیات و مشروبات الکلی داشته اند.

 

سوالات متداول

ایمپلنت دندان چه عوارضی دارد؟

از جمله مهم ترین عوارض ایمپلنت دندان می توان به افتادن روکش ایمپلنت، شل و لق شدن روکش ایمپلنت دندان، لق شدن پیچ داخلی ایمپلنت و شکستگی پروتز، شکستگی بدنه ایمپلنت اشاره داشت.

آیا امکان بروز پوسیدگی ایمپلنت وجود دارد؟

خیر؛ تاکنون موردی مبنی بر پوسیدگی ایمپلنت گزارش نشده، با این حال بیماران باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند و یک بار در سال برای جرم گیری به دندان پزشک مراجعه کنند.

آیا ایمپلنت می تواند روش مناسبی برای پر کردن جای خالی دندان باشد؟

بله؛ ایمپلنت یکی از بهترین روش ها برای پر کردن جای خالی دندان است.

جنس ایمپلنت از چیست و آیا فرد را دچار حساسیت می کند؟

جنس ایمپلنت از تیتانیوم است و برای افراد مشکلی ایجاد نمی کند.

آیا امکان لق شدن پیچ داخلی ایمپلنت و شکستگی پروتز وجود دارد؟

در افرادی که دچار مشکل دندان قروچه هستند، امکان شل شدن پیچ وجود دارد؛ چرا که این امر موجب وارد شدن فشار به روکش ایمپلنت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه