علت فاصله افتادن بین دندانها و راه‌های درمان آن چیست

فاصله

 

 

علت فاصله افتادن بین دندانها چیست؟ برای درمان آن چه روش هایی وجود دارد؟ علت فاصله افتادن بین دندانهای کودکان چیست؟ و همه سوالاتی که درباره علت فاصله افتادن بین دندان های جلو و پایین دارید را در این مقاله پاسخ داده‌ایم.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ انجام شده است نشان می دهد که فاصله میان دندان ها در تقریبا دو سوم از کودکانی که دندان های جلویی آن ها به تازگی رشد کرده است رخ می دهد.

فهرست محتوا

تعریف فاصله افتادن بین دندانها یا دیاستم چیست؟

دیاستم (Diastema) فاصله میان دندان هاست که به طور معمول در کودکان و افراد بالغ رخ می دهد. در کودکان معمولا فاصله بین دندان ها پس از خروج دندان های شیری و رشد دندان های دائمی از بین می رود. فاصله بین دندان ها زمانی دیاستم خوانده می شود که این فاصله به بیش از ۰.۵ میلی متر برسد. این فاصله ممکن است در میان هر کدام از دندان ها به وجود آید.

برای رفع فاصله بین دندان ها معمولا درمان الزامی نیست اما در صورتی که یک فرد از ظاهر دندان های خود راضی نباشد، دندان پزشک می تواند از روش های مختلف درمان فاصله بین دندانها این مسئله را برطرف سازد و لبخند زیبا تری به متقاضی درمان اعطا کند.

روشهای درمان فاصله بین دندانها از خدمات دندانپزشکی زیبایی است.

 علل فاصله میان دندان ها چیست؟ 

دلایل مختلفی برای ایجاد فاصله میان دندان ها وجود دارد. اتفاقی که در میان کودکان و همچنین افراد بالغ رایج است. بروز چنین مشکلی می تواند به دلیل نسبت اندازه دندان ها و استخوان فک باشد.

در صورتی که اندازه دندان های یک فرد کوچک تر از اندازه استخوان فک او باشد، احتمال ایجاد فاصله در میان دندان ها افزایش پیدا می کند. اندازه فک و دندان ها می تواند ریشه در ژنتیک فرد داشته باشد و به همین دلیل است که معمولا در یک خانواده، شمار افرادی که از فاصله میان دندان ها رنج می برند، بیش تر از یک نفر است.

از دیگر دلایل فاصله میان دندان ها می توان به کوچک بودن اندازه یک دندان نسبت به سایرین گفت. همچنین از دست دادن یکی از دندان ها نیز می تواند منجر به ایجاد فاصله میان دندان ها شود.

این اتفاق معمولا زمانی رخ می دهد که دو دندان کناری دندان جلویی فرد کوچک تر باشد یا یکی از آن ها از دست رفته باشد. به همین دلیل است که پزشکان در بسیاری از موارد پس از دست دادن دندان به فرد پیشنهاد می کنند که این مشکل را برطرف سازند.

یکی دیگر از دلایل ایجاد فاصله میان دندان های پیشین بالا می تواند بزرگی فرنوم لب فک بالا باشد. فرنوم لب بالا، بافتی است که از داخل لب بالا تا لثه بالای دندان ها جلویی کشیده شده است. اگر این بافت اندازه ای بیش از حد استاندارد داشته باشد می تواند منجر به ایجاد فاصله در میان دندان ها شود.

ترتیب رویش دندانهای دائمی و شیری در کودکان چگونه است را در این مقاله بخوانید.

بیماری های لثه نیز عاملی هستند که معمولا افراد مبتلا به آن معمولا با مشکل فاصله میان دندان ها روبرو می شوند. افرادی که بیماری لثه مبتلا هستند، به شدت در معرض خطر جا به جایی دندان ها قرار دارند. بیماری های لثه، مخصوصا التهاب لثه، به استخوان حمایت کننده از دندان ها آسیب وارد می کنند. در نتیجه این امکان افزایش پیدا می کند که دندان های فرد لق شده و فاصله هایی میان دندان ها ایجاد گردد.

انجام عمل بلع اشتباه نیز می تواند به ایجاد فاصله میان دندان ها منجر شود. زمانی که عمل بلع به درستی اتفاق می افتد، زبان به سقف دهان فشار وارد می کند اما در صورتی که فردی این عمل را به درستی انجام ندهد، در هنگام بلع، با زبان خود به دندان های جلویی فشار وارد می کند. با گذشت زمان و افزایش فشار های دائمی، این فشار منجر به جلو رانده شدن دندان ها خواهد شد و در نهایت میان دندان ها فاصله ایجاد می شود.

برخی از عادت های نامناسب نیز می توانند موجب ایجاد فاصله میان دندان ها شوند. رفتار های نا مناسبی مثل مکیدن انگشت شست، مکیدن لب، فشار وارد کردن به دندان ها با زبان و عادت هایی مشابه می توانند فشار نسبتا زیادی را به دندان های جلویی وارد کند و در گذر زمان منجر به ایجاد فاصله میان دندان ها شود.

از دست دادن دندان های شیری نیز می تواند یکی دیگر از دلایل ایجاد فاصله میان دندان ها باشد. کودکان ممکن است پس از از دست دادن دندان های شیری خود با ایجاد فاصله موقتی میان دندان های خود رو به رو شوند.

با این وجود احتمال آن که پس از رشد دندان های دائمی این فاصله برطرف شود بسیار زیاد است. این نوع از فاصله به قدری رایج است که دندان پزشکان آن را یکی از نشانه های طبیعی رشد در کودکان می دانند و معمولا هیچ درمانی برای رفع این فاصله ها ازم نیست.

علت ترس کودکان از دندانپزشکی چیست را در این مقاله از سایت دکتر نصیری بخوانید.

معرفی نشانه ها و راه های جلو گیری از ایجاد فاصله میان دندان ها

تنها علامتی که نشانه دیاستم است، وجود فاصله قابل مشاهده میان دندان ها است. در صورتی که فاصله میان دندان ها به دلیل بیماری های لثه ایجاد شود اما، باید فورا فرد به پزشک مراجعه کند. در این صورت فرد احساس درد یا نارحتی داشته باشد. این مشکلات ممکن است در هنگام غذا خوردن به صورت محسوس تری پیش آید. برخی دیگر از علائم این بیماری عبارتند از:

  • لثه های قرمز روشن
  • لثه های متورم و حساس
  • خون ریزی های پیوسته از لثه
  • عقب رفتن لثه ها
  • بوی بد دهان
  • لق شدن دندان ها

برای این که از ایجاد فاصله میان دندان ها جلو گیری شود راه هایی وجود دارد. در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که در برخی از موارد هیچ راهکاری برای جلوگیری از بروز این مشکل وجود ندارد. با این وجود در صورتی که بیماری های لثه منجر به ایجاد فاصله میان دندان ها شود، با رعایت برخی از نکات بهداشتی می توان احتمال وقوع چنین اتفاقی را به حداقل رساند. برخی از مهم ترین فعالیت ها عبارتند از:

  • دو بار مسواک زدن صحیح در روز
  • استفاده از نخ دندان به صورت روزانه
  • مراجعه منظم به دندان پزشک برای چک کردن سلامت دهان و دندان
  • اجتناب از مکیدن انگشت های دست و کمک به کودکان برای ترک این عادت
  • اصلاح شیوه بلع

آیا از بین بردن جرم دندان در خانه موثر است را در این مقاله از سایت دکتر نصیری بخوانید.

چرا رفع فاصله میان دندان ها می تواند مفید باشد؟

دندان های با فاصله زیاد، می تواند بر اعتماد به نفس بسیاری از افراد تاثر منفی بگذارد. علاوه بر این مورد، فاصله بین دندان ها می تواند بهداشت دهان و دندان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

فاصله بین دندان ها، این امکان را ایجاد می کند که ذرات خوراکی های خورده شده را در میان فاصله دندان ها نگه داشته شود و این مسئله می تواند منجر به جمع شدن باکتری بیش تر و تجمع پلاک ها در دهان شود. در صورتی که این مسائل کنترل نشود، می تواند منجر به ضعیف شدن لثه و همچنین ایجاد بیماری های مختلف نظیر التهاب لثه، پرودنتیت و پوسیدگی دندان ها شود.

فاصله بین دندان ها می تواند پروسه کامل گاز گرفتن (خوراکی) را خدشه دار کند. این می تواند در نهایت منجر به ایجاد مشکل در جویدن شود و عمل جویدن را دردناک کند. این درد می تواند گوش و فک افراد را تحت تاثیر قرار دهد. از این بدتر آن که مشکل در جویدن می تواند شما را ناچار به آن کند که حجم بزرگ تری از لقمه را ببلعید و در نهایت این مسئله می تواند منجر به ایجاد مشکلات گوارشی شود.

ایرفلو یک روش برای برطرف کردن لکه های دندان است که به کمک فشار هوا، می توان ظاهر سفید دندان ها را بدست آورد.

روش های درمان فاصله میان دندان ها

اشاره شد که فاصله ایجاد شده میان دندان ها به طور معمول ممکن است در افراد بالغ و کودکان ایجاد شود. ایجاد فاصله در کودکان به خصوص در هنگام رشد دندان های دائمی بسیار رایج است و امری بسیار طبیعی است و دندان پزشکان هیچ گونه درمانی برای آن در نظر نمی گیرند چرا که با رشد دندان های دائمی، این فاصله نیز برطرف خواهد شد. با این وجود این مشکل ممکن است در افراد بالغ ریشه در عوامل مختلفی داشته باشد که پیش تر به آن اشاره شد.

در بسیاری از موارد دندان پزشکان توصیه ای برای درمان این بیماری ارائه نمی کنند چرا که یک امر کاملا طبیعی است اما در برخی از موارد، فرد به منظور داشتن ظاهری بهتر تلاش می کند تا فاصله میان دندان های خود را کاهش داده یا از بین ببرد. در ادامه این مقاله تلاش خواهیم کرد تا برخی از اصلی ترین شیوه های درمانی رفع فاصله میان دندان ها را تشریح کنیم.

درمان دیاستم معمولا برای افراد لازم نیست مخصوصا زمانی که فاصله میان دندان ها به دلیل عدم تطابق اندازه دندان ها با استخوان فک یا آن که دلیلش از دست دادن دندان های شیری در میان کودکان باشد. در صورتی که درمان از نظر پزشکی ضرورتی نداشته نباشد و فرد بنا به دلایل زیبایی بخواهد این کار را انجام دهد، دندان پزشک باید بهترین شیوه درمانی را در نظر بگیرد.

یکی از رایج ترین راه های درمان فاصله میان دندان ها، استفاده از براکت های ارتودنسی است. این براکت ها می توانند فشار کافی به دندان ها را وارد کنند تا پس از گذشت مدتی، فاصله میان دندان ها به حداقل برسد.

در برخی از مواقع ممکن است برای رفع یک فاصله در میان دندان ها، دندان پزشک تشخیص دهد که از براکت های ارتودنسی سراسری برای همه دندان ها استفاده کند چرا که حرکت یک دندان، بر ساختار کلیه دندان ها تاثیر خواهد گذاشت. برای مطالعه بیشتر درباره ارتودنسی و بهترین سن ارتودنسی دندان این مقاله را مطالعه کنید.

سفید کردن دندان با بلیچینگ برای چه افرادی توصیه می شود؟

استفاده از ونیر به عنوان یک پوسته یا لایه همرنگ با دندان که می تواند به صورت لمینیت سرامیکی دندان و کامپوزیت ونیر دندان باشد.

راهکار دیگر استفاده از نگهدارنده ها یا ریتینر است. اگرچه در بسیاری از موارد از ریتینر ها برای تراز شدن دندان ها استفاده می شود، اما می توان از آن ها برای کاهش فاصله بین دندان ها نیز استفاده کرد.

اگر فاصله ایجاد شده در میان دندان های شما به دلیل جا به جا شدن دندان هایتان بوده است، استفاده از ریتینر می تواند بهترین راه حل برای پر کردن فاصله میان آن ها باشد. امروزه به لطف پیشرفت علم، فاصله میان دندان ها به خوبی توسط نرم افزار ها قابل رویت است تا بتوان در درمان آن اثر بخشی بیش تری اعمال شود.

بهترین نکته در خصوص ریتینرها آن است که هزینه استفاده از آن ها به نسبت بسیاری از شیوه های درمانی می تواند بسیار کم تر باشد اما نکته منفی در خصوص استفاده از آن ها این است که برای رسیدن به نتیجه نهایی نیاز به سپری کردن زمان بیش تری است. این امکان نیز وجود دارد که فرد پس از درمان نیز ناچار به استفاده از ریتینر باشد چرا که ممکن است فاصله میان دندان ها  پس از مدتی مجددا به حالت اولیه باز گردد.

به طور کلی در صورتی که قصد برطرف کردن فاصله میان دندان های خود دارید، حتما پیش از تصمیم گیری نهایی با دندان پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید بهترین روش درمانی را برای خود انتخاب کنید چرا که برخی از روش های درمانی ذکر شده، ممکن است برای شما مفید نباشد و سلامت دندان های شما را به خطر بیاندازد.

منبع : دکتر نوشین نصیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه