علت صافی کف پا چیست؟+ درمان

پا

به گزارش اول دنت، علی ترکمان،  افزود: در ناحیه کف پا، دو تا قوس داریم. یعنی یک قوس اصلی است که از ناحیه پاشنه پا شروع می‌شود و تا سر انگشت‌ها می‌باشد که این انحنایی که به صورت طولی از ناحیه پاشنه تا ناحیه انگشتان پا بهش قوس اصلی می‌گویند.

وی ادامه داد: یک قوس هم در ناحیه خود قاعده انگشت‌ها داریم که عمود بر این قوس طولی است. این قوس‌ها خاصیت فنریت دارند در ناحیه کف پا ایجاد می‌شود که وقتی فرد روی زمین راه می‌رود و فشار می‌آورد فشار کمتری به ناحیه کف پا وارد شود و فشار تقسیم می‌شود و خستگی، درد و ناراحتی در ناحیه کف پا در پیاده روی های طولانی ایجاد نشود.

این متخصص ارتوپدی افزود: افرادی که صافی کف پا دارند این دو تا قوس را یا کمتر از حد معمول دارند یا اصلاً ندارند و ناحیه کف پا کلاً روی زمین است و فنریت ندارند و اینها طولانی مدت پیاده روی می‌کنند احساس خستگی در کف و ساق پا ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: قوس کف پا تا سن ۱۰ سالگی شکل می‌گیرد و به طور دقیق فردی که در سن ۵ یا ۶ سالگی است یا زیر ۱۰ سال است، آیا در آینده چه وضعیتی پیدا می‌کند و تا ۱۰ سالگی قوس‌ها شکل پیدا می‌کنند.

ترکمان در پاسخ به این پرسش که علت صافی کف پا چیست، بیان کرد: غالباً افرادی که صافی کف پا دارند کل مفاصل آنها اصولاً از حالت عادی نرم‌تر است. نرم و شل بودن مفاصل اکثراً به این حالت است که غالباً ریشه ژنتیکی است و بیماری محسوب نمی‌شود.

وی در خصوص درمان صافی کف پا گفت: درمان قطعی ندارد و ساختار بدنی افراد به این شکل است. البته در موارد شدید عمل جراحی انجام می‌شود و یکسری تغییرات روی استخوان‌های مچ پا انجام می‌شود که زاویه و شکل استخوان‌ها را تغییر داد و تاندون‌ها باید عوض شود؛ ولی غالباً به صورت روتین نیست.

این متخصص ارتوپدی در پایان اظهار داشت: در حالت روتین، از کفی‌های طبی پا استفاده می‌شود. کفش‌های ورزشی و قوس دار مناسب‌ترین کفش برای افرادی است که صافی کف پا دارند. کفی و کفش‌ها هم درمان نیست و فقط جلوگیری از عوارض است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه