طول عمر لمینت دندان چقدر است و چقدر طول می‌کشد؟

ایمپلنت فوری چیست؟

طول عمر لمینت دندان چقدر است و چقدر طول می‌کشد؟

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، برخی اوقات دندان‌ها علاوه بر مشکلات ساختاری، مشکلات ظاهری دارند مثلاً رنگ آنها تغییر کرده، دندان لب پر شده یا شکسته، بین دندان‌ها فاصله زیادی وجود دارد و غیره. در چنین شرایطی روش‌هایی مانند روکش، ایمپلنت و غیره نمی‌توانند مشکل شما را حل کنند، بنابراین باید به سراغ تکنیک‌های دندانپزشکی زیبایی مانند لمینت و کامپوزیت ونیر بروید. تا آخر این مطلب همراه ما باشید تا به رایج‌ترین سوالات بیماران درباره لمینت دندان پاسخ دهیم.

لمینت دندان چیست؟

فکر می‌کنید راز زیبایی دندان‌های بازیگران چیست؟ بهتر است بدانید که اکثر بازیگرانی که دندان‌های مرتب، یکدست، زیبا و سفید دارند، از لمینت دندان استفاده کرده‌اند، حالا ممکن است این سوال در ذهنتان پیش بیاید که لمینت دندان چیست؟ لمینت دندان (Dental laminate) پوسته‌ای ظریف و از جنس پرسلین (چینی) است که به صورت سفارشی بر روی دندان‌های اصلی چسبانده می‌شوند تا ایرادات مربوط به شکل، رنگ و اندازه آنها را بپوشانند و بهبود دهند. به عبارت ساده‌تر، لمینت دندان مانند یک روکش نازک است که روی دندان طبیعی کشیده می‌شود.

لمینت دندان چیست و انواع آن کدام است؟

انواع لمینت دندان یک روزه از نظر جنس
بیشتر افراد تنها لمینت دندان سرامیکی را می‌شناسند در حالی دندانپزشکان که از مواد دیگری هم برای اجرای این روش استفاده می‌کنند مانند:

لمینت سرامیک توده‌ای: اگر ظاهر و زیبایی لمینت دندان برای شما در اولویت است، قطعاً لمینت سرامیک توده‌ای بهترین انتخاب برای شماست زیرا این محصول زیبایی بسیار چشمگیری دارد اما طول عمر و ماندگاری چندانی ندارد.

لمینت دی سیلیکات لیتیوم: اگر از آن دسته افرادی هستید که جنس و کیفیت لمینت برای شما حائز اهمیت است، ما لمینت دندان از جنس دی سیلیکات لیتیوم را پیشنهاد می‌کنیم. همچنین این محصول برای کسانی که عادت به دندان قروچه و فشردن دندان‌های خود دارند بسیار مناسب است زیرا از کیفیت بالایی برخوردار است.

لمینت سرامیکی فشرده‌ای: این جنس نسبت به لمینت سرامیکی توده‌ای ضخیم‌تر و مقاوم‌تر است اما زیبایی چندانی ندارد.

لمینت دندان زیرکونیوم: لمینت زیرکونیوم تمام ویژگی‌های مثبت را باهم دارد یعنی هم از کیفیت بالایی برخوردار است و هم با زیبایی منحصر به فرد خود، توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند. به همه این مزایا سازگاری بالای روکش زیرکونیوم با محیط بدن و عدم ایجاد بوی بد در دهان را هم اضافه کنید.

نحوه اجرای لمینت دندان

اجرای لمینت دندان حداقل به ۳ جلسه برای مراجعه به پزشک نیاز دارد. جلسه اول برای مشاوره و دو جلسه دیگر نیز برای ساخت و اعمال روکش لمینت. این مدت زمان برای یک یا چند دندان تفاوتی نمی‌کند زیرا دندانپزشک می‌تواند به طور همزمان لمینت را برای تعداد زیادی از دندان‌ها اجرا کند. ما در ادامه هر مرحله از اجرای لمینت دندان را به طور کامل توضیح داده می‌دهیم:

مشاوره با دندانپزشک و برنامه ریزی برای درمان

در این مرحله شما می‌توانید عکس دندان‌های رویایی خود را به دندانپزشک نشان دهید اما تشخیص اینکه این نوع لمینت برای دندان‌های شما مناسب است یا خیر به عهده پزشک است. او دندان‌های شما را معاینه کرده و با توجه به عکس‌های رادیولوژی و OPG و پس از تشخیص و بررسی نظر خود را به شما خواهد گفت. همچنین در این مرحله درباره عوارض احتمالی و محدودیت‌های روش لمینت دندان صحبت می‌شود.

آماده سازی دندان طبیعی

پیش از نصب لمینت ابتدا باید مینای دندان اصلی به اندازه ضخامت روکشی که قرار است روی سطح دندان قرار داده شود، تراشیده شود. اتراشیدن مینای دندان یکی از مهم‌ترین معایب روش لمینت است اما این کار کاملاً ضروری است زیرا اگر لمینت بدون تراشیدن روی دندان اصلی قرار بگیرد، ظاهری کاملاً غیر طبیعی و بزرگ خواهد داشت و حتی در نحوه جویدن نیز مشکل ایجاد می‌کند. اگر نگران درد لمینت دندان هستید، می‌توانید از دندانپزشک خود بخواهید که پیش از تراشیدن سطح دندان اصلی، آن ناحیه را بی حس کند.

ساخت قالب لمینت دندان

در مرحله سوم از نصب لمینت دندان، دندانپزشک یک قالب از دندان‌های شما را می‌سازد و برای ساخت به لابراتوار می‌فرستد. معمولاً مدت زمان آماده شدن لمینت، بین ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد که در این مدت شما می‌توانید از روکش‌های موقت استفاده کنید. لازم به ذکر است که مرحله ۲ و ۳ معمولاً در یک جلسه انجام می‌شوند.

چسباندن لمینت دندان

در مرحله آخر، پیش از چسباندن روکش روی دندان‌های طبیعی، دندانپزشک روکشی که توسط لابراتوار ساخته شده است را چند بار روی دندان‌ها قرار داده و برمیدارد تا بهترین اندازه و رنگ را انتخاب کند. سپس دندان اصلی باید کاملاً تمیز و صیقلی شود تا لمینت به خوبی روی سطح دندان بچسبد. لمینت توسط چسب‌های مخصوص (رزین) روی دندان چسبانده می‌شود که به این فرآیند باندینگ گفته می‌شود. برای سفت‌تر شدن چسب لمینت دندان از لیزر استفاده می‌کنند.

لمینت دندان چقدر طول میکشد؟

لمینت دندان چقدر طول می‌کشد؟

یکی از سوالات رایج که بسیاری از بیماران درباره لمینت دندان دارند مدت زمان اجرای آن است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم مراحل اجرای لامنیت حدود ۳ یا ۴ جلسه طول می‌کشد و تقریباً بین ۱۰ روز تا دو هفته زمان می‌برد تا قالب لمینت در آزمایشگاه ساخته شود. توجه داشته باشید که اگر اندازه روکش آنقدر بزرگ یا کوچک باشد که دندانپزشک نتواند سایز آن را مناسب با دندان‌های بیمار تنظیم کند، ممکن است مجدداً قالب به لابراتوار بازگردد و زمان اجرای لمینت دندان طولانی‌تر شود.

طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

لمینت سرامیکی معمولاً بین ۷ تا ۱۵ سال عمر می‌کند و بعد از این مدت باید آنها را تعویض کرد. البته طول عمر لمینت مستقیماً به جنس، برند سازنده و نحوه مراقبت از آن بستگی دارد، مثلاً بهترین جنس لمینت دندان، لمینت زیرکونیوم است و بهترین برندهای سازنده آن ونیر لمینت و ونیر سرک (Cerek) است. همچنین رعایت نکات زیر دوام و طول عمر لمینت دندان را افزایش می‌دهند:

رعایت نکات بهداشتی مانند مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به صورت مداوم و استفاده از دهانشویه

خودداری از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های لکه زا مانند قهوه، نوشابه و چای.

جلوگیری از دندان قروچه رفتن و فشردن دندان‌ها

جلوگیری از مصرف مواد غذایی چسبناک و سفت مانند خشکبار

مراجعه مداوم به دندانپزشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه