صفر تا صد مراقبت های کامپوزیت دندان

کامپوزیت

از آنجایی که قیمت کامپوزیت به نسبت لمینت های سرامیکی ارزانتر است بسیاری از افراد این روش را برای اصلاح طرح لبخند خود انتخاب می کنند. مراقبت های کامپوزیت دندان به طور کلی سبب می شود که ماندگاری کامپوزیت بیشتر شود. البته مراقبت های کامپوزیت دندان در افراد مختلف فرق می کند و افراد باید بتوانند همه جوانب را به شکل اصولی در نظر بگیرند. به طور کلی کامپوزیت از دسته روش هایی است که سبب می شود که دندان شما یک دست و زیبا نشان داده شود. نوع مسواک زدن، غذاهایی که می خورید و همینطور رعایت اصول بهداشتی مهمترین اصل از مراقبت های کامپوزیت دندان محسوب می شود. اینکه فکر کنید با داشتن کامپوزیت می توانید هر طور که دوست دارید با دندان های خود رفتار کنید اشتباه محض است.

مراقبت های کامپوزیت دندان

مراقبت های بلافاصله بعد از کامپوزیت دندان

  • طبق نظر دندانپزشک یک سری مراقبت های کامپوزیت مربوط به طول دوره کوتاه و بلافاصله پس از کامپوزیت است که قطعاً سبب می شود تا مواد مورد نظر روی دندان ها فیکس شوند.
  • بلافاصله بعد از کامپوزیت از خوردن هر نوع نوشیدنی بسیار سرد و بسیار داغ پرهیز کنید. وقتی مراقبت های کامپوزیت را رعایت کنید قطعاً این مواد روی دندان های شما بهتر و تاثیرگذار تر خواهد بود.
  • یک تا سه روز اول اجازه استفاده از مواد غذایی رنگی را نخواهید داشت. البته به طور کلی نخوردن مواد غذایی رنگی به شما کمک زیادی می کند. دقت داشته باشید که در روزهای اولیه پس از کامپوزیت، مواد مستعد رنگ پذیری هستند و بهتر است احتیاط کنید.
  • روش مسواک زدن توسط دندانپزشک به شما اعلام می شود و این روش کمک می کند تا دوام کامپوزیت ها بیشتر شود.
  •  اگر دندان قروچه دارید باید با پزشک خود در میان بگذارید. دقت کنید که امکان شکستن یا تغییر شکل کامپوزیت ها وجود دارد و چه خوب است که این موضوع را دقیق و اصولی ارزیابی کنید. در بهترین شرایط می توانید درمان دندان قروچه را آغاز کنید.

نگهداری کامپوزیت دندان

مراقبت های کامپوزیت شاید در وهله اول دشوار به نظر نرسد اما به طور کلی بهتر است بدانید که بررسی منظم سبب می شود که طول عمر کامپوزیت دندان شما بیشتر شود و دچار عوارض کامپوزیت دندان نشوید. از سوی دیگر برای سالم ماندن لثه ها بهتر است که روزی دو بار از نخ دندان استفاده کنید. در صورتی که این کار را به صورت روتین انجام ندهید، سبب می شود که لثه های شما ملتهب شوند و در نهایت سبب خرابی دندان ها می شود. دقت کنید که کامپوزیت دندان ها به طور کلی بر اساس موقعیت لثه ها ماندگاری بیشتری دارند.

برای کسب اطلاعات کامل درباره کامپوزیت دندان می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

کامپوزیت دندان چیست ؟

هرگز حق ندارید از دندان خود برای باز کردن بسته های مختلف مثل کلاه بطری و یا هر چیز دیگری استفاده کنید. این روند سبب شکستن کامپوزیت می شود و مشکلات زیادی ایجاد می کند. مراقبت های کامپوزیت بر اساس موقعیت دهان و دندان شما شکل می گیرد. برخی از دندان ها نیاز به مراقبت بیشتری دارند. دقت کنید که کامپوزیت ها به نسبت لمینت ها شکننده تر هستند بنابراین یخ یا هر غذای سفتی نباید با دندان کامپوزیت شده مورد استفاده قرار بگیرد. در این شرایط غذاهایی که حاوی مواد رنگی هستند نیز نباید استفاده شود چون لکه هایی روی کامپوزیت ایجاد می شود که در نهایت نیاز به تعویض کامپوزیت خواهد بود.

تغذیه کامپوزیت دندان

تغذیه از بخش های مهم کامپوزیت دندان محسوب می شود. دقت کنید که پروسه تغذیه سبب می شود که بتوانید حداکثر ماندگاری را از کامپوزیت دریافت کنید و قطعاً اثر بخش خواهد بود. برخی از افراد عادت به آدامس جویدن دارند. آدامس هایی که حاوی شکر هستند به طور کلی به دندان های اصلی شما نیز آسیب وارد می کنند بنابراین قطعاً برای کامپوزیت نیز مشکل ساز هستند پس بهتر است این موضوع را دقیق بررسی کنید و خود را درگیر مصرف آدامس نکنید. یک نکته دیگر که باید بدانید این است که جویدن هر نوع مواد غذایی سفت دردسر ساز خواهد بود و نباید به این روش غذا خوردن عادت کنید.

بعد از کامپوزیت دندان چه بخوریم ؟

در لیست مراقبت های کامپوزیت در مورد تغذیه توصیه های زیادی شده است. پیش از اینکه پیشنهاد غذایی بدهیم بدانید که کامپوزیت دندان به شکلی طراحی شده است که بتوانید در حالت طبیعی هر چیزی را بجویید. اما باز هم رعایت یک سری اصول سبب می شود که طول عمر کامپوزیت بیشتر شود. اول از هر چیز سعی کنید هر نوع مواد غذایی اعم از مرغ، گوشت، کتلتها، میوه و سبزیجات به قطعات کوچک تقسیم شوند. مصرف ماکارونی و پاستا و هر آنچه که مشابه این موارد باشد قطعاً بدون هیچ مشکلی خواهد بود و می توانید به سادگی از ان استفاده کنید. سیب زمینی پخته شده و تخم مرغ و انواع ماهی ها هیچ مشکلی برای کامپوزیت دندان شما ایجاد نمی کنند. بهتر است غذاهای کنسروی نرم را وارد لیست رژیم غذایی خود کنید. استفاده از میوه های نرم مثل موز و هلو و موارد مشابه نیز هیچ مشکلی نخواهد داشت بنابراین این موارد را می توانید بدون هیچ استرسی استفاده کنید.

 

 

بعد از کامپوزیت دندان چه چیزهایی نباید بخوریم ؟

مواد غذایی که بافت سفت دارند معمولاً کامپوزیت را وارد مرحله آسیب می کنند. آجیل ها در این دسته قرار گرفته اند بنابراین سعی کنید آجیل های پودر شده استفاده کنید. مصرف خیار و یا میوه هایی که بافت سفت دارند نیز تا حدودی مشکلساز هستند. نوشیدنی های حاوی الکل قطعاً برای شما مساله ساز خواهد بود و دقت داشته باشید که نباید از این سبک نوشیدنی ها به میزان زیاد استفاده کنید. نوشیدنی ها و یا مواد غذایی که حاوی رنگ های مصنوعی هستند سبب لکه دار شدن دندان شما می شود. شما اجازه استفاده از مواد غذایی چسبنده مثل باسلوق، گز و یا پاستیل را ندارید و این موضوع قطعاً برای شما می تواند ارزشمند باشد.

بعد از کامپوزیت دندان چه چیزهایی نباید بخوریم ؟

یخ دارای دمای بسیار پایین است و سبب منجمد شدن بافت لثه شما می شود و بهتر است که از یخ استفاده نکنید. از یاد نبرید که یخ ها به طور کلی بافت سفتی دارند و هرگز نباید جویده شوند. این موضوع را به خاطر بسپارید که به طور کلی مصرف میوه های سفت دردسرساز می شود. آبنبات و مواد قندی مصنوعی را نیز به حداقل برسانید چون مساله ساز می شود. شراب قرمز، قهوه، سس قرمز و توت فرنگی و زردچوبه و زعفران نیز سبب تغییر رنگ دندان ها خواهد شد.

مراقبت های بعد از کامپوزیت

چرا مراقبت های کامپوزیت مهم هستند؟ رزین های کامپوزیت به نسبت ونیرهای لمینت مقاوم نیستند. در واقع رزین های کامپوزیت در برابر فشار دچار مشکل می شوند و این موضوع سبب می شود که در نهایت پیوند بین کامپوزیت و مینای دندان به واسطه وارد شدن فشار بیش از حد از بین بروند. اگر مراقبت های کامپوزیت رعایت نشود می بینید که مقداری کامپوزیت شکسته و یا از دندان شما جدا شده است. لب پر شدن و یا لکه دار شدن از روتین ترین مواردی است که در مراقبت های کامپوزیت دیده می شود. طول عمر متوسط کامپوزیت بین 5 الی 7 سال اعلام شده است. حال اگر مراقبت های بهداشتی و غذایی پس از کامپوزیت رعایت نشود مساله ساز خواهد بود و قطعاً مشکلات زیادی ایجاد می کند.

مسواک بعد کامپوزیت دندان

کسانی که کامپوزیت انجام داده اند موظف هستند تا مراقبت های کامپوزیت را به طور دقیق رعایت کنند. حفظ بهداشت دهان و دندان مثل دو بار مسواک زدن و کشیدن نخ دندان یک بار در روز می تواند سبب افزایش طول عمر روکش های دندان شود. شما می توانید مثل دندان های طبیعی خود از روکش ها مراقبت کنید. برخی از افراد این تصور را دارند که روکش ها سبب می شود که باکتری ها و مواد غذایی به دندان اصلی نرسد اما این تصور اشتباه است. پس از کامپوزیت دندان می بایست به مسواک زدن بیشتر اهمیت دهید. دقت کنید که باید با آرامش مسواک بزنید و ضربه های شدید به دندان وارد نکنید. نباید به لثه های خود آسیب وارد کنید.

بهتر است که اصول مسواک زدن و جهت آن را رعایت کنید و تلاش کنید که پلاک های باقی مانده لابلای دندان را از بین برید. هر دوره باید از دندانپزشک خود بخواهید تا بررسی کنند که روکش ها در موقعیت درست خود قرار گرفته اند یا نه این موضوع اهمیت زیادی دارد و قطعاً باید سنجیده شود که علائمی از آسیب پذیری وجود دارد یا خیر.

بهترین مسواک برای کامپوزیت

برای رعایت مراقبت های کامپوزیت می بایست مسواک مناسبی تهیه کنید. در خرید مسواک مخصوص کامپوزیت می بایست اندازه سر مسواک، نوع فرچه، گرد یا صاف بودن فرچه ها، برقی یا دستی بودن مسواک مدنظر قرار بگیرد.بهترین نوع مسواک دارای یک اینچ طول و نیم اینچ عرض است. سری مسواک باید به صورتی باشد که شرایط مسواک زدن دندان های بالا و پایین و همینطور دندان های عقب و جلوی دهان را داشته باشد. در واقع پاکسازی باید کامل صورت بگیرد.

بهترین مسواک برای کامپوزیت

نوع فرچه یا پرز مسواک نیز در لیست مراقبت های کامپوزیت قرار می گیرد. فرچه ها در سه دسته نرم، متوسط و سخت قرار می گیرند. بهتر است که جنس فرچه ها نایلون نرم باشد تا در صورت فشار دادن روی دندان ها به دندان آسیبی وارد نشود. نوع فرچه ها گرد و صاف هستند. نوع فرچه سرگرد بهترین گزینه برای مسواک زدن محسوب می شوند چون از لثه های شما نیز محافظت می کنند. البته فرچه های سر صاف نیز مناسب هستند اما باید فشار زیادی به دندان وارد نکنید.

مسواکی که خریداری می کنید می بایست دارای تاییدیه انجمن دندانپزشکی باشد. این فرچه ها بر اساس آزمایش های صورت گرفته بهترین سیستم پاکسازی و ایمنی را برای دندان و دهان شما ایجاد می کنند. در خصوص انتخاب مسواک می بایست از دندانپزشک خود راهنمایی بخواهید.

بعد از کامپوزیت از چه خمیر دندانی استفاده کنیم ؟

تنها انتخاب مسواک خوب برای مراقبت های کامپوزیت کفایت نمی کند و قطعاً نیاز است که بهترین خمیر دندان را خریداری کنید. دقت کنید که خمیر دندانی که انتخاب می کنید می بایست دارای مواد هیدروژن پراکسید باشد. میزان RDA یا سایندگی خمیر دندان می بایست قطعاً کمتر از 80 درصد باشد در غیر این صورت سبب آسیب به کامپوزیت ها می شود.

دور خمیر دندان های ذغالی و یا حاوی سفیدکننده را خط بکشید. خمیر دندانی که انتخاب می کنید می بایست بدون رنگ و یا نزدیک به رنگ سفید باشد. ضد حساسیت بودن خمیر دندان را بسنجید. از یاد نبرید که ترکیبات سیلیکا می بایست در خمیر دندان به کار رفته باشد. خمیر دندان می بایست فاقد سدیم کربنات و جوش شیرین و هیدروژن پراکسید باشد.

بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت

تا به اینجای مقاله مراقبت های کامپوزیت به صورت مرحله به مرحله بررسی شد اما شاید هنوز هم برخی از افراد ندانند که چه خمیر دندانی باید خریداری کنند. به طور کلی برندهای اورال بی، کرست، سنسودلین و کلگیت برای کامپوزیت مناسب هستند اما اگر بخواهید می توانید برند دیگری را انتخاب کنید. تنها چیزی که باید به آن دقت کنید اطلاعات درج شده روی پاکت خمیر دندان است که  می بایست یک سری موارد ذکر شده در بخش قبلی را داشته باشد تا مناسب باشد. دقت کنید که به طور کلی اگر خمیر دندان مناسبی خریداری کنید در نهایت می توانید عمر کامپوزیت ها را افزایش دهید. در نهایت دهانشویه و نخ دندان مناسب نیز باید خریداری کنید.

نخ دندان برای کامپوزیت

یکی از اصول مراقبت های کامپوزیت، استفاده از نخ دندان است. برخی از افراد تصور می کنند که نخ دندان سبب آسیب رسیدن به کامپوزیت ها می شود و در نهایت کامپوزیت ها طول عمر کمی خواهند داشت. کسانی که از نخ دندان ها استفاده نمی کنند به طور کلی سریع تر با مشکل پوسیدگی دندان روبرو هستند. بنابراین استفاده از نخ دندان قطعاً بهترین و مهمترین روش برای کامپوزیت محسوب می شود. نخ دندان سبب می شود تا پوسیدگی بین دندانی از بین برود و به طور کلی پوسیدگی وارد مرحله عمیق نشود.

نخ دندان برای کامپوزیت

طرز استفاده از نخ دندان کامپوزیت

اگر فکر می کنید تنها با بالا و پایین کردن نخ دندان ها در لابلای دندان ها، می توانید دندان ها را نظافت کنید در اشتباه هستید. بخشی از نخ دندان که برای یک قسمت از دندان استفاده شده است نباید برای بخش دیگر استفاده شود. به طور کلی نخ دندان را به قطعات کوچک تقسیم کنید و برای هر لایه استفاده نمایید. نخ دندان نباید بسیار خشن لابلای دندان کشیده شود و به لثه آسیب وارد نماید.

برخی از افراد روش درست نخ دندان کشیدن را بلد نیستند که سعی شده در این زمینه راهنمایی های لازم صورت بگیرد. نیاز است که یک نخ کوتاه را پاره کنید و با انگشت شست خود نگه دارید. از یک سمت دیوار دندان، نخ را وارد کرده و از دیوار دیگر خارج کنید. کشیدن نخ دندان در دندان های کامپوزیت شده باید کمی با حوصله صورت بگیرد تا سبب آسیب به دیواره لثه و دندان ها نشود.

بهترین نخ دندان برای کامپوزیت

تاکیدی به خرید نخ دندان خارجی برای کامپوزیت وجود ندارد. به هر حال باید این نکته را در نظر بگیرید که مارک های خوب ایرانی که قیمت ارزان تری دارند نیز مناسب هستند. بهتر است ضخامت نخ دندان بر اساس موقعیت دندان های شما انتخاب شود. نخ دندان باید به آرامی لای دندان ها حرکت کند بنابراین سفت بودن بیش از حد و یا نرم بودن آن مشکل ساز است. همینطور کلفت بودن نخ دندان نیز مشکل ساز خواهد بود. به هر صورت نخ دندان های دسته دار وجود دارد که کار را آسانتر می کند. همینطور نخ دندان های فلوراید دار نیز وجود دارد.

آب نمک برای کامپوزیت

در صورتی که می توانید از دهانشویه های ضد باکتری بدون الکل استفاده کنید اما در غیر این صورت استفاده از آب نمک یک الی دو بار در طول روز به دوام بیشتر دهانشویه کمک زیادی می کند. دقت کنید که دندان و لثه های شما در نهایت به واسطه نمک و یا دهانشویه ضد باکتری، از آلودگی رها می شوند. موضوع دیگر این است که مینای دندان شما نباید از بین برود پس هر دهانشویه ای که حاوی الکل است قطعاً برای دندان های شما مساله ساز خواهد بود. دقت کنید که الکل ها احتمال زرد شدن دندان را بیشتر می کنند و این موضوع سبب می شود که نتیجه عکس بگیرید. آب نمکی که تهیه می کنید نباید زیاد شور باشد بنابراین مقدار نمک را بررسی کنید.

در استفاده از آب نمک افراط نداشته باشید همین که پس از مصرف مواد غذایی شیرین و چسبنده و یا وعده های ناهار و شام از آب نمک استفاده کنید. دندان ها نباید به هم ساییده شوند و این موضوع به دوام بیشتر کامپوزیت کمک می کند. برای اینکه بتوانید محافظت بهتری از کامپوزیت ها داشته باشید می بایست از محافظ های شبانه یا گارد استفاده کنید. دقت کنید که گاردها به طور کلی پلاستیکی هستند و از دندان قروچه نیز جلوگیری می کنند. کسانی که کامپوزیت را انتخاب کرده اند باید غذا را با احتیاط بجوند و سعی کنند همه جوانب را در نظر بگیرند. گاه با یک بار بد جویدن دچار مشکل شکستگی دندان خواهید شد و در نهایت مشکلات بیشتر می شود.

منبع : روشا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه