شایع‌ترین آسیب‌های فک و صورت در منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا چیست؟

شایع‌ترین آسیب‌های فک و صورت در منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا چیست؟

شایع‌ترین آسیب‌های فک و صورت در منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا چیست؟
شکستگی‌های فک و صورت (MFFs) از جمله شایع‌ترین آسیب‌هایی هستند که باید در اورژانس بیمارستان‌ها مورد توجه قرار گیرند و همواره این انتقاد به بیمارستان‌های کشور ما وارد است که چرا شماری از آن‌ها از حضور جراحان فک و صورت بی‌بهره‌اند یا چرا مانند سایر کشورها به ساخت بیمارستان دندان‌پزشکی در ایران توجه نشده است.

ژورنال فدراسیون جهانی دندان‌پزشکی (IDJ) در شماره‌ی آگوست ۲۰۲۱ خود، در مقاله‌ای به بررسی نتایج تحقیقات انجام شده بر روی انواع آسیب‌های ناحیه‌ی فک و صورت و دلایل آن‌ها در منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) پرداخته است. به این منظور اطلاعات موجود در اسکاپوس، پاب‌مد، گوگل اسکالر و وب آو ساینس که بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۸ منتشر شده مورد بررسی قرار گرفته است.

شرایط متفاوت ایران از نظر نوع آسیب‌های فک و صورت

در این مقالات نسبت بیماران مرد به زن، ۱۱ به ۱ و رده‌ی سنی بیماران بین ۰ تا ۹۷ سال بود. در این تحقیق مشاهده شد در منطقه‌ی MENA، فک پایین شایع‌ترین موضع آسیب‌های فک و صورت است؛ اما در این بین ایران با دارا بودن بیشترین آمار شکستگی استخوان بینی یک استثناء به شمار می‌رود. علاوه بر این حوادث ترافیکی در تمام کشورها منشأ این آسیب‌ها به شمار می‌رود؛ اما درعراق ادوات جنگی نقش اول را در این زمینه دارند.

گفتنی است برخی از مطالعات نشان می‌دهند در برخی از کشورهای MENA، شکستگی ناحیه‌ی میانی صورت رایج‌تر از فک پایین است که می‌توان این نتیجه را به امکانات کمتر سایر کشورها در تصویربرداری CBCT ربط داد؛ چرا که تشخیص شکستگی ناحیه‌ی میانی صورت با روش‌های تصویربرداری‌ قدیمی سخت‌تر از شکستگی فک پایین است.

در این مطالعات نسبت آسیب‌های فک و صورت در مردان به زنان، ۴.۵ به ۱ بود که این موضوع می‌تواند به دلیل تفاوت سبک زندگی این دو جنسیت و آسیب‌هایی که در معرض آن‌ها هستند باشد. علاوه بر این مشاهدات نشان می‌دهند در منطقه MENA، زنانی که مورد خشونت‌های خانگی قرار می‌گیرند به دلایل فرهنگی، کمتر این موضوع را آشکار می‌کنند. البته باید گفت در کشورهایی مانند برزیل، نیجریه، هند و آمریکا نسبت مردان قربانی آسیب‌های فک و صورت به زنان بسیار بیشتر است که این موضوع می‌تواند ناشی از مصرف الکل و مواد مخدر و اشتغال بیشتر آن‌ها به فعالیت‌های ورزشی باشد.

از جمله دلایلی که برای نقش مهم حوادث ترافیکی در آسیب‌های فک و صورت در منطقه MENA در این مقاله ذکر شده، می‌توان به کاربرد زیاد وسایل نقلیه‌ی شخصی به جای سایر شیوه‌های رفت و آمد اشاره کرد. گذشته از این ایمنی پایین خودروها هم در این میان نقش مهمی دارند. این در حالی است که مطالعات قدیمی نشان می‌داد در کشورهای پیشرفته حوادث ترافیکی مهم‌ترین عامل آسیب‌های فک و صورت هستند؛ اما در سال‌های اخیر جای خود را به زد و خورد و خشونت‌های فیزیکی داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه