سلامت روان، قدرت آرام زیستن و با خود و دیگران در آرامش بودن

روان

دکترای روانشناس تربیتی دانشکده علوم پزشکی اسفراین گفت : فرد سالم احساس می کند راحت است و می تواند با خودش و دیگران زندگی کند.

به گزارش اول دنت، دکتر حشمت الله قهرمانلو در گفتگو با خبرنگار مفدا، با بیان اینکه مفهوم سلامت روانی از نظر WHO چیزی فراتر از نبود اختلالهای روانی است گفت : مفهوم سلامت روان یعنی خوب بودن ذهنی، ادراک خودکارآمدی، استقلال و خودمختاری، کفایت و شایستگی، وابستگی میان‌نسلی و خودشکوفایی توانمندیهای بالقوه فکری و هیجانی است .

وی شتاب گرفتن تحولات محیطی و تغییر و تنوع در ساختار وفرهنگ جوامع را عاملی مهم در پیچیدگی آسیب ها و مشکلات اجتماعی دانست و گفت : عوامل متعددی در ایجاد و توسعه مشکلات اجتماعی و فردی می توانند موثر باشند که برخی از آنها در کنترل افراد بوده و برخی خارج از کنترل آنها است و بسیاری از افراد از توانایی های بالقوه خود برای پیشگیری از مشکلات استفاده نمی کنند که دلیل اصلی آن نداشتن مهارت لازم در هنگام برخورد و مواجهه با شرایط سخت زندگی و یا نداشتن سلامت روان در برخورد با مشکل است.

این دکتر روانشناس سلامت روان را در قدرت آرام زیستن و با خود و دیگران در آرامش بودن عنوان کرد و گفت : فرد سالم احساس می کند «راحت» است و می تواند با خودش و دیگران زندگی کند، او محدودیتها و استعدادهای خود را می شناسد، کمبودهای خود را می پذیرد و برای بهبود رفتار خویش، گام بر می دارد.

حشمت الله قهرمانلو با بیان اینکه سلامت روان در قدرت تصمیم گیری در بحرانها و مقابله با مشکلات زندگی و فشارها بسیار اثر گذاراست افزود : چنین شخصی می داند که در طول زندگی با فراز و نشیبهای بسیاری ممکن است مواجه شود، بنابراین برای دست یابی به سعادت که یک امر نسبی است باید تلاش کند.

وی گفت : در این میان نکته حائز اهمیت این است که شالودة سلامت روانی در زمان کودکی پی ریزی می شود و هیچ گاه از تکامل باز نمی ایستد بنابراین خانواده ای که از سلامت روانی برخوردار است همة افراد خانواده رابطه خوبی با هم داشته ، تنشها و درگیری های آنها با هم کم است .

دکترای روانشناس تربیتی دانشکده علوم پزشکی اسفراین در پایان با تاکید بر این نکته که والدین بایستی از همان ابتدای تربیت روان کودک در بسیاری از مسائل با آنها با آگاهی کامل برخورد کنند توصیه کرد : احساسات کودک را در موقعیت های مختلف درست شناسایی کنند و آنها را به صورت کلامی و به شکل همدلانه به او انعکاس دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه