ساخت دستگاهی برای از بین بردن ویروس ها توسط محققان لیتوانیایی

ویروس

محققان لیتوانیایی موفق به ساخت دستگاهی مشابه ساکشن خارج دهانی اما توسعه یافته تر به منظور از بین بردن ویروس های از جمله ویروس SARS-CoV-2 و محافظت از دندانپزشکان و رفع محدودیت ها در حین ارائه خدمات درمانی دندانپزشکی شده اند. این دستگاه، متشکل از یک تصفیه کننده هوا، یک شیلد محافظ و یک ماژول ضد عفونی کننده آب دندانپزشکی می باشد که توسط دانشمندان دانشگاه صنعتی کاوناس (KTU)، دانشگاه علوم بهداشت لیتوانی و کلینیک دندانپزشکی Senamiesčio Stomatologijos Klinika ساخته شده است. این دستگاه از اشعه UV با شدت بالا و طول موج کوتاه (HINS) برای از بین بردن طیف گسترده ایی از ویروس ها استفاده می کند. اگرچه استفاده از اشعه UV برای ضدعفونی کردن در دندانپزشکی جدید نیست، ولی اکثر محصولات موجود در بازار از طول موج های مختلف UV-C استفاده می کنند و کاربردهای محدودی دارند.

به عنوان مثال، لامپ‌های کوارتز که هنوز برای ضدعفونی داخل مطب و سطوح استفاده می‌شود، کار متخصص را پیچیده می‌کند، زیرا در هنگام ضدعفونی کردن، افراد نباید در محیط حضور داشته باشند. همچنین، اثربخشی این لامپ‌ها در از بین بردن ویروس در محدوده عملیاتی گسترده‌تر کاهش می‌یابد – باید فاصله کمی بین لامپ ضدعفونی کننده و ناحیه‌ای که قرار است ضدعفونی شود وجود داشته باشد و هر چه فاصله بیشتر باشد، مدت زمان تابش نیز باید بیشتر شود. در صورتی که اشعه HINS کارایی بالایی در از بین بردن ویروس SARS-CoV-2، اشکال مختلف آنفولانزا و سایر ویروس ها دارند.

دستگاه تصفیه هوا شامل یک ماژول ضدعفونی کننده آئروسل است که به گونه ای قرار می گیرد که در کار دندانپزشک تداخلی ایجاد نکند و یک لوله مکش هوا که در فاصله 20 سانتی متری به سمت صورت بیمار قرار می گیرد. سپس هوا از طریق فیلتر اولیه به محفظه بسته داخل دستگاه تصفیه هوا (جایی که ویروس به فیلتر ثانویه متصل می شود) می رود. این فیلتر ثانویه برای مدت زمان معینی با اشعه HINS روشن می شود و ویروس را از بین می برد.

شیلد محافظ، یک ماژول محافظتی شیشه ای است که بیمار و متخصص دندانپزشکی را از هم جدا می کند. این شیلد محافظ شفاف با اشعه ماوراء بنفش از طریق لامپ های ادغام شده در قاب آن ضدعفونی می شود زیرا ذرات تولید شده در طی مراحل درمان روی آن می نشینند.

ماژول ضدعفونی آب دندانپزشکی از اشعه HINS برای ضدعفونی مایعات جمع آوری شده از طریق سرساکشن در طول درمان دندان استفاده می کند. ضدعفونی این مایع که معمولاً به سیستم فاضلاب عمومی تخلیه می شود، تضمین می کند که ویروس ها وارد محیط نمی شوند. شایان ذکر است که این ماژول را می توان در دیگر سیستم های مختلف دندانپزشکی ادغام نمود.

در حال حاضر این دستگاه در بازار آمریکا عرضه شده است و بزودی وارد بازار جهانی خواهد شد.

این تحقیق در تاریخ 1 فوریه 2023 به صورت آنلاین در مجله Sustainability در مطالعه ایی با عنوان “Changes in the competitive environment and their evaluation in the context of COVID-19: A case study” منتشر شده است.

 

منبع : دندال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه