زنان این علائم را جدی بگیرند؛ نشانه بسته شدن لوله های رحم است

زنان

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به عوارض انسداد یا بسته شدن و حرکت نامناسب لوله‌های رحمی، نازایی و حاملگی خارج رحم را از جمله پیامدهای این عارضه عنوان کرد.

به گزارش اول دنت، دکتر زهرا نائیجی با اشاره به اینکه سیستم تولید مثل زنان از رحم و تخمدان تشکیل شده است، اظهار کرد: یکی از قسمت‌های مهمی که بین تخمدان و رحم ارتباط برقرار می‌کند لوله‌های رحمی است.

وی افزود: نقش لوله‌های رحمی این است که تخمک آزاد شده از تخمدان را به فضای رحمی و اسپرم منتقل شده از واژن را هم به تخمک برساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه در بسیاری از اوقات لقاح داخل لوله‌های رحم صورت می‌گیرد، گفت: حرکت صحیح لوله‌های رحمی به سمت فضای داخل رحم و انتقال تخم شکل گرفته باعث می‌شود بارداری اتفاق بیفتد.

نائیجی تاکید کرد: اگر به هر دلیلی در روند کار لوله‌های رحمی اختلالی ایجاد شود، بارداری ناموفق است.

او با اشاره به اینکه گاهی لوله‌های رحمی دچار عفونت تناسلی نیز می‌شوند، ادامه داد: ورم لوله‌های رحمی یا هیدروسالپنکس منجر به عارضه‌هایی مثل دردهای مزمن شکمی و نازایی برای بیمار می‌شود.

وی به نشانه‌های بسته شدن لوله‌های رحمی اشاره کرد و افزود: زمانیکه لوله‌های رحمی بسته باشند، نشانه‌های این عارضه در زنان مختلف نیز متفاوت است، از دردهای شکمی تا نازایی و یا بارداری خارج از رحم بروز می‌کند.

نائیجی درباره دلایل بسته شدن لوله‌های رحمی نیز، گفت: عفونت‌ها، مهم‌ترین علت بسته شدن لوله‌های رحمی هستند؛ اما جراحی‌هایی که در شکم انجام می‌شود نیز می‌توانند چسبندگی ایجاد کرده و باعث این عارضه شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ممکن است هر جراحی‌عارضه چسبندگی و یا بسته شدن لوله‌های رحمی را به دنبال داشته باشد، عنوان کرد: این عارضه می‌تواند به دنبال یک عمل سزارین تا جراحی ساده آپاندیس ایجاد شود.

وی درباره درمان بسته بودن لوله‌های رحم، عنوان کرد: اگر علت بسته شدن لوله‌ها عفونت باشد، تکلیف روشن است، با انواع روش‌های دارویی و مصرف آنتی بیوتیک‌ها با تجویز پزشک متخصص این عارضه برطرف خواهد شد.

نائیجی با تاکید بر اینکه زمانی که تنها یک لوله‌ بسته باشد، امکان بارداری وجود دارد، ادامه داد: زمانی که هر دو لوله رحمی بسته باشد، درمان توسط روش‌های هیستروسکوپی یا کمک باروری مثل IVF انجام می‌شود.

به گفته وی، حفظ بهداشت در زنان با هدف پیشگیری از عفونت‌های تناسلی از مهم‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از اختلال در عملکرد لوله‌های رحمی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، تاکید کرد: جراحی‌های بی‌مورد و عمل‌های سزارینی که بدون دلیل جایگزین زایمان طبیعی می‌شود، از مهم‌ترین عوامل چسبندگی و انسداد لوله‌های رحمی است.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی به افرادی‌که جراحی‌های لگنی کرده‌اند و در پی آن عفونت‌ داشته‌اند، توصیه کرد: در صورت تأخیر در سیکل قاعدگی حتما تست‌ بارداری را انجام دهند چون بارداری خارج رحم مهمترین عارضه آسیب به لوله‌های رحم است.

 

منبع : بهداشت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه