دکتر قناعتی: تحصیل یک هزار و 500 دانشجوی بین‌الملل از 51 کشور در دانشگاه علوم پزشکی تهران بی‌نظیر است

تحصیل

به گزارش روابط عمومی دانشگاه روابط عمومی دانشگاه تهران معاونت بین‌الملل، در این جشنواره که سه‌شنبه 9 اسفند 1401، در تالار چمران دانشکدگان فنی دانشگاه تهران برگزار شد، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، دکتر محمدحسین آیتی و دکتر سید محمد مرندی، معاونان بین‌الملل دو دانشگاه، هیأت‌رئیسه، روسا و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها و جمعی از اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران و نیز تعدادی از نمایندگان کشورهای مختلف حضور داشتند.

عملکرد دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه بین‌الملل بی‌نظیر است
این برنامه با پخش کلیپ معرفی دو دانشگاه آغاز شد و سپس دکتر قناعتی با ابراز خرسندی از حضور در جشنواره روز بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران، گفت: امیدوارم با همکاری دو دانشگاه، بتوانیم شاهد توسعه فعالیت‌های مشترک به ویژه در امر مهم بین‌المللی سازی باشیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در گذشته، کشورهایی چون ایران با باور عدم توانایی و نتوانستن روبرو بودند اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، خط بطلانی بر آن کشید و به همه ما یاد داد که می‌توانیم و باید خودمان بیاموزیم و این به عنوان دستاوردی بزرگ تا به امروز باقی است.
وی با اشاره به اینکه بخشی از این خواستن و توانستن را در فعالیت‌ها و دستاوردهای بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران شاهد هستیم، اظهار داشت: امروز حدود یک هزار و 500 دانشجوی بین‌المللی از 51 کشور جهان در این مجموعه مشغول به تحصیل هستند.
دکتر قناعتی تصریح کرد: ما توانستیم اعتماد کشوری چون عراق را جلب و برای اولین بار در تاریخ کشورمان، شعبه کاملی از دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ دانشگاه سبطین را در رقابتی سخت با دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی در کربلا راه‌اندازی کنیم. این مجموعه با سرمایه‌گذاری عتبه امام حسین (ع) راه‌اندازی و مدیریت آموزشی آن برای 50 سال به دانشگاه علوم پزشکی تهران واگذار شد.
رئیس دانشگاه افزود: ترم نخست این شعبه با حضور اساتید دانشگاه به پایان رسید و خوشبختانه تجربه بسیار ارزشمندی به دست آمد. ما با افتخار این مسیر آموزشی را ادامه خواهیم داد چرا که از نظر اعتبار علمی و افزایش توان دانشی دانشگاه در عرصه بین‌المللی، نقش اثرگذاری خواهد داشت.
وی با تأکید بر اینکه در دنیای امروز دانش، سرمایه واقعی است، گفت: یکی از شواهد اصلی بر این واقعیت را در دوران کرونا تجربه کردیم که در قالب کتابی تحت عنوان”تحلیلی بر کرونا در ایران و جهان”، گردآوری شد.
دکتر قناعتی افزود: تحقیقات انجام شده از جنبه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و سلامت به مقوله کرونا پرداخته و حاکی است که افراد دارای تحصیلات زیردیپلم، نسبت به افراد با تحصیلات بالاتر از لیسانس بیشتر جان خود را بر اثر بیماری از دست داده‌اند و این یکی از مزایای دانش است.
رئیس دانشگاه سپس توجه حاضران را به داشتن نگاه نو در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و امور خودشناسی جلب کرد و گفت: جهان دائماً در حال تغییر است و عدم قطعیت همیشه وجود داشته و بعد از شیوع کرونا نیز بر آن دامن زده شده است، این موضوع قدرت برنامه‌ریزی و مدیریت آینده را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: باید قدرت خلاقیت و آمادگی‌مان را برای مقابله با آنچه به صورت ناگهانی پیش می‌آید، بیشتر کنیم. کتب مدیریتی بر این امر صحه می‌گذارند که هر چه از انعطاف بیشتری برخوردار باشیم، در دنیای امروز عملکرد بهتری خواهیم داشت و در مقابله با چالش‌ها که در کشور ما نیز پرشمار هستند، موفق‌تر عمل خواهیم کرد.
دکتر قناعتی مدیریت موفق را مدیریتی دانست که مشارکت بیشتری را بطلبد و بیان داشت: همه ما باید متعهد شویم و در کنار یکدیگر برای موفقیت ایران که متعلق به همه ماست، تلاش و دست در دست یکدیگر رو به جلو حرکت کنیم.
وی در پایان با قدردانی از فعالیت‌های ارزشمند معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، عملکرد این حوزه را بی‌نظیر توصیف کرد.
رئیس دانشگاه ابراز امیدواری کرد که دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران در کنار یکدیگر اهداف و مأموریت‌های دو مجموعه در سطح بین‌الملل را پیش ببرند و روز به روز موفق‌تر باشند.
پس از آن دکتر مقیمی از مساعی همکاران دو دانشگاه برای برگزاری جشنواره تشکر کرد و بین‌المللی سازی را یکی از راهبردها و برنامه‌های اصلی دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران دانست.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه دو دانشگاه در عرصه‌های پزشکی و غیرپزشکی در کشور و منطقه الهام‌بخش هستند، گفت: خوشبختانه نرخ رشد دانشگاه تهران در شاخص‌های بین‌المللی سازی نسبت به سال گذشته ارتقای قابل‌توجهی یافته و این مجموعه امسال در میان دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم، رتبه نخست را کسب کرده که جای تبریک فراوان دارد.
وی تصریح کرد: در سال آینده علاوه بر سیاست‌های گذشته، در تلاش برای افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی دانشگاه به ویژه از کشورهای همسایه چون افغانستان و عراق که به لحاظ فرهنگی ارتباط نزدیکی با ما دارند، هستیم.
دکتر مقیمی اضافه کرد: همچنین سیاست افزایش کشورهای هدف و پذیرنده دانشجویان خارجی نیز به جد دنبال خواهد شد چرا که اعتقاد داریم این رویکرد بر هوش فرهنگی دانشجویان داخلی و بین‌المللی می‌افزاید. آنچه امروز تنش‌های مرزی را رقم می‌زند سوءتفاهم فرهنگی کشورها و ملیت‌هاست و حرکت هر چه بیشتر دانشگاه‌ها در مسیر بین‌المللی سازی، به فضاسازی و رفع سوءتفاهم‌ها کمک می‌کند.
وی همچنین از مصوبه جدید هیأت امنای دانشگاه تهران به منظور راه‌اندازی شعبه در گرجستان خبر داد و گفت: درصدد آغاز به کار این شعبه از سال آینده هستیم ضمن اینکه ایجاد شعبه در کشورهایی چون عراق و ازبکستان نیز در برنامه‌های آتی دانشگاه دیده شده است.
وی ایجاد اردوگاه‌های دائمی در قشم، کاسپین و مشهد مقدس را از دیگر برنامه‌های فرهنگی این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی دانست و اظهار داشت: این اقدام، به شناخت هر چه بیشتر فرهنگ ایرانی و تنوع فرهنگی و قومی کشورمان در سطوح داخلی و خارجی کمک خواهد کرد.
دکتر مقیمی با بیان اینکه دانشجویان بین‌المللی نباید تصور کنند هدف از جذب آن‌ها در دانشگاه تهران تنها درآمدزایی و یا ارتقای شاخص‌های بین‌المللی است، افزود: پس از اتفاقاتی که در افغانستان روی داد، دانشگاه تهران به سرعت دانشجویان دختر این کشور را با پرداخت بورسیه و تخفیف شهریه جذب کرد و مبلغ قابل‌توجهی را نیز برای اعطای بورسیه به آن‌ها اختصاص داد.
رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: از دانشجویان بین‌المللی که کشور و فرهنگ خود را در ایران نمایندگی می‌کنند می‌خواهیم ضمن انتقال تجربیات، ما در مسیر پیشرو یاری کنند.
پس از آن لی می، مدیر چینی موسسه کنفوسیوس دانشگاه تهران به سخنرانی پرداخت و عنبرین گل شاهد، رایزن فرهنگی سفارت پاکستان در ایران، پیام سفیر این کشور را برای حاضران قرائت کرد.
راهکارهای رشد و توسعه کشورها از مسیر دیپلماسی علمی و دانشگاه‌ها می‌گذرد

دکتر آیتی نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم، با قدردانی از دانشگاه تهران برای میزبانی جشنواره روز بین‌الملل دو دانشگاه، از تلاش‌ها و زحمات همکاران معاونت بین‌الملل به ویژه دکتر آرمان زرگران، مدیر توسعه امور بین‌الملل و کارشناسان این مدیریت قدردانی کرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره اینکه مقوله بین‌المللی سازی آموزش عالی از موضوعات داغ  و روز دنیا به شمار می‌آید، گفت: یکی از بهترین راهکارهای رشد و توسعه کشورها از دیپلماسی علمی و دانشگاه‌ها می‌گذرد و در واقع لازمه ارتقای تعاملات جهانی کشورها و آنچه به آن قدرت نرم می‌گوییم، همین مسیر بین‌المللی سازی است.
وی افزود: از منظر بومی و ملی نیز اهمیت بین‌المللی سازی به دلیل شرایط بسیار خاص کشور و تحریم‌های ظالمانه بسیار زیاد است و به طور حتم یکی از بهترین راه‌ها برای اعتلای کشور در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی و حتی اقتصادی، بین‌المللی سازی آموزش عالی است.
دکتر آیتی با بیان اینکه طی یک طرح تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران شاخص‌های بین‌المللی سازی در راستای برنامه‌ریزی‌های راهبردی احصاء شده است، تصریح کرد: در این طرح از طریق بررسی منابع موجود و مقالات، بالغ ‌بر 400 شاخص جهانی گردآوری و مقاله آن به ‌زودی چاپ خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در تلاشیم برنامه‌ریزی‌های حوزه بین‌الملل دانشگاه بر اساس همین شاخص‌ها انجام شود، بیان داشت: یکی از مهم‌ترین این شاخص‌ها، جذب دانشجویان خارجی است.
معاون بین‌الملل دانشگاه افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیش از هزار و 400 نفر دانشجوی خارجی را از 51 کشور دنیا میزبانی می‌کند و تاکنون حدود 530 دانشجوی خارجی نیز از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.
دکتر آیتی راه‌اندازی شعبه بین‌الملل را از دیگر شاخص‌های مهم این حوزه برشمرد و اظهار کرد: اکنون حدود 180 دانشجو در شعبه کیش پردیس بین‌الملل در حال تحصیل هستند و با راه‌اندازی شعبه بین‌الملل دانشگاه در کربلا، بیش از 200 دانشجو، در رشته‌های پزشکی، پرستاری و فیزیوتراپی پذیرش شده‌اند.
وی با تأکید بر اهمیت گفتمان سازی داخلی و فرهنگ‌سازی در حوزه آموزش بین‌الملل به عنوان شاخصی بسیار مهم در بین‌المللی سازی، گفت: در دانشگاه علوم پزشکی تهران با حمایت‌های مؤثر ریاست محترم دانشگاه، حضور تعداد قابل‌توجه دانشجویان بین‌المللی و جذب بیماران از کشورهای مختلف، اقدامات مؤثری در عرصه بین‌الملل انجام شده که جای تقدیر و تشکر دارد.
دکتر مرندی، معاون بین‌الملل دانشگاه تهران نیز با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد گفت: امیدوارم در سال‌های آینده شاهد جذب دانشجویان بین‌المللی بیشتری از کشور‌های همسایه به ویژه افغانستان باشیم چرا که در قبال خواهران و برادرانمان در این کشور احساس مسئولیت می‌کنیم.
در ادامه، کلیپ‌های مصاحبه با اساتید و دانشجویان بین‌الملل و دستاوردهای دو دانشگاه پخش شد.

معرفی برگزیدگان فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران

در پایان با حضور روسا و معاونان بین‌الملل دو دانشگاه برگزیدگان فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها معرفی شدند.
از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر سید احمد سید علی نقی، دکتر وفا رحیمی موقر، دکتر تبسم هوشمند و دکتر شرمین خرازی به عنوان برگزیدگان حوزه پژوهش بین‌الملل، دکتر ابراهیم جعفری پویان، دکتر ایرج راگردی کاشانی، دکتر ناهید دهقان نیری و دکتر ندا فرجی به عنوان برگزیدگان حوزه آموزش بین‌الملل، دکتر امید امینیان، دکتر محمود قاضی خوانساری، دکتر امیرحسین تکیان، دکتر محمدرضا کرامتی، دکتر نیایش محبی و دکتر مریم محمودی به عنوان برگزیدگان توسعه جذب دانشجو، دکتر مرجان یغمایی، دکتر محمدمهدی فیض‌آبادی به عنوان برگزیدگان روابط بین‌الملل، دکتر آناهیتا صادقی، دکتر سید حسام هاشمیان، دکتر احسان آقایی مقدم، دکتر بهزاد محمد پور اهرنجانی، دکتر حمیدرضا سلیقه راد، دکتر مهرداد کریمی، دکتر مولود آب سالان، دکتر محسن امینی، دکتر مجتبی مجتهدزاده، دکتر افسانه متولی حقی، دکتر محمدرضا پورمند، دکتر شعبان علیزاده، دکتر مهدی زوار، دکتر فرزانه فرید، دکتر حسین حصاری، دکتر لیلا آزادبخت، دکتر زهرا روددهقان، دکتر الهام ابراهیمی، دکتر منصوره عادل قهرمان به عنوان برگزیدگان فعالیت‌های بین‌المللی مورد تقدیر قرار گرفتند.
همچنین دکتر فائقه شاه حسینی، مهناز وحیدی، کبری رسولی، مریم عنبری، سیمین ذوالفقاری، زهره آل‌بویه، شیرین حسینی، مینا بنهری، اعظم محمدباقری، توران شهبازی، میرمحمدرضا سیدحسنی، علی صیادی و محمد وحدت فر نیز به عنوان کارشناسان برگزیده فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه معرفی و تقدیر شدند.
در بخش دانشجویی نیز از دنیل ساندی ایپوه، سیدو ابوبکر اینوساه، قسیم آفتاب، سارا علی فرحات، محمد میثم عبدعون الیاسری، بیضا میرزا، خدیجه یوسف علی، خدیجه محمد امام قدردانی شد.
منتخبان دانشگاه تهران نیز در بخش‌های فعالیت‌های بین‌المللی، دانشجویان ایرانی و بین‌المللی برگزیده و سایر برگزیدگان طی این مراسم معرفی و در مجموع از حدود 50 نفر تقدیر به عمل آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه