دندان مصنوعی مرده‌ها در بازار سید اسماعیل

دندان مصنوعی مرده‌ها در بازار سید اسماعیل

دندان مصنوعی مرده‌ها در بازار سید اسماعیل
بخشی از کتاب صد روایت کوتاه از دندان‌پزشکی در تاریخ ایران
کتاب صد روایت کوتاه از دندان‌پزشکی در تاریخ ایران دومین اثر دکتر سعید میرسعیدی، دندانپزشک و پژوهشگر تاریخ است. مجموعه مقالات نویسنده در نشریات مختلف نیز به شکل کتابی به نام “دندان پزشکی به روایت تاریخ ایران” در سالهای گذشته منتشر شده است.
نویسنده تلاش دارد جستجوی تاریخ دندانپزشکی در میان منابع تاریخ عمومی بیشتر و نگاه به دندانپزشکی در حوزه تاریخ پزشکی جدی تر باشد.
آنچه می‌خوانید یکی از روایت‌های این کتاب است:

دندان مصنوعی مرده‌ها در بازار سید اسماعیل

شبی را به یاد می‌آورم که ابول در دستشویی خانه پدر بود که ناگهان ناله‌‌اش بلند شد. معلوم شد دندان مصنوعی او در چاه افتاده است! خودش را لعنت می‌کرد که چرا غیر از وقت غذا دندان در دهان گذاشته است. در بساط‌های سید اسماعیل معمولاً یک بساط هم دندان مصنوعی مرده‌ها را می‌فروختند!
ابول مدتی پیش چندین عدد از آنها را در دهان خود امتحان و آخر یک دست آن را پسندیده و خریده و در دهان خود گذاشته بود. دندان‌ها مال دو نفر بود. چون رنگ لثه‌ها و دندان‌های بالا و پایین با هم تفاوت داشت. فقط موقع غذا خوردن آن‌ها را در دهان می‌گذاشت و معلوم نبود چگونه با آنها غذا می‌خورد؟ آن شب بعد از شام فراموش کرده بود یا وقت نداشت دندان‌ها را از دهان بیرون بیاورد و اتفاقاً به دست شویی رفته و موقع سرفه کردن تمام دندان‌ها از دهانش بیرون پریده و به فاضلاب افتاده بود! البته او دوباره به سید اسماعیل رفت و از همان جا با سه تومان یک دست دندان دیگر خرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه