اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. دندان دائمی لق در بزرگسالان نیاز به درمان فوری دارد!
دندان دائمی لق در بزرگسالان

دندان دائمی لق در بزرگسالان نیاز به درمان فوری دارد!

فهرست مطالب

دندان دائمی لق در بزرگسالان نیاز به درمان فوری دارد!

در حالی که کودکان اغلب از فکر از دست دادن دندان های خود هیجان زده می شوند، در بزرگسالی این یک چیز ترسناک است زیرا دندان های بزرگسالی که لق هستند ممکن است نشان دهنده بروز مشکل دندانی باشند. دندان دائمی لق می تواند هر چیزی باشد، از ضربه یا آسیب دهان گرفته تا هورمون ها و بیماری لثه. علت هر چه که باشد، باید فورا برای تشخیص و درمان مناسب با دندانپزشک خود مشورت کنید. دندانپزشک گزینه های درمانی مختلفی را برای حفظ دندان و کاهش ترس به شما پیشنهاد می کند.
اطلاعاتی در مورد دندان دائمی لق افراد بالغ
user image 25615659 1570690673 5d9ed67143ac1

چگونه بفهمیم دندان دائمی لق شده است؟

لق شدن دندان دائمی مانند دندان شیری تکان نمی خورد. در بسیاری از موارد، بیماران هنگام تمیز کردن دندان ها یا غذا خوردن متوجه چیز عجیبی می شوند. برخی از افراد ممکن است در اوایل متوجه آن شوند اما آن را فراموش کنند. این به دلیل سفت شدن دندان است.
برای برخی افراد، این احساس یک روز به وجود می آید و روز دیگر از بین می رود. این امر نادیده گرفتن کامل آن را آسان می کند. اگر متوجه شدید که یکی از دندان هایتان حرکت می کند، باید فوراً با  دندانپزشکی تماس بگیرید تا وقت ملاقات بگیرید. تاخیر در درمان می تواند وضعیت را بدتر کند.

علت ایجاد دندان دائمی لق چیست؟

شما هزاران وعده غذایی را در طول زندگی مصرف خواهید کرد و مقدار زیادی نیروی جویدن را در این فرآیند تولید خواهید کرد. با سیستم حمایتی استخوان فک و بافت های لثه، دندان ها می توانند فشار را تحمل کنند.

اما دندان های شما نمی توانند نیروهایی فراتر از نیروهای معمولی جویدن را تحمل کنند. چنین نیروهایی با دندان قروچه ایجاد می شود که می تواند حدود 20 تا 30 برابر نیروی طبیعی به بافت دندان ها فشار وارد کند. دندان قروچه در بزرگسالان به دلیل استرس رخ می دهد و معمولا در هنگام خواب رخ می دهد.

این نیروهای غیرطبیعی می توانند رباط های پریودنتال را که دندان ها را محکم نگه می دارند تحت فشار قرار دهند. این باعث لق شدن دندان و از دست دادن احتمالی آن می شود. موثرترین درمان، کاهش فشار دادن و ساییدن با شل کننده های عضلانی، داروهای ضد التهابی یا کاهش اثرات آنها با استفاده از محافظ دهان است. محافظ دهان می تواند از تماس دندان ها هنگام فشردن یا ساییدن جلوگیری کند.

حتی با قدرت جویدن معمولی، در صورت ابتلا به بیماری پیشرفته لثه، دندان های شما ممکن است لق شوند. پلاک، ترکیبی از بقایای مواد غذایی و باکتری ها، در نتیجه بهداشت نامناسب دندان باعث ایجاد این بیماری می شود. با ایجاد پلاک، بافت های لثه ملتهب می شوند. این امر باعث تحلیل استخوان از دندان ها و تحلیل رفتن لثه ها می شود.

shutterstock 311638391

درمان دندان دائمی لق

اول از همه، دندانپزشک بیماری لثه را با برداشتن پلاک و جرم از سطح دندان ها و لثه ها درمان می کند. این شامل نواحی آسیب دیده زیر خط لثه و نزدیک ریشه است. گاهی اوقات ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

با درمان این بیماری، بافت های لثه شروع به ترمیم و اتصال مجدد به دندان ها می کنند. با این حال، این روند ممکن است کمی طول بکشد، بنابراین دندانپزشک دندان ها را تقویت می کند. این کار معمولاً با چسباندن آنها به دندان های مجاور با استفاده از یک ماده اکریلیک شفاف و یک ورقه فلزی یا مواد جامد انجام می شود.

iStock 175598679

برداشت پایانی

هنگامی که متوجه علائم دندان دائمی لق شدید، باید فوراً برای جلوگیری از از دست دادن دندان اقدام کنید. اگر متوجه شدید که لثه‌هایتان متورم است یا خونریزی می ‌کند یا دندانی لق شده است، در تماس با دندانپزشک خود تردید نکنید تا درمان را فورا شروع کنند.

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید