دندان‌های خود را سالم نگهدارید

دندان‌

به گزارش بازرگانی خبرگزاری اول دنت، دندان‌های سالم و زیبا علاوه‌بر سلامتی، باعث زیبایی چهرهٔ شما هم می‌شود. داشتن دندان‌های سفید و سالم، لبخند شما را زیباتر می‌کند و باعث افزایش اعتمادبه‌نفس شما در جمع‌ها می‌شود. گاهی اوقات ممکن است بر اثر عادت‌های مخرب مانند نوشیدن الکل، مصرف مواد مخدر، خوراکی‌های شیرین و…، به دندان‌ها آسیب وارد شود.

امروزه با پیشرفت علوم پزشکی، راه‌های زیادی برای درمان پوسیدگی و درد دندان‌ها به‌وجود آمده‌است. به‌طوری‌که همهٔ افراد می‌توانند دندان‌های سالم و زیبایی داشته باشند.

 

سالانه افراد بسیار زیادی برای درمان دندان‌درد، پوسیدگی دندان، سفیدی دندان، جرم‌گیری، کاشت دندان و… به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند. خدمات دندانپزشکی بسیار متنوع است و کیفیت آن‌ها بستگی به مهارت دندانپزشک دارد، به همین دلیل افراد باید قبل از مراجعه به مطب دندانپزشکی از تخصص، مهارت و دانش یک دندانپزشک خوب مطمئن شوند.

در ادامهٔ این مقاله قصد داریم تا شما را با نکات مهمی درمورد سلامت دندان و خدمات دندانپزشکی آشنا کنیم.

خدمات دندانپزشکی شامل چه مواردی می‌شود؟

دندان‌های سالم و زیبا نیازمند مراقبت‌های بهداشتی مداوم دهان و دندان است. بسیاری از افراد دندان‌های سالم و زیبایی دارند و به دلیل مراقبت‌های مداوم از آن‌ها، دندان‌هایشان نیاز به درمان ندارد، اما برخی از افراد به‌دلیل عادت‌های مخربی مانند نوشیدن الکل، نوشابه، مصرف مواد مخدر، مسواک‌نزدن، رعایت‌نکردن نکات بهداشتی دهان، به‌شدت به دندان‌های خود آسیب می‌زنند. مواردی مانند پوسیدگی دندان، زردشدن، جرم‌گرفتگی، دندان‌های نامنظم، دندان‌درد و… همگی نیاز به درمان و خدمات دندانپزشکی دارد.

خوشبختانه امروزه به‌دلیل پیشرفت در علوم و تجهیزات پزشکی، دندانپزشک‌ها می‌توانند هرگونه مشکلات دندان را به‌راحتی برطرف کنند. به‌طوری همهٔ افراد می‌توانند به‌آسانی دندان‌های سالم و زیبایی داشته باشند. علاوه‌بر خدمات درمان و برطرف‌کردن مشکلات دندان، امروزه خدمات زیبایی دندان نیز بسیار انجام می‌شود. به‌طوری‌که افراد زیادی سالانه برای افزایش زیبایی دندان‌های خود به سراغ عمل‌های جراحی و خدمات زیبایی دندان می‌روند.

ازجمله خدمات زیبایی و درمانی دندانپزشکی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

خدمات و درمان‌های دندانپزشکی برای ترمیم و درمان دندان‌ها؛

خدمات و درمان‌های دندانپزشکی برای زیبایی دهان و دندان.

خدمات دندانپزشکی برای ترمیم و درمان دندان‌ها

همان‌طور که به آن اشاره شد، خدمات که در کلینیک‌های دندانپزشکی به مراجعان داده می‌شود در دو دستهٔ ترمیمی و زیبایی ارائه می‌شوند. خدمات مربوط به ترمیم دندان‌ها بسیار متنوع است و این نوع خدمات بیشتر به درمان مشکلات دندان می‌پردازند. ازجمله این خدمات می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

معاینات دندان توسط دندانپزشک؛

عصب‌کشی دندان‌ها؛

جرم‌گیری و تمیزکردن دندان‌ها؛

پرکردن سوراخ و شکاف‌های بین دندان‌ها؛

پرکردن دندان؛

ایمپلنت دندان

دندان‌درد و کشیدن دندان؛

باندینگ دندان‌ها برای ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده؛

روکش دندان جهت ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده؛

ساخت دندان‌مصنوعی.

در بین خدمات ترمیمی دندان‌ها، برخی از موارد کاربرد بیشتری دارند و از آن‌ها بیشتر استفاده می‌شود. این موارد شامل عصب‌کشی، جرم‌گیری دندان‌ها، کشیدن دندان‌ها و پرکردن دندان‌هاست. هزینهٔ انجام این خدمات نسبت‌به سایر خدمات ترمیمی در دندانپزشک‌ها ارزان‌تر بوده و به در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شوند.

عصب‌کشی دندان‌ها

یکی از دلایل اصلی دندان‌دردها، آسیب به عصب دندان است، به همین دلیل نیز گاهی اوقات برای ترمیم و درمان دندان‌ها، به‌جای کشیدن آن‌ها، از عصب‌کشی استفاده می‌شود. در این روش تنها عصب دندان از بین می‌رود و به بافت دندان و ریشهٔ آن آسیبی وارد نمی‌شود. عصب‌کشی بهترین روش برای درمان دندان‌درد است که در همهٔ کلینیک‌های دندانپزشکی انجام می‌شود.

کشیدن دندان

گاهی اوقات آسیب واردشده به دندان چنان جدی است که امکان ترمیم دندان آسیب‌دیده وجود ندارد. در این موارد معمولاً دندان پوسیده توسط دندان‌پزشک کشیده می‌شود، سپس برای پر کردن جای خالی دندان ازدست‌رفته، از روش‌های دیگری مانند استفاده ار دندان‌مصنوعی یا ایمپلنت‌های دندانی استفاده می‌شود. کشیدن دندان یکی از خدمات رایج است که در همهٔ مطب‌های دندانپزشکی انجام می‌شود.

استفاده از دندان مصنوعی

یکی دیگر از خدمات رایج در دندانپزشکی‌ها، ساخت دندان‌های مصنوعی برای مراجعان است. گاهی اوقات افراد به‌دلیل ازدست‌دادن تعداد زیادی از دندان‌های خود، نیازمند دندان مصنوعی هستند. در این موارد متخصص دندانپزشکی با اندازه‌گیری سایز لثه و دندان‌های فرد، برای او دندان‌های مصنوعی می‌سازد. بعضی از این دندان‌ها به‌صورت دائمی به لثهٔ فرد وصل می‌شوند و مانند دندان طبیعی فرد عمل می‌کنند. برخی دیگر به‌صورت موقتی هستند و فرد می‌تواند به‌راحتی آن‌ها را از دهان خود خارج کند.

خدمات دندانپزشکی برای زیبایی دندان‌ها

علاوه‌بر خدمات ترمیم دندان‌ها، گاهی اوقات برای سلامتی و زیبایی بیشتر دندان‌ها نیاز به انجام خدمات زیبایی است. بسیاری از افراد برای داشتن لبخندی زیباتر، اقدام به انجام درمان‌های زیبایی دندان می‌کنند. این نوع خدمات شامل مواردی مانند سفیدی دندان، مرتب‌کردن دندان‌ها، روکش کردن دندان‌ها و.. است. شایان ذکر است که برخی از خدمات زیبایی می‌توانند به‌سلامت دندان نیز کمک کند. در بسیاری از کلینیک‌های دندانپزشکی، خدمات زیبایی دندان‌ها نیز انجام می‌شود. افرادی که قصد انجام این عمل‌ها را دارند، ابتدا باید از مهارت و تخصص دندانپزشک مطمئن شوند، زیرا خدمات زیبایی دندان‌ها نیاز به مهارت و تخصص بسیار زیادی دارد و کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند بر روی زیبایی و سلامت دندان‌ها اثر بگذارد. ازجمله خدمات زیبایی دندان‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

میناکاری دندان‌ها؛

سفیدکردن دندان‌ها؛

باندینگ زیبایی دندان؛

درمان ارتودنسی زیبایی؛

روکش‌های زیبایی دندان، لمینت دندان یا وینر؛

کرادینگ دندان؛

اوردنچر دندان؛

کامپوزیت دندان؛

لکه‌گیری دندان؛

اصلاح طرح لبخند.

شایان ذکر است که در بین خدمات زیبایی دندان‌ها، کامپوزیت، سفید کردن دندان‌ها، اورتدنسی و لکه‌گیری کاربرد بیشتری در بین افراد دارند. به طوری که سالانه افراد بسیار زیادی برای افزایش زیبایی دندان‌های خود به سراغ کامپزیت و اورتدنسی می‌روند. در بیشتر کلینیک‌ها، این خدمات به مراجعه داده می‌شود. باوجوداین افراد باید قبل از مراجعه به دندانپزشک، از تخصص و مهارت او در این زمینه مطمئن شوند.

کامپوزیت دندان‌ها

کامپوزیت دندان‌ها یکی از خدمات زیبایی رایج برای دندان‌هاست که بسیاری از افراد برای افزایش زیبایی فرم دندان‌های خود از آن استفاده می‌کنند. درواقع کامپوزیت ماده‌ای خمیری شکل است که دندانپزشک لایه‌نازکی از آن را روی دندان قرار می‌دهد و سپس به آن شکل می‌دهد. بعد از تمام‌شدن شکل‌دهی به مواد کامپوزیتی، برای سفت‌وسخت شدن آن‌ها روی دندان‌ها از نور آبی استفاده می‌شود. کامپوزیت‌ها باعث سفیدی دندان، اصلاح شکل و فرم دندان، ترمیم بخشی‌های پوسیدهٔ دندان و درنهایت زیبایی دندان‌ها می‌شوند.

ارتودنسی دندان‌ها

از دیگر خدمات زیبایی دندان‌ها می‌توانیم به ارتودنسی اشاره کنیم. درواقع ارتودنسی روشی برای اصلاح شکل و فرم دندان‌ها و لثه افراد است. این روش علاوه‌بر کودکان، برای بزرگسالان نیز انجام می‌شود و به کمک آن، دندان‌های افراد شکل و فرم بهتری به خود می‌گیرند و به‌صورت منظم در کنار هم قرار می‌گیرند. شایان ذکر است که روش ارتودنسی یکی از روش‌های بسیار رایج برای افزایش زیبایی دندان‌ها در بین افراد است.

خلاصه

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که افراد برای افزایش زیبایی و سلامت دندان‌های خود به خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی نیاز دارند. امروزه در کلینیک‌های دندانپزشکی، خدمات ترمیمی و زیبایی زیادی به افراد داده می‌شود، به همین دلیل هر فردی می‌تواند به‌راحتی مشکلات دندان‌های خود را برطرف کند و دندان‌های سالمی داشته باشد. با توجه به این‌که داشتن دندان‌های زیبا تأثیر زیادی بر روی زیبایی لبخند و چهره افراد دارد، سالانه افراد زیادی برای دریافت خدمات زیبایی دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه می‌کنند. ازجمله خدمات زیبایی دندان‌پزشکی که طرف‌داران زیادی دارند می‌توانیم به مواردی مانند کامپوزیت و اروتودنسی اشاره کنیم.

 

منبع : خبربان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه