دلیل بیشترین نوع کودک‌آزاری در ایران

کودک‌آزاری
اول دنت:
سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بالاترین موارد کودک‌آزاری گزارش شده به اورژانس اجتماعی را «غفلت از کودک» و «سهل‌انگاری» دانست.

به گزارش اول دنت ، محمدرضا حیدرهایی ضمن بررسی آمارهای ثبت شده از کودک‌آزاری در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: شیوع پاندمی ویروس کرونا موجب روند افزایشی در برخی آسیب‌های اجتماعی از جمله کودک‌آزاری و همسرآزاری شده است به طوریکه این دو آسیب نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته‌اند.

وی یکی از دلایل افزایش کودک‌آزاری و همسرآزاری‌ها را گسترش فعالیت اورژانس اجتماعی و خدمات بهزیستی و به دنبال آن افزایش آگاهی مردم نسبت به گزارش‌دهی دانست و به یکی دیگر از دلایل این افزایش آمارها اشاره کرد و گفت: شیوع پاندمی کرونا موجب شد تا بسیاری از مشاغل از دست برود و برخی پدرها شغل‌شان را از دست بدهند؛ از همین رو حضور دائم برخی پدران در خانه، آمار خشونت خانگی و هم کودک‌آزاری را افزایش داده است.

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در این میان باید به این مسئله‌ نیز توجه شود زمانی که در مورد کودک‌آزاری صحبت می‌کنیم منظور همه انواع کودک‌آزاری است. یکی از مصادیق کودک‌آزاری، «غفلت» و «سهل‌انگاری» است؛ به عبارتی اگر والدین هردو شاغل هستند و هردو زمان مشخصی از روز کودک را به علت مشغله کاری تنها می‌گذارند و به او رسیدگی نمی‌کنند این موضوع نوعی کودک‌آزاری محسوب می‌شود. حال ممکن است کودک زمان طولانی را در خانه بی‌تابی کند و همسایگان پس از متوجه شدن با اورژانس اجتماعی تماس گرفته و گزارش دهند.

حیدرهایی با بیان اینکه تعداد زیادی از موارد کودک‌آزاری ثبت شده در اورژانس اجتماعی مربوط به غفلت از کودک و سهل‌انگاری است، یادآور شد: بالاترین موارد کودک‌آزاری گزارش شده به اورژانس اجتماعی مربوط به «غفلت» است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا براساس آمارهای ثبتی، موارد غفلت از کودکان نیز نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است؟ اینطور توضیح داد: شاید به دلیل مسائل اقتصادی هر دو والد مشغول به فعالیت اقتصادی باشند و به همین دلیل مجبورند ساعات زیادی از روز در خانه نباشند و ناچارا کودک مجبور به تنهایی است و به همین دلیل آمار افزایش یافته است.

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درخصوص راهکارهای کاهش آمار غفلت در جامعه نیز بیان کرد: از آنجایی که مهد کودک موجب افزایش مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی خواهد شد ضریب نفوذ استفاده از مهدهای کودک در بسیاری از کشورهای پیشرفته بیش از ۹۰ درصد گزارش شده است اما در کشور ما به دلیل برخی مسائل که شاید یکی از دلایل آن مسائل اقتصادی باشد، بسیاری از والدین برای کودک خود از مهدها استفاده نمی‌کنند و اغلب فرزندشان را به بستگان می‌سپارند. اگر هم شخصی برای نگهداری او وجود نداشته باشد، کودک مجبور است تا برگشت والدین در خانه تنها بماند.

حیدرهایی به والدین شاغل توصیه کرد تا زمان کاری خود را به نوعی مدیریت و تنظیم کنند که کودک مدت زمان کمتری در خانه تنها باشد.

 

منبع :صدآنلاین 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه