در سفرهای نوروزی سلامت خود را تضمین کنید

سفر

هرساله تعداد زیادی از مسافرتها در تعطیلات مذکور انجام می شود. هرچند عید 1402 با بهار قرآن و ماه مبارک رمضان مزین شده است و ان شاالله از این ماه پرفیض و برکت همگی بهره کافی را ببریم، ولیکن برخی از شهروندان به دلایلی ممکن است مجبور به سفر شوند. بنابراین برای اینکه سفری خوش و سلامت را تجربه کنیم باید از قبل برنامه ریزی نماییم.

به گزارش اول دنت، مهندس حمید گلناری، کارشناس مسئول امور کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان این مطلب افزود: گام اول برای برنامه ریزی مسافرت، تصمیم برای انتخاب مکان و زمان سفر است. قبل از سفر حتماً باید شرایط آب و هوائی در مسیر سفر و مقصد را بدانیم و انتخاب کنیم. اگر در حین مسیر سفر و مقصد شرایط آب و هوایی نا مناسب باشد، ممکن است با مخاطراتی مواجه شویم که سلامت ما را به خطر انداخته و یا سفر خوشی را تجربه نکنیم.

در حال حاضر مرگ و آسیب ها و تلفات ناشی از حوادث خصوصاً حوادث ترافیکی و بلایا در ایران نسبت به کشورهای دنیا زیاد بوده و یکی از عوامل مهم در کاهش میانگین عمر و تلفات و صدمات ناشی از آن است. در طی 10ماهه نخست سال 1401 به نسبت مشابه سال گذشته شاهد افزایش و رشد 14درصدی تلفات ناشی از حوادث ترافیکی در کشور و به تبع آن در استان قزوین بودیم. این موضوع در عرصه سلامت بسیار آمار حائز اهمیتی بوده و همه ساله مسئولین در مناسبتهای مختلف از جمله سفرهای نوروزی، تابستان  و تعطیلات مهم برنامه ریزی می نمایند. ولیکن باید قبول کرد مردم می توانند با روش های صحیح زندگی و آمادگی در مواجهه با مخاطرات و رانندگی و سفر ایمن، درصد بسیار بالائی در کاهش این تلفات و خسارات و مرگ ها نقش ایفا نمایند. لذا اگر می خواهیم با سفر کردن ایام شادی را ایجاد کرده و بر سلامت جسمی و روانی خود و خانواده ارتقاء دهیم، باید مسایل زیر را قبل از سفر بدانیم و اگر قصد سفر در ایام تعطیلات نوروز داریم، فرمان سلامتی را در دستان خود بگیریم:

ایمنی در سفر

از سفر در شرایط جوی نا مناسب پرهیز نماییم و اگر قصد عبور از جاده های کوهستانی در شرایط نامساعد جوی را داریم، حتماً وسایل ایمنی و زنجیر چرخ و لباس گرم همراه داشته باشیم.
قبل از شروع مسافرت و ورود به جاده های برون شهری، از ایمنی وسیله نقلیه خود مطمئن شده و توسط متخصصان بازرسی نماییم.
توجه لازم را به سوخت خودرو داشته باشیم و حتی الامکان سعی کنیم در سفرهای برون شهری سوخت خودرو از نصف کمتر نگردد.
از انتخاب مسیرها و مقصد های شلوغ و پر ترافیک پرهیز کنیم.
همواره شیشه های اتومبیل خود را تمیز نگه داریم تا دید بهتری داشته باشیم.
متانت، صبر و آرامش نشانگر بهتری از شخصیت ماست، پس سعی کنیم هنگام رانندگی هم این تعامل صحیح اجتماعی را به معرض نمابش بگذاریم.
قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنیم.
عامل انسانی و رفتارهای راننده یکی از مهمترین دلایل بروز تصادفات است، بنابراین با سرعت مجاز رانندگی کنیم و از رفتارهای پرخطر در رانندگی پرهیز نماییم.
در حالت خواب آلودگی رانندگی نکنیم و استراحت کافی در حین سفر داشته باشیم.
از حمل بارهای حجیم که مانع بسته شدن در صندوق عقب خودرو و یا حجم زیاد در باربند می شوند، خودداری نمایید.
کمربند ایمنی را ببندیم و از سالم بودن سیستم های ایربک و ایمنی در تصادفات مطمئن شویم.
حواس پرتی راننده یکی از علل اصلی تصادفات رانندگی است. حرکاتی مانند کنترل و تنظیم درجه حرارت داخلی خودرو، تنظیم رادیو و پخش، شماره گیری یا ارسال پیام و استفاده از تلفن همراه، خوردن و آشامیدن، حرکت یک شی مثل افتادن لیوان، استعمال دخانیات و… می توانند باعث تصادفات شوند.
از انجام حرکات نمایشی پرهیز نماییم.
از سرعت زیاد و ترمزهای پی در پی پرهیز نماییم تا مصرف سوخت را کاهش داده و ضمن کاهش آلودگی هوا، سفر مطمئنی داشته باشیم.
مسیر حرکت خود را ناگهان تغییر ندهیم.
هنگام رانندگی فاصله طولی را با خودروی جلویی رعایت کنیم.
برای توقف خودرو در جاده ها و اتوبان ها از محل های تعیین شده استفاده نماییم.
قبل از برپائی چادر اسکان در توقفگاه ها و محل های استراحت از شرایط جوی منطقه مطلع شویم.
قبل از سفر لیستی از لوازم ضروری خانواده تهیه و به همراه ببریم.
جعبه کمکهای اولیه و داروهای ضروری به همراه داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه