درمان قطعی آرتروز

آرتروز
ورزش می‌تواند استقامت بدن را افزایش داده و ماهیچه‌های دور مفاصل را تقویت کند. البته باید از ورزش‌های سنگین بدون تاثیر اجتناب شود.

گیاه شیطرج و خواص درمانی آن

شیطرج یکی از گیاهان مورد تایید اهل بیت علیهم السلام است که در داروهای رسیده از ائمه استفاده میشود و در برخی بیماری ها همچون مشکلات مفاصل بسیار مجرب است.

 

دیگر نام‌های شیطرج: موجه. شیتره. چیترک. شیترک. مسواک الراعى. بیخ برنده

نام علمى:Lepidium latifolium L

 

گویند قوت این گیاه تا ۵ سال باقی می ماند

 

بررسی درمانی گیاه (شیطرج)در ایینه روایات و در قلمرو تجربه

 

شیطرج گیاهی است ، چند ساله و علفی، برگهای  این گیاه بزرگ، متناوب، ضخیم، بی کرک، بیضی، نوک تیز و به رنگ سبز مایل به خاکستری است و گلهای آن کوچک و سفید یا زرد است. این گیاه در نقاط سایه دار مرطوب کنار نهرها و مجاری آب در ایران در دامنه های البرز، اطراف کرج، در کرمان در دامنه های کوه لاله زار، در لرستان در کوههای اراک، در همدان در مناطق جنوب ایران و در آذربایجان و مناطق شمالی و شرقی ایران به طور خودرو می روید. در هند کشمیر نیز می روید.,و انواع متعددی دارد

  • توان غور کردن در مفاصل و بیرون کردن مواد زائد و غلیظ را دارد.
    برای تصفیه خون مفید است.
    ترمیم کننده عوارض ناشی ازکمبود ویتامین c می باشد.
    دم کرده ان برای رفع ناراحتی های کبدی و کلیه کاربرد دارد.
    ریتم ضربان قلب را منظم می کند.
    از له شده گیاه برای جلب خون به طرف پوست می توان استفاده کرد.
    از ان به صورت خوردنی یا مالیدنی می توان برای تسکین دردهای سیاتیک،روماتیسم،ودردهای عصبی استفاده نمود.
    میزان مصرف داخلی ان به صورت دم کردنی ،خوردنی۵۰گرم می باشد.
    میزان مصرف خارجی ان به صورت دم کردنی مالیدنی۶۰گرم برای ضماد بر روی عضو دردناک سیاتیک،یا عضو دردناک دیگر می باشد.

 

شیطرج از دیدگاه  طب ایرانی – عقیلی خراسانی کتاب مخزن الادویه

طریق استعمال آن بیشتر در ترکیب با شیر یا سرکه و یا در آب و نمک خیساندن است. ضماد آن با سرکه برای معالجه برص و جوش های خشک  بهق سفید و جرب و پوسته شدن پوست مفید است. شیطرج سیاه کننده پوست بدن و نافذ و پاک کننده است زیرا در وحله اول پوست را به صورت آبله در آورده سپس به آب می اندازند و آن را دفع می نماید. این ضماد برای درد مفاصل نیز مسکن خوبی است. ضماد برگ آن پوست را باز می کند و با ریشۀ راس برای درد طحال و سیاتیک و جرب چرکی مفید است که آن را به مدت ربع تا نیم ساعت بر موضع می گذارند. مقدار مصرف خوراکی آن یک درهم است و برای ریه مضر می باشد که مصلح آن صمغ عربی و مصطکی است.

فعال و خواص دیگر آن: جلادهنده و سوزاننده و نعوظ آور و مقرح جلد و مفتح و مسهل اخلاط لزجه و صاف کننده آواز و دافع بلغم مفاصل و امراض آنها و بادها و سموم و طحال و هاضم و برانگیزاننده باه و مسقط جنین و طریق استعمال آن بیشتر آنست که با شیر و یا سرکه و با در آب نمک خیسانیده استعمال نمایند و ضماد آن با سرکه جهت برص و بهق سفید و جرب و قوبا و باز شدن پوست مفید برای آنکه سیاه کننده جلد بدن و نافذ و جلادهنده است و اولاً آبله می کند و پس مقرح ساخته مواد آن را دفع می نماید و به اصلاح می آورد و درد مفاصل را نیز مفید است و درد را ساکن می‌گرداند و ضماد برگ آن مقرح جلد و با بیخ راسن جهت سپرز و عرق النساء و جرب متقرح که ربع ساعت تا نیم ساعت بر آن بگذارند.

 

کمپرس گرم برای کنترل درد مفاصل به خاطر آرتروز مفید استو به کاهش درد و سفتی کمک می‌کند.

 

همچنین به طور منظم ماساژ دادن مناطق آسیب دیده به کاهش شدت درد، تورم و التهاب ناشی از آرتروز کمک خواهد کرد. علاوه بر این ماساژ جریان خون را بهبود می بخشد و تاثیر دلگرم کننده‌ای بر ماهیچه‌های ملتهب دارد.

 

مصرف زردچوبه نیز دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. زنجبیل نیز سرشار از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که به کاهش درد، ورم و التهاب کمک بسیاری خواهد کرد.

 

مخلوط شیر بز و انجیر سیاه یکی از داروهای بسیار موثر برای درمان آرتروز و درد مفاصل بوده و این نسخه گیاهی را متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه