اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. درمان تارتار دندان با نانوآنزیم
درمان تارتار دندان با نانوآنزیم

درمان تارتار دندان با نانوآنزیم

فهرست مطالب

درمان با “نانو انزیم” از ایجاد پلاک مضر دندان جلوگیری می‌کند.

طبق یک مطالعه جدید، نانوآنزیم اکسید آهن مورد تأیید FDA که در دهان‌شویه استفاده می‌شوند. می‌توانند رشد پلاک دندانی را سرکوب کرده و باکتری‌های مسئول پوسیدگی دندان را از بین ببرند. نانوآنزیم به‌عنوان آنزیم عمل می‌کنند تا پراکسید هیدروژن را به گونه‌ای فعال کنند که دقیقاً میکروب‌های مضر را هدف قرار داده و بافت‌های طبیعی را حفظ کند. تعداد فراوانی از شواهد به ارتباط بین کم خونی فقر آهن و پوسیدگی شدید دندان اشاره می‌کند. اینکه این ارتباط همبستگی یا تأثیرگذاری ناشناخته است،

اگرچه هر دو بیماری با رژیم غذایی نامناسب مرتبط هستند و در افرادی که در محیط‌های فقیر و با شرایط پزشکی زمینه‌ای زندگی می‌کنند شایع‌تر است. اکنون، تحقیقات دانشگاه پنسیلوانیا، با همکاری دانشگاه ایندیانا، نشان می‌دهد که درمان تأیید شده توسط FDA برای کم خونی فقر آهن نیز برای درمان، پیشگیری و حتی تشخیص پوسیدگی دندان نویدبخش است.

این ماده درمانی، ترکیبی از یک محلول حاوی نانوذرات اکسید آهن به نام فروموکسی‌تول و پراکسید هیدروژن است که روی مینای دندان واقعی قرار داده شده در دستگاهی مانند پروتز استفاده شد و توسط افراد زیادی مورد مطالعه قرار گرفت. این مطالعه که در مجله Nano Letters منتشر شد. نشان داد که استفاده دو بار در روز از فروموکسی‌تول، که پراکسید هیدروژن موجود در شستشوی بعدی را فعال می‌کند. به طور قابل‌توجهی تجمع پلاک‌های مضر دندانی را کاهش می‌دهد و اثری هدفمند بر روی باکتری‌هایی که تا حد زیادی مسئول ایجاد آن هستند، دارد.

این نوع از نانوذرات با خواص شبه آنزیمی گاهی اوقات به عنوان ” نانو انزیم” شناخته می‌شوند و به طور فراوانی برای پتانسیل آنها در کاربردهای زیست پزشکی و زیست محیطی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید