اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. درمان ایمپلنت چیست؟
درمان ایمپلنت

درمان ایمپلنت چیست؟

فهرست مطالب

درمان ایمپلنت ریشه های دندان مصنوعی با منشا تیتانیوم هستند که در استخوان فک قرار می‌گیرند تا عملکرد و زیبایی دندان‌ها از دست رفته در اثر ضربه، بیماری لثه یا پوسیدگی را بازیابی کنند.

تیتانیوم یک ماده سازگار با بافت (زیست سازگار) است. ایمپلنت‌های دندانی که در دهان استفاده می‌شوند، برای اینکه در سطح سلولی به استخوان فک بچسبند، تحت فرآیندهای مختلفی مانند زبری و پوشش با مواد مختلف قرار می‌گیرند.

پس از قرار دادن ایمپلنت‌های دندانی در استخوان فک، پیوند خاصی با استخوان ایجاد کرده و به صورت سلولی می چسبند. زمانی که این چسبندگی کامل شد، فرآیند آماده سازی پروتز، در درمان ایمپلنت (3-6 ماه) آغاز می‌شود.

تعداد ایمپلنت‌ها

قبل از درمان ایمپلنت دندانی، وضعیت سیستمیک بیمار بررسی می‌شود و معاینه داخل دهانی و معاینات رادیولوژیکی لازم انجام می‌شود. پس از تمام این ارزیابی ها، خواسته ها و انتظارات بیمار در نظر گرفته می‌شود و مرحله برنامه ریزی آغاز می‌شود.

در مرحله برنامه ریزی، تعداد ایمپلنت‌های دندانی که قرار است ساخته شوند با توجه به وضعیت استخوانی بیمار، تعداد دندان‌ها از دست رفته و نوع پروتز (ثابت / متحرک) مورد استفاده متفاوت است.

درمان ایمپلنت در چه شرایطی انجام می‌شود؟

درمان ایمپلنت؛ به جز برای کودکان در دوره رشد، می‌تواند اعمال شود، حتی اگر یک دندان از دست رفته، چندین دندان از دست رفته یا تمام دندان‌ها شما بدون در نظر گرفتن سن از بین رفته باشد.

چه کسانی نمی‌توانند درمان ایمپلنت انجام دهند؟

چه کسانی نمی‌توانند درمان ایمپلنت انجام دهند؟

افرادی که تحت رادیوتراپی ناحیه سر و گردن قرار گرفته اند

افراد جوانی که رشد و تکامل استخوانی را کامل نکرده‌اند

از آنجایی که سیگار باعث سرکوب ترمیم زخم در دهان می‌شود و موفقیت درمان ایمپلنت دندان را کاهش می دهد افرادی که بیش از حد سیگار می‌کشند، کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت نیستند.

اگر شرایط سلامتی افراد مبتلا به بیماری‌های سیستمیک مانند دیابت، فشار خون بالا، هموفیلی و بیماری‌های خودایمنی که از بیس فسفونات‌ها، کورتیکواستروئیدها یا داروهای سرکوب‌کننده ایمنی استفاده می‌کنند، با مشورت پزشک قابل ایجاد باشد. ایمپلنت قابل اعمال است.

ایمپلنت درمانی

ضخامت و ارتفاع استخوان

به منظور تقویت استخوان فک و ایجاد مکانی برای ایمپلنت، اعمال پیوند (پودر استخوان، بلوک استخوان) توسط جراحان دهان، دندان و فک و صورت انجام می‌شود. در این موارد که ضخامت و ارتفاع استخوان تامین می‌شود، بافت استخوانی به دست آمده با ساخت ایمپلنت حفظ می‌شود.

عمل لیفت سینوس

در مواردی که ارتفاع استخوان کافی در ایمپلنت‌های ناحیه خلفی فک بالا وجود ندارد، نیاز به انجام عمل لیفت سینوس است. لیفت سینوس یک روش جراحی است که شامل پر‌کردن حفره سینوسی با مواد پیوند به منظور ساخت پروتز ثابت روی ایمپلنت در مواردی است که کف سینوس فک بالا افتاده و ارتفاع استخوان در جهت عمودی زیر 4 میلی متر است و کمبود دندان وجود دارد.

در ناحیه پرمولر و مولر فک بالا. این نرم افزار دارای یک تکنیک جراحی ساده است و به راحتی برای بیماران در دوره عمل پس از ایمپلنت   قابل تحمل است. اگرچه روش جراحی ساده است، اما نیاز به مطالعه بسیار حساسی دارد.

معایب درمان ایمپلنت دندان چیست؟

هزینه بالا

نیاز به مراقبت بسیار دارد؛ مراقبت خوب و بهداشت دهان در دوره پس از درمان

مزایای درمان ایمپلنت دندان چیست؟

مزایای درمان ایمپلنت دندان چیست؟

فراهم کردن جویدن راحت و در نتیجه یک فرصت تغذیه سالم

حداقل انحلال بافت استخوانی اطراف ایمپلنت در حال کار

ارائه ظاهر زیبایی و لبخند بهتر.

سوالات متداول در مورد درمان ایمپلنت

آیا ایمپلنت به سلامت دندان کمک می‌کند؟

می‌توانیم فواید ایمپلنت‌های دندانی برای سلامت دندان ها را به شرح زیر فهرست کنیم:

دندان‌ها طبیعی را با ویژگی های تقریباً مشابه دندان‌ها از دست داده ارائه می دهد.

از تحلیل استخوان در ناحیه ای که دندان از دست رفته در آن قرار دارد جلوگیری می‌کند.

این تضمین می‌کند که سیستم جویدن عملکردهای خود را به روشی سالم ادامه می دهد،

از لغزش دندان‌ها اطراف در شکاف ناشی از از دست رفتن دندان و ایجاد بدشکلی جلوگیری می‌کند.

آیا درمان ایمپلنت برای همه مناسب است؟

درمان ایمپلنت را می‌توان برای تمام بیمارانی که استخوانی با ضخامت، ارتفاع و کیفیت مناسب برای کاشت ایمپلنت دارند، اعمال کرد. حتی اگر تمام دندان ها از بین رفته باشند، در صورت وجود ساختار استخوانی مناسب، درمان را می‌توان بلافاصله یا در صورت عدم وجود استخوان مناسب پس از فرآیند تشکیل استخوان انجام داد.

درمان ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

اگرچه درمان ایمپلنت دندان بیش از بسیاری از روش‌های دیگر طول می‌کشد، اما به عنوان یک راه‌حل سالم‌تر و دائمی‌تر شناخته می‌شود. باید حدود 2.5 ماه صبر کرد تا پیچ تیتانیوم قرار داده شده در استخوان با استخوان یکپارچه شود.

درمان ایمپلنت

آیا برای هر دندان از دست رفته یا از دست رفته ایمپلنت ایجاد می‌شود؟

در صورت وجود استخوان با کیفیت کافی و مناسب، دندانپزشکی که درمان ایمپلنت را انجام می دهد ترجیح می دهد به جای هر دندان از دست رفته، ایمپلنت بگذارد. اگر در نتیجه معاینات مشخص شد که شرایط مناسب فراهم نیست، دندانپزشک می‌تواند دو ایمپلنت را با فاصله از هم قرار داده و روی آن پروتز بریج انجام دهد.

 ایمپلنت در 1 روز

درمان ایمپلنت یک روزه به این معنی است که شما در روزی که به کلینیک می آیید و با دندان جدید خود خارج می شوید، عمل می کنید. این درمان ایمپلنت راه حل ایده آلی برای بیمارانی است که نمی خواهند ماه ها منتظر بمانند. با این روش، بیماران هرگز بدون دندان منتظر نمی مانند. آنها در همان روز با یک دندان زیبا به زندگی خود ادامه می دهند.

درمان ایمپلنت یک روزه ؛ هم برای بیماران ساکن در یک شهر و هم برای بیمارانی که از شهرستان می آیند یک روش درمانی موثر در مدت زمان کوتاه است و با این روش درمانی بیماران می‌توانند از روز اول درمان بدون دندان به زندگی خود ادامه ندهند.

امروزه می‌توانید با درمان «ایمپلنت یک روزه » که یکی از ارجح ترین روش های درمانی بیمارانی است که مشکل بی دندانی دارند، ماه ها انتظار را از خود دور کنید.

عمل دندان ایمپلنت یک روزه چگونه انجام می‌شود؟

ابتدا برای سنجش تناسب بیمار برای ایمپلنت یک روزه ، اندازه گیری سه بعدی استخوان و بافت نرم انجام می‌شود و تناسب آن مشخص می‌شود. داده های به دست آمده به صورت سه بعدی به محیط کامپیوتر منتقل داده می‌شود و ارتفاع و عرض استخوان در ناحیه ای که ایمپلنت در آن ساخته می‌شود اندازه گیری می‌شود و ضخامت لثه مشخص می‌شود.

دندان ها مطابق با طرح لبخند روی ایمپلنت مجازی تهیه شده در محیط دیجیتال آماده می‌شوند. سپس عمل با راهنمای جراحی دیجیتالی تهیه شده انجام می‌شود و ایمپلنت‌ها قرار می‌گیرند. دندان‌های تولید شده برای قرار دادن در همان روز باند می‌شوند.

در حالی که برای هر مرحله در درمان ایمپلنت کلاسیک نیاز به آماده سازی است، این روش‌ها را می‌توان در همان روز در درمان ایمپلنت دندان یک روزه انجام داد. یکی دیگر از مزایای درمان ایمپلنت یک روزه این است که از آنجایی که اندازه گیری های دهان در محیط دیجیتال انجام می‌شود و دقیقاً انجام می‌شود، خطاهای احتمالی به حداقل می‌رسد و دندان‌ها تهیه شده با فناوری cad-cam کاملاً با اندازه دهان سازگار هستند.

می‌توان قبل از شروع این درمان ظاهری دیجیتالی به بیماران نشان داد تا انتظارات بیمار و احتمالات احتمالی در محیط دیجیتال ارزیابی شود.

قیمت ایمپلنت دندان

قیمت های دندان ایمپلنت  را می‌توان با قیمت های متغیر بسته به ساختار دندان فرد و مواد مورد استفاده پیدا کرد. تعداد دندان‌ها ساخته شده و برند محصول مورد استفاده ملاک تعیین قیمت ایمپلنت است که به طور ویژه با توجه به پیچ ریشه و کیفیت آن تعیین شده است.

هنگامی که ایمپلنت‌های زیادی وجود دارد، تعداد مراحل درمان تعیین می‌شود و درمان چند روز پس از تولید دندان ها در آزمایشگاه تکمیل می‌شود.

قیمت ایمپلنت دندان یک روزه

قیمت درمان ایمپلنت دندان یک روزه  نیز باعث افزایش هزینه می‌شود زیرا نیاز به تکنولوژی پیشرفته تر و روش حساس تری دارد.

درمان ایمپلنت و موارد دیگر

این ایمپلنت در درمان دندان‌ها از دست رفته استفاده می‌شود و در استخوان فک قرار می گیرد.

درمان ایمپلنت در کمبود استخوان چگونه انجام می‌شود؟

استخوانی که قرار است ساخته شود باید با حداقل یک و نیم میلی متر استخوان از حاشیه ایمپلنت نگه داشته شود، طبیعتاً برای درمان ایمپلنت سالم به عرض و طول استخوان کافی نیاز است. به منظور تعیین وجود مقدار کافی استخوان با توموگرافی حجمی سه بعدی و معاینه داخل دهانی توسط پزشک مجرب تعیین می‌شود و برای تشکیل استخوان جدید در بیماران با سطح استخوان ناکافی از تکنیک های مختلف، ایمپلنت کوتاه یا زاویه دار استفاده می‌شود.

درمان ایمپلنت

تکنیک های جدید استخوان سازی

1-) اسپلیت استئوتومی (انبساط استخوان):

تکنیکی است که در آن ایمپلنت و پودر استخوان در شکافی که با باز کردن وسط استخوان مانند یک ساندویچ در ضخامت استخوان ناکافی برای قرار دادن ایمپلنت ایجاد می‌شود، قرار می‌گیرد.

2-) تکنیک سینوس لیفت بسته:

روشی است که باعث تشکیل استخوان جدید در جهت عمودی می‌شود که در نواحی خلفی فک بالا، در کشیدن دندان اولیه سینوس ماگزیلاری و در ارتفاعات کاهش یافته سینوس اعمال می‌شود.

3-) تکنیک سینوس لیفت باز (لترال):

روشی برای ایجاد استخوان جدید با افزودن پودر استخوان با باز کردن پنجره از سمت ناحیه بی دندانی در مواردی است که در نواحی خلفی فک بالا استخوان وجود ندارد یا حداقل استخوان وجود ندارد.

4-) روش تشکیل استخوان بلوک:

با برداشتن استخوان از نوک فک یا پشت فک یا لگن و قرار دادن آن در نواحی از دست رفته اعمال می‌شود.

مواردی که بعد از درمان ایمپلنت باید در نظر گرفت

1- پس از کاشت ایمپلنت یک پد بر روی ناحیه مربوطه گذاشته می‌شود.توصیه می‌شود با پد قرار داده شده فشار نرم وارد شود.پس از برداشتن پد نباید چیزی در جای خود قرار گیرد.مواد گذاشته شده باعث عفونت و خون ریزی.

2- برای جلوگیری از خونریزی در روز عمل، تف و تکان دادن نباید انجام شود، مایعات جمع شده در دهان باید بلعیده شوند.

3- استفاده از تنباکو و فرآورده های تنباکو در هفته کاشت ممنوع است.

4- پس از انجام ایمپلنت باید از مصرف غذاهای بسیار سرد و بسیار گرم خودداری شود و مغز مغز باید با غذاهای نرم و بدون دانه تغذیه شود.

5- پس از عمل، از خوردن و آشامیدن تا زمان فروکش کردن خواب آلودگی خودداری شود (متوسط ​​2 ساعت)

6- با توجه به اینکه با داروهای مورد استفاده پس از عمل جراحی تداخل خواهد داشت، الکل نباید مصرف شود.

7- داروهای تجویز شده توسط پزشک به خصوص آنتی بیوتیک ها و مسکن ها باید به طور مرتب مصرف شوند.

8- کمپرس سرد که پس از عمل جراحی به بیمار داده می‌شود از عوارضی مانند درد، ادم و کبودی که ممکن است ایجاد شود جلوگیری می‌کند.در روز کاشت ایمپلنت باید کمپرس سرد با فواصل 5 دقیقه تا زمانی که به خواب رفتید استفاده شود.

بعد از درمان ایمپلنت دندان چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

  • تمیز کردن روتین دهان
  • خشن نبودن در تمیز کردن دهان
  • عدم مصرف سیگار و الکل
  • تا زمانی که ناحیه تحت درمان به طور کامل بهبود نیافته است، چیزی سخت نجوید.
  •  از انجام فعالیت های بدنی سنگین باید خودداری کرد.

درمان ایمپلنت

در انتخاب کلینیک برای درمان ایمپلنت به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در انتخاب کلینیک دندانپزشکی محل درمان ایمپلنت در ، رعایت بهداشت باید در اولویت قرار گیرد. کاشت ایمپلنت که یک مداخله جراحی است باید در محیطی بسیار استریل انجام شود. کوچکترین آلودگی باکتریایی می‌تواند باعث از بین رفتن ایمپلنت شود. معیار دیگر باید این باشد که آیا کلینیک دندانپزشکی درمان را تضمین می‌کند یا خیر.

از آنجایی که درمان ایمپلنت یک درمان طولانی مدت است، انتخاب کلینیک دندانپزشکی که قادر به پیگیری کل فرآیند باشد، روند را برای شما آسان تر می‌کند. یک کلینیک سازمانی که به درستی ثبت شده باشد همچنین می‌تواند با موفقیت فرآیندهای پس از درمان را مدیریت و نظارت کند و راه حلی سریع و متمرکز بر بیمار برای هر گونه عارضه ای که ممکن است رخ دهد ارائه دهد.

انتخاب کلینیک دندانپزشکی نزدیک به خانه شما که این شرایط را داشته باشد روند درمان شما را تسهیل می‌کند.

درمان ایمپلنت برای چه کسانی خطرناک است؟

  • در افراد مبتلا به بیماری پیشرفته لثه،
  • افرادی که روزانه بیش از 3 پاکت سیگار می‌کشند.
  • در بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون کنترل نشده،
  • در افراد بسیار جوان که رشد استخوانی آنها کامل نیست،
  • در افرادی که در سال گذشته رادیوتراپی در ناحیه سر و گردن دریافت کرده‌اند .
  • در افرادی که از کورتیکواستروئیدها یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند ،
  • داروهای مورد استفاده در درمان پوکی استخوان و برخی از انواع سرطان، درمان ایمپلنت را خطرناک می‌کند.

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید