درد گران هزینه‌های دندانپزشکی در خراسان جنوبی

هزینه‌های دندانپزشکی

در حالی مردم از هزینه‌های بالای تعرفه دندانپزشکی گلایه دارند که مسئولان معتقدند نرخ‌ها بر اساس مصوبه وزارت بهداشت است.

به گزارش اول دنت وبه نقل از  خبرگزاری تسنیم از بیرجند، یکی از دردهایی که درمانش هزینه زیادی به همراه دارد، دندان درد است. دندان دردی که بزرگ و کوچک، زن و مرد پیر و جوان هم ندارد و هر کسی با هر قشری تجربه دندان درد را دارد.

اما آنچه این روزها درد دندان را مضاعف کرده هزینه‌های بسیار زیاد آن است. فرد از یک سو باید درد بی‌طاقت دندان درد را تحمل کند و از سوی دیگر هزینه‌های سرسام‌آوری که با دخل و خرج او همخوانی ندارد.

حال در این اوضاع برخی از مردم به ناچار مجبورند درد دندان را تحمل کنند و با آن دست و پنجه نرم کنند، چرا که هزینه‌های پر کردن و  عصب‌کشی بسیار زیاد است و برخی از اقشار جامعه را با مشکل مواجه کرده است.

هزینه‌های بالای دندانپزشکی چند مدتی است گریبان‌گیر مردم شده و مطب‌های خالی دندانپزشکی و گلایه‌های مردم از هزینه‌های بالای آن حکایت از مشکلات بزرگی در این حوزه دارد.

گزارش میدانی خبرنگار ما از مطب تعدادی از دندانپزشکان در سطح شهر و گفت‌وگو با مردم نشان می‌دهد پرداخت این هزینه‌ها از توان اکثر خانواده‌ها خارج است، اما مجبورند از سایر هزینه‌های زندگی بزنند تا بتوانند دندان آسیب دیده را ترمیم کنند.

گلایه مردم از بالا بودن تعرفه‌های دندانپزشکی

یوسفی که 38 سال سن دارد و برای ترمیم و عصب‌کشی دندانش به یکی از مطب‌های دندانپزشکی در خیابان طالقانی مراجعه کرده  به خبرنگار ما گفت: هزینه‌های زندگی به قدری افزایش پیدا کرده که اگر مجبور نبودم زیر بار هزینه عصب‌کشی نمی‌رفتم.

وی افزود: اگر دندانم را درست نکنم به گفته پزشک باید آن را بکشم و هزینه عصب‌کشی هم حدود یک میلیون و 600 هزار تومان می‌شود.

خانم دیگری هم که به همراه فرزند 10 ساله‌اش در حال خروج از مطب دندانپزشکان متخصص کودکان در خیابان مدرس است، گفت: دو تا از دندان‌های شیری پسرم درد می‌کرد  و شل شده بود که به کلینیک ثامن بیمارستان امام رضا(ع) مراجعه کردم تا هزینه‌ها کمتر شود، ولی در آنجا به کودکان خدمات ارائه نمی‌شد که مجبور شدم به دلیل درد شدید دندان به مطب خصوصی مراجعه کنم.

اکبری به خبرنگار ما افزود: بیمه ما نیروهای مسلح است که 45 هزار تومان بابت ویزیت، 51 هزار تومان بابت عکسبرداری دندان و 460 هزار تومان هم بابت کشیدن دندان‌ها پرداخت کردم.

وی ادامه داد: اصلا تصور نمی‌کردم برای کشیدن دندانی که شل شده و موقع افتادن آن رسیده باید چنین هزینه‌ای بپردازم.

کشیدن دندان ارزان‌ترین راه درمان برای ندارها

سلیمانی یکی دیگر از شهروندان بیرجندی که در مطب یکی دیگر از دندانپزشکان منتظر نوبت است و می‌خواهد 3 دندانش را بکشد به خبرنگار ما گفت: مردم به دلیل بالا بودن هزینه‌های دندانپزشکی گاهی مجبور می‌شوند آن را بکشند یا تا جایی که می‌شود تحمل کنند و به دنبال ترمیم آن نباشند.

وی اظهار داشت: برای کشیدن 3 دندان که یکی دندان عقل است و پزشک گفته برای کشیدن دو دندان دیگر باید استخوان فک شکافته شود و 2 میلیون و 400 هزار تومان بپردازم.

مودی یکی از شهروندان طبسی نیز با گلایه از بالا بودن هزینه‌های دندانپزشکی و متفاوت بودن قیمت‌ها در مطب‌های پزشکان به خبرنگار ما گفت: پسرم 4 ساله است و دو دندانش کمی سیاه شده و درد دارد که برای پر کردن آنها مبلغ یک میلیون پرداخت کردم  این در حالی است که دکتر گفته این مواد دوام چندانی هم نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: برای پر کردن و عصب‌کشی یکی از دندان‌های پسر بزرگم که خراب شده هم باید یک میلیون و 600 هزار تومان بپردازم و چون دندان دایمی است مجبورم این هزینه را بکنم.

گزارش خبرنگار ما از مطب دندانپزشکان حکایت از هزینه بالای 12 تا 13 میلیون تومانی ارتودنسی و ایمپلنت دارد، هزینه‌های که در مقایسه با یکی دو سال گذشته 4 تا  5 میلیون تومان و گاهی بیشتر افزایش داشته و علت این افزایش بالا رفتن مواد و اقلام دندانپزشکی اعلام می‌شود و متاسفانه هیچ تمهیدی از سوی دولت و وزارت بهداشت در این زمینه اندیشیده نمی‌شود.

گرانی قیمت مواد اولیه علت گران بودن هزینه‌های دندان پزشکی

یکی از دندانپزشکان مرکز استان علت گران بودن هزینه‌های دندان پزشکی را بالا بودن قیمت مواد اولیه و اقلام مورد نیاز دندانپزشکی اعلام کرد و به خبرنگار ما گفت: بیشتر اقلام دندانپزشکی از حدود یک سال پیش تاکنون بیش از 60 درصد رشد داشته که خود عامل اصلی گرانی هزینه‌های دندانپزشکی است.

منوچهر مختاری برند بودن اقلام مصرفی و درجه‌بندی آنها را از دیگر عوامل موثر در کاهش یا افزایش هزینه‌های دندانپزشکی اعلام کرد و افزود: پزشکی که 10 تا 15 سال با مواد خاص و برند و به عبارتی درجه یک و خوب کار کرده و توانسته رضایت مردم را جلب کند، دیگر نمی‌تواند با مواد درجه پایین‌تر کار کند.

وی به افزایش یک قلم ماده مورد نیاز دندانپزشکی اشاره کرد و ادامه داد: “ای پی اس” یکی از اقلام مصرفی دندانپزشکی است که حدود دو ماه پیش 6 سی‌سی آن را 4 میلیون و 200 هزار تومان خریداری کرده‌ام و در حال حاضر اصلا در بازار یافت نمی‌شود.

این دندانپزشک با گلایه از اینکه هیچ نظارتی بر قیمت مواد اولیه و اقلام دندانپزشکی نیست، گفت: بیشتر این اقلام مصرفی به صورت چمدانی یا در شبکه‌های مجازی توسط شرکت‌ها و واسطه‌ها عرضه می‌شود و پزشکان هم بنا به شناختی که دارند یا تحقیقاتی که انجام می‌دهند از آنها خریداری می‌کنند.

تنها راه کنترل قیمت‌های افسارگسیخته دندانپزشکی کنترل بر عرضه مواد اولیه است

مختاری با بیان اینکه در چند مدتی که مواد اولیه با ارز نیمایی خریداری می‌شد کنترل خوبی بر بازار مواد و اقلام دندانپزشکی انجام می‌گرفت، گفت: تنها راه نجات و کنترل قیمت‌های افسارگسیخته دندانپزشکی کنترل بر عرضه مواد اولیه توسط دولت و عرضه مواد باکیفیت است.

این دندانپزشک بیرجندی افزایش مواد و اقلام دندانپزشکی را نه به نفع بیمار و نه پزشک دانست و گفت: به دنبال کاهش قیمت‌ها و رضایت بیشتر و در نتیجه مشتری بیشتر در مطب‌ها هستیم تا بتوانیم خدمات خود را با تخفیف به مردم ارائه دهیم.

مختاری با بیان اینکه برخی اقلام  مثل کامپوزیت با  برندهای خوب در بازار پیدا نمی‌شود و یا بطور مثال اقلامی مثل لیبل را  خریداری می‌کنیم و بعدا متوجه می شویم قلابی است که خود هزینه‌های زیادی را روی دست دندانپزشک می‌گذارد.

دندانپزشکان اقلام مورد نیازشان را از بازار آزاد تهیه می‌کنند

یکی دیگر از دندانپزشکان مرکز استان هم با بیان اینکه به غیر از مراکز دندانپزشکی دولتی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی بقیه پزشکان  اقلام مورد نیازشان را از بازار آزاد تهیه می‌کنند  به خبرنگار ما گفت: هیچ نظارتی در این زمینه انجام نمی‌شود و گاهی از 10 قلم کالای خریداری شده 2 قلم مشکل‌دار است.

حاجی‌آبادی با اشاره به اینکه در گذشته به طور مثال در سال 98  توربین‌های مورد نیاز دندانپزشکی را 570 هزار تومان تهیه می‌کردیم، افزود: الان علاوه بر افزایش چندین برابری قیمت‌ها جنس خوبی هم پیدا نمی‌شود و از خرید اقلام مصرفی اطمینانی برای دندانپزشک حاصل نمی‌شود.

وی اظهار داشت: اگر مریض به پزشک اطمینان پیدا نکند و جنس خوبی برای دندانش استفاده نشود، نه تنها آن مریض، بلکه تعداد زیادی از مشتریانش را از دست می‌دهد، بنابراین دندانپزشکان به دنبال ارائه کار خوب و با قیمت مناسب هستند که در شرایط فعلی مقدور نیست.

دندانپزشکان به دنبال مواد و اقلام باکیفیت در بازار هستند

این دندانپزشک اظهار داشت: به دنبال مواد با کیفیت هستیم و نمی‌خواهیم پول مردم را دور بریزیم و حداقل یک دندان که پر می‌شود باید 5 سال سالم بماند نه اینکه بعد یک سال یا کمتر خراب شود.

حاجی آبادی با به‌کار بردن این عبارت که شرایط فعلی برای دندانپزشکان شرایط خوبی نیست، گفت: برخی از دندانپزشکان که در گذشته برای دو ماه بعد نوبت می‌دادند الان آنلاین در مطب نشسته‌اند و بیمار ویزیت می‌کنند.

کاهش بیماران تا یک سوم در مطب دندانپزشکان

این دندانپزشک بیان کرد: بیماران مطب‌ها به یک سوم کاهش پیدا کرده و برخی همکاران در معرض تعطیلی مطب قرار گرفته‌اند.

وی افزود: ارزانی اقلام دندانپزشکی و کاهش هزینه‌ها به نفع پزشک هم است، چرا که تعداد مشتریان بیشتر و درآمدها بیشتر می‌شود.

حاجی‌آبادی به گران‌ترین هزینه دندانپزشکی یعنی ایمپلنت اشاره کرد و گفت: اگر با مواد برند ایمپلنت انجام شود 12 تا 13 میلیون هزینه در پی خواهد داشت در گاهی 7 تا 9 میلیون هم می‌توان این خدمت را ارائه داد.

وی تاکید کرد: تمامی هزینه‌های دندانپزشکی بر اساس تعرفه‌های اعلام شده وزارت بهداشت از مردم اخذ می‌شود و خارج از چارچوب قانونی نیست.

هزینه‌های دندانپزشکی مصوب وزارت بهداشت است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در پاسخ  به خبرنگار ما در مورد حمایت از مردم در این زمینه و کاهش هزینه‌های دندانپزشکی و رفع دغدغه‌های دندانپزشکان این گونه پاسخ داد: هزینه‌هایی که ما می‌گیریم مصوب وزارتی است و جواب این سوالات و اصلاح آن  از اختیارات و دانسته‌های من خارج است و در سطح معاون وزیر یا بالاتر یا هیئت وزیران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه