درباره سلامت زنان بیشتر بدانیم

زنان

سلامت زنان زیر بنای خانواده و جامعه می باشد، از سال 1386، 28مهرماه هر سال به عنوان روز ملی سلامت بانوان ایرانی (سبا) نامگذاری شده است و این امر اهمیت ویژه ای در تأمین و استمرار سلامت خانواده و جامعه دارد.

به گزارش اول دنت، هفته ملی “سلامت بانوان ایران”، همه ساله در هفته پایانی مهرماه با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروههای مختلف جامعه در خصوص اولویتهای سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، برگزار می شود.

24 تا 30 مهرماه سال 1401 به عنوان هفته ی ملی سلامت بانوان ایران (سبا) با شعار « سلامت زنان، بنیان خانواده سالم و جامعه جوان » نامگذاری شده است.

روز شمار هفته ملی سلامت بانوان ایرانی ( سبا) ۱۴۰۱
یکشنبه ۲۴ مهر: زنان امنیت غذایی خانواده ( امنیت غذایی؛ دسترسی اقتصادی و فیزیکی همه مردم در همه وقت و همه جا به غذای سالم و کافی به منظور زندگی سالم و فعال است. مادران با ذائقه سازی مناسب در کودکان ، نقش بسیار مهمی در کنترل بیماری های غیرواگیر شایع در جامعه همچون پوکی استخوان، فشار خون بالا، دیابت، سرطان و چاقی دارند.)

دوشنبه ۲۵ مهر: سلامت زنان و سلامت روانی خانواده (1- تک فرزندی؛ افزایش احتمال اختلالات شخصیتی نسبت به جامعه عمومی، افزایش احتمال ابتلا به اختلالات گفتاری، پایین تر بودن سطح شاخص های بهداشت روان (استرس، افسردگی و …) در دانش آموزان تک فرزند- 2-خودمراقبتی و نقش آن در ارتقای سلامت روان جامعه؛ خودمراقبتی، عملکردی آگاهانه، آموختنی و تنظیمی است که برای تأمین و تداوم شرایط و منابع لازم برای ادامه حیات و حفظ عملکرد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و رشد فرد در محدوده طبیعی و متناسب برای حیات و جامعیت عملکرد فرد اعمال می گردد و به¬ خودمراقبتی برای سالم زیستن، مدیریت ناخوشی جزیی، خودمراقبتی در بیماری های مزمن و حاد تقسیم می شود و فرایندی مادام العمر و در تمامی دوران ها و موقعیت های زندگی است .

سه شنبه ۲۶ مهر: سلامت زنان و سبک زندگی(1-آموزه‌های طب ایرانی برای سلامت زنان؛ برای توجه به ابعاد مختلف سلامت زنان لازم است توجه به این موضوع داشته باشیم که برای هر کدام خوراک و ورزش مناسب فراهم کنیم.

این یعنی باید تغییری در سبک زندگی خود ایجاد کنیم به طوری‌که ما را در مسیر سلامتی و رشد قرار دهد.2-بهترین شیر، شیر مادر در طب ایرانی؛ در طب ایرانی بهترین شیر و سازگارترین شیر با طبع هر نوزاد، شیر مادر اوست.

نه تنها در طب ایرانی بلکه در طب رایج هم دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که بهترین شیر برای رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد، شیر مادر است. و جالب این جاست که شیر دهی برای خود مادر هم مفید بوده و بدنش را سبک می‌کند.3- سبک زندگی سالم و باروری؛ عوامل متعددی وجود دارد که باروری زوجین را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از این عوامل شامل سن، وزن، تغذیه، فعالیت فیزیکی، سیگار، مواد مستعدکننده ناباروری، عوامل زیان آور شغلی و محیطی، بیماری های زمینه ای است.)

چهارشنبه ۲۷ مهر: سلامت زنان ، سلامت خانواده، جوانی جمعیت (1-آشنایی با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت؛خانواده اصلی ترین بنیاد جامعه و تاثیرگذارترین نهاد در فرزندآوری و جوانی جمعیت است. جمعیت جوان به عنوان یکی از عوامل مهم اقتدار کشورها به شمار می رود.

حرکت به سمت توسعه همه جانبه نیاز جدی به توسعه و ارتقاء سرمایه انسانی دارد. 2- نقش شیوه زایمان بر افزایش جمعیت؛ روش سزارین در مقابل زایمان طبیعی با عوارضی همراه است که مهمترین آن در مقوله جمعیت، محدود کردن باروری زنان به سبب آسیب دیواره رحم، چسبندگی جفت، در آوردن رحم و … است. 3-تاثیر سقط جنین بر سلامت زنان؛ یکی از مهمترین این حقوق، حق حیات است، بنابراین آسیب رساندن به جنین و قتل او حرام است و قتل نفس تلقی می شود و در حوزه های اجتماعی و قضایی نیز عامل و عوامل آن قاتل تلقی شده و مشمول مجازات مالی و حبس می شوند. از نظر اجتماعی نیز سقط عمدی منفور است و به خانواده و جامعه آسیب می رساند.

4- تأثیر روابط سالم والدین و فرزندان در تحکیم خانواده؛ اگر خانواده که از والدین و فرزندان تشکیل شده است، از هماهنگی، انسجام و تفاهم متقابل برخوردار باشد، زمینه زندگی سالم خانودگی در آن فراهم می گردد.)
پنجشنبه ۲۸ مهر: زنان و بیماری های شایع (روز استئوپروز) (1-سرطان های زنان؛ باید بدانید بر خلاف تصور عموم جامعه امروز ما، گذراندن دوره بارداری و شیردهی و نیز دوره های رشد و پرورش کودک، برای مادر منافع بی بدیلی دارد و فرزندآوری و فرزندپروری مساوی با از بین رفتن سلامتی مادر نیست. در سال های اخیر پژوهش ها نشان داد که بارداری و شیردهی فوائد زیادی در پیشگیری از سرطان ها دارد.)

جمعه ۲۹ مهر: زنان و تعلیم و تربیت نسل آینده (نقش ازدواج در سلامت انسان؛ ازدواج مزایای عاطفی بسزایی دارد. فراتر از جنبه‌های مادی ازدواج، یافتن عشق با طولانی شدن زندگی فرد، بهبود ثبات عاطفی و افزایش فرصت برای یک روحیه روانشناختی مثبت مرتبط است.)

شنبه ۳۰ مهر: زنان و آسیب های شغلی(مادری و اشتغال؛ زنان شاغل علاوه بر اینکه مادر شدن را امری اختیاری می دانند معتقدند مادر بودن لذت های بسیاری دارد و یک تجربه بی پایان و بی بازگشت است و آنها هیچ گاه خود را از این تصمیم محروم نخواهند کرد.)

زنان محور سلامت خانواده محسوب می شوند و علاوه بر مدیریت سلامت اعضاء خانواده، الگوی اصلی آموزش و ترویج شیوه زندگی سالم به نسل بعدی می باشند پیشرفت جامعه در گرو سلامت خانواده‌ها و سلامت خانواده‌ها وابسته به سلامت زنان است.

مشکلات جسمی و روانی زنان می تواند تاثیر مستقیمی بر سلامت همه اعضای خانواده داشته باشد بطوریکه آثار نامطلوب بیماری و مرگ و میر مادر بر سلامت اعضای خانواده غیر قابل چشم پوشی است. بررسیها نشان داده است که نرخ مرگ و میر کودکانی که مادر از دست داده اند، افزایش قابل توجهی داشته است .افزایش موارد کار و کاهش تحصیل در فرزندان مادر از دست داده نیز از سایر آثار نا مطلوب است .مرگ مادر نه فقط به دلایل مرتبط با حاملگی و زایمان بلکه به دلایل دیگر نیز به همان اندازه برای خانواده فاجعه آمیز و درتمامی ابعاددرد ناک و جبران ناپذیر است،

به منظور حساس سازی کل جامعه اعم از زنان، مردان، مدیران و سیاستگذاران در خصوص مهمترین الویت های سلامت زنان هفته پایانی مهر ماه با عنوان هفته ملی سلامت بانوان ایرانی برگزار می شود. هدف از این نامگذاری، فرهنگ سازی برای انجام مراقبت های دوره ای در جهت رسیدن به اهداف پیشگیری از بیماریهای ناتوان کننده زنان و مرگ و میر زودرس آنان می باشد.

حدود نیمی از جمعیت جامعه ما را زنان تشکیل می دهند؛ زنان به عنوان پایه های اصلی خانواده و محور اساسی سلامت، نقش ویژه ای در رشد و پیشرفت جامعه دارند زیرا نه تنها مسئول سلامت خود هستند، بلکه بیشترین مراقبت‌ ها را برای سلامت و بهداشت خانواده نیز انجام می‌دهند و چنانچه مشکلاتی اعم از سوءتغذیه، کار طاقت‌فرسا و دیگر مسائل فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر سلامت آنها نادیده انگاشته شود، سلامتی خانواده آنان و سلامتی و نشاط جامعه در کنار سلامتی خودشان دچار آسیب جدی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه