دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی

دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی

دکتر مهدی کدخدازاده در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی، در راستای عملیاتی کردن شصت و پنجمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی کشور از سال گذشته بر این مهم همت گماشته، با تشکیل کارگروه تخصصی صلاحیت بالینی و با ترکیب متنوعی از اساتید فرهیخته دانشگاه‌های مختلف، موضوع را بررسی کند.

وی افزود: اساتید برجسته طی یکسال گذشته در جلسات متعدد موضوع توانمندی‌ها و مهارت‌های بالینی مورد نیاز دانش آموختگان رشته دندانپزشکی عمومی در گروه‌های مختلف آموزشی را احصاء کردند که این موارد برای طراحی و تدوین آزمون صلاحیت بالینی به عنوان محور اصلی بکار گرفته شد.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی، ارزیابی توانمندی دانشجویان دوره دکتری عمومی دندانپزشکی به گونه‌ای که به تنهایی و بدون داشتن یک راهنما و ناظر بتوانند به درمان‌های تشخیصی و درمانی اقدام کنند.

جزئیات آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی برای دانش آموختگی

وی افزود: دانشجویان پس از گذراندن ۱۸۰ واحد درسی موظفند تا پایان دوره تحصیلی در آزمون شرکت کرده و با موفقیت آن را بگذرانند. قبولی در آزمون شرط دانش آموختگی (فراغت از تحصیل) برای کلیه دانشجویان است و دانشجویان واجد شرایط تا حد سقف سنوات تحصیلی به دفعات، مجاز به شرکت در آزمون هستند.

کدخدازاده خاطرنشان کرد: آزمون در دو مرحله و به صورت کتبی و شفاهی- مهارتی برگزار می‌شود و نیز شرط ورود به آزمون شفاهی-مهارتی، قبولی در آزمون کتبی است. همچنین ارزیابی در آزمون‌های شفاهی-مهارتی رشته‌های مختلف دندانپزشکی، مستقل و طبق شیوه نامه اجرایی به صورت قبول و یا رد خواهد بود.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی اظهار داشت: بی شک این آزمون در کنار اعتبارسنجی و اعتباربخشی دانشکده‌های دندانپزشکی، در ارتقای کیفیت آموزش، دانش و تجربه دانش آموختگان مؤثر خواهد بود. جا دارد از تمامی اساتید و همکاران انجمن‌های علمی و بخصوص دکتر شیروانی و دکتر بهناز مدیران این دو پروژه که در این راه ما را کمک کردند سپاسگزاری کنم.

وی افزود: البته همکاران بسیاری نیز در دیگر کارگروه‌ها همچون پژوهش در آموزش (به سرپرستی دکتر وطن پور)، بین المللی سازی (به سرپرستی دکتر خوشنویسان)، توسعه آموزش مجازی و استفاده از شبیه سازها (به سرپرستی دکتر هاشمی کمانگر)، دندانپزشکی جامعه محور و پاسخگو (به سرپرستی دکتر خامی) و.. نیز پا به پای این دو کار گروه در دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی همراه ما هستند.

مکاتبه با سازمان سنجش در مورد معرفی بیش از ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی

کدخدازاده در رابطه با پذیرش دانشجویان رشته دندانپزشکی امسال گفت: متأسفانه همانطور که از قبل پیش بینی می‌شد امسال هم همچون سال‌های پیشین، دانشجویانی که به دانشگاه‌ها برای ثبت نام در رشته دندانپزشکی معرفی شده‌اند بیش از آنچه شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت به سازمان سنجش اعلام کرده بود، صورت پذیرفته است. البته وزارت بهداشت مکاتباتی با سازمان سنجش در مورد این رویه ناصواب داشته، خواستار اصلاح این رویه هستیم.

وی یادآور شد: همانطور که در طی یکسال مسئولیتم بارها و بارها اعلام کردم که شرایط آموزش دندانپزشکی کشور با توجه به مشکلات زیرساختی و از همه مهمتر کمبود هیأت علمی باتجربه و ماندگار آسیب بسیار زیادی دیده است و مساله افزایش ظرفیت تیر خلاصی به پیکره آموزش دندانپزشکی کشور بود. بی شک در آینده با این رویه نه تنها سلامت دهان و دندان ارتقا نخواهد یافت بلکه در معرض خطرات جدی خواهد بود.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی با اشاره به موضوع افزایش ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی اظهار داشت: این موضوع از معدود مواردی بود که به جز وزارت بهداشت، تمامی انجمن‌های علمی، فرهنگستان علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی، مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون بهداشت و تمامی نخبگان و کارشناسان حوزه سلامت آن را اشتباه می‌دانستند ولی چنان شد که نباید!

کوچ نخبگان و هدر رفت بیت المال و به خطر افتادن سلامت مردم از اولین دستاوردهای افزایش بی ضابطه ظرفیت دندانپزشکی

وی کوچ نخبگان و هدر رفت بیت المال و به خطر افتادن سلامت مردم را از اولین دستاوردهای این موضوع برشمرد و گفت: البته در این راستا و در این مدت پیگیری‌های بسیاری با حمایت معاون آموزشی وزارت بهداشت انجام شده است تا ان شاالله با اصلاح این رویه و نیز کمک به دانشکده‌های دندانپزشکی از عوارض ناشی از آن بکاهیم.

کدخدازاده همچنین در مورد شرایط اخیر دانشگاه‌ها اظهار داشت: دانشگاه هویتش را از دانشجو و استاد می‌گیرد، بدیهی است توجه به شأن ایشان احترام به جامعه نخبگی است. آنچه بیش از همه در این ایام از تمامی دانشکده‌ها مثل همیشه خواسته شد، توجه به خواسته‌های اساتید و دانشجویان و حمایت کردن از جامعه نخبگان است. بی شک توجه به نقطه نظرات اساتید و دانشجویان در پیشرفت کشور مؤثر است.

وی گفت: در فضای دانشجویی، گفتگو و شنیدن حرف‌ها و احیاناً اعتراضات ایشان در بستره محیط دانشگاهی باید در فضایی امن و بی حاشیه صورت گیرد. ضمن اینکه محیط دانشگاه یک محیط مقدس است و خدشه دار شدن آن توسط هر شخص یا اشخاص، پسندیده و مورد تأیید نیست.

پیگیری دانشجویان و اعضای هیأت علمی بازداشتی در حوادث اخیر

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: توجه به نقش گروه‌های مختلف دانشجویی، و -در این موضوع- از همه مهمتر شوراهای صنفی و تشکل‌های دانشجویی، بسیار مهم است و می‌توان از این ظرفیت دانشجویی بهره گرفت. چرا که دانشگاه متشکل از سلایق مختلف دانشجویی است و نگاه یک‌سویه به آن، آسیب‌های زیادی به شکل گیری شخصیت دانشگاهی آنان وارد می‌کند.

وی گفت: در این چند هفته جدای از پیگیری‌هایی که برای حفظ آرامش در دانشکده‌های دندانپزشکی انجام شد، در مواردی که همکاران، اعضای هیأت علمی و یا دانشجویان، از جمله بازداشت شدگان بودند، تلاش‌های بسیاری برای کمک به ایشان شد که به لطف پروردگار مؤثر بود. البته همچنان در مورد دیگر عزیزان نیز پیگیر هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه