دانشمندان از کشف دلیل احتمالی خاکستری شدن موها و امید به درمان سخن می‌گویند

مو

دانشمندان بر این باور هستند که ساز و کار خاکستری شدن موهای انسان را کشف کرده‌اند و به این ترتیب ممکن است در آینده درمانی برای جلوگیری از آغاز این روند یا توقف آن وجود داشته باشد.

نتیجه یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی احتمالا با افزایش سن توانایی خود برای طی روند تکامل و حفظ رنگ موهای انسان را از دست می‌‌دهند. به گفته پژوهشگران برخی از سلول‌های بنیادی از توانایی منحصر به فرد جا به جایی در بخش‌های قابل رشد فولیکول‌ها برخوردار هستند. این در حالی است که این توانایی بر اثر مرور زمان از بین می‌رود و موها خاکستری می‌شوند.

محققان در این پژوهش ملانوسیت‌ها یا همان سلول‌های بنیادی موجود در پوست موش را که در انسان نیز وجود دارد مورد بررسی قرار دادند.

 

این تحقیق توسط گروهی از دانشمندان در دانشگاه نیویورک در آمریکا انجام شده و نتیجه بررسی آنها در نشریه علمی «نیچر» منتشر شده است.

هرچند نتیجه این پژوهش می تواند قابل توجه باشد اما این اولین بار نیست که دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که خاکستری شدن موها روندی قابل پیشگیری یا برگشت‌پذیر است. با این حال تاکنون درمانی برای جلوگیری از روند آغاز خاکستری شدن موها یا توقف این روند کشف نشده است.

از تعذیه نامناسب به عنوان یکی از دلایل احتمالی خاکستری شدن زودهنگام موها در دوران جوانی فرد یاد می‌شود. در برخی از پژوهش‌ها پیش از این بر نقش استرس در روند خاکستری شدن موها تاکید شده بود.

این در حالی است که گروه دیگری از دانشمندان در بررسی‌های خود از نقش ژنتیک و «دی ان ای» انسان‌ها بر تعیین زمان خاکستری شدن موها سخن گفته‌اند.

 

منبع : یورونیوز فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه