جرم گیری دندان (بروساژ دندان) | مراحل، مزایا، روشها، عوارض و سوالات

جرم گیری

جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان (Dental Scaling) یک روش درمانی برای از بین بردن پلاک‌ها و جرم‌های دندانی است.

با فعالیت باکتری‌های موجود در دهان، لایه‌هایی به نام پلاک دندان ایجاد می‌شوند و می‌توانند به مینای دندان آسیب رسانده و مشکلات و عوارض بی شماری را برای سلامت دهان و دندان ایجاد کنند.
امکان برداشتن پلاک‌ها با استفاده از مسواک و نخ دندان وجود دارد؛ اما این موضوع زمانی قابل انجام است که فرد به درستی از مسواک و نخ دندان استفاده کند. دقت داشته باشید که پلاک لایه‌ای قبل از تشکیل جرم است؛ این یعنی اگر به درستی پلاک‌ها را از روی دندان حذف نکنید، تبدیل به جرم خواهند شد و آن موقع دیگر نمی‌توانید با مسواک و نخ دندان جرم‌ها را از روی دندان پاکسازی کنید. بدین منظور جرم گیری، به کمک ابزارهای خاص خود برای پاکسازی دندان در کلینیک دندانپزشکی دکتر لبافی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا انجام جرمگیری دندان خطرناک است؟

بهتر است این را بدانید که آن چیزی که برای شما خطرناک است، روند جرمگیری دندان نیست، بلکه خود جرم است که می‌تواند سبب بروز پوسیدگی‌های دندانی و بیماری های لثه شود و در صورت عدم رسیدگی به آن، در نهایت به از دست رفتن کامل دندان منجر شود.
اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که همچنان تصور دارید که جرم گیری می‌تواند به دندان‌هایتان آسیب وارد کند، باید این باور غلط را از خود دور کنید.
در صورتی که در زمانی مناسب برای درمان، اقدامی نشود، علاوه بر درمان‌های پیچیده‌تر باید هزینه‌های اضافی‌تری را نیز تقبل کنید.
دکتر فاطمه لبافی، بدون اینکه مشکلی در این روند درمانی برایتان ایجاد شود، جرم گیری دندان در دندانپزشکی را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهند.

چرا دندان جرم می‌گیرد؟

دقت داشته باشید که باکتری‌های موجود در دهان انسان، همواره در حال فعالیت هستند؛ این یعنی حتی لحظاتی بعد از مسواک زدن و کشیدن نخ دندان نیز، پلاک روی دندان‌ها تشکیل خواهد شد. شما نمی‌توانید از تشکیل پلاک جلوگیری نمایید.
اما مسئله اصلی این است که باید از تبدیل این پلاک‌ها به جرم دندانی جلوگیری کنید. معمولا پلاک‌ها بعد از مدتی به جرم تبدیل می‌شوند. به همین دلیل توصیه شده است تا هر روز دو بار مسواک بزنید. مسواک زدن پلاک را از بین نمی‌برد، بلکه سبب می‌شود تا پلاک از سطح دندان جدا شده و نتواند به جرم تبدیل شود.
در صورتی که پلاک اتصال خود را از دست دهد، هیچ ضرری برای دندان و لثه نخواهد داشت. اما در صورتی که شما چند روز این پلاک را از روی دندان حذف نکنید، تبدیل به جرم خواهد شد و اتصال خیلی قویتری خواهد داشت.

پیشنهاد میکنیم حتما بخوانید

علت جرم دندان چیست؟

فواید جرمگیری دندان

درمان جرم دندان دارای فواید بی شماری است که در ادامه آنها را برای شما مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  1. جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها

    پلاک و جرم سرشار از باکتری‌های مختلف هستند. زمانی که پلاک تبدیل به جرم شود، می‌تواند سبب پوسیده شدن دندان شود. دقت داشته باشید که مسواک و نخ دندان نمی‌توانند جرم دندان را از بین ببرند. به همین دلیل باید با جرمگیری از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید.

  2. جلوگیری از بروز بیماری‌های لثه

    جرم دندان، تنها برای دندان ایجاد مشکل نمی‌کند، بلکه این مواد می‌توانند در زیر خط لثه تجمع پیدا کرده و سبب آسیب رسیدن به لثه‌ها شوند. پیشرفت بیماری‌های لثه در نهایت می‌توانند به دست رفتن کامل دندان نیز منجر شوند. پس یکی دیگر از فواید جرم گیری دندان این است که با از بین بردن پلاک‌ها، به حد بسیار زیادی مانع از بین رفتن دندان می‌شود.

  3. رفع بوی بد دهان

    بهترین راهکار برای جلوگیری از بوی بد دهان، رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه است. دقت داشته باشید که اگر پلاک به جرم تبدیل شده باشد، دیگر این روش برای از بین بردن آن موثر نخواهند بود و نمی‌توانید بوی بد دهان را برطرف سازید. بنابراین جرم گیری تا حد زیادی سبب رفع بوی بد دهان می‌گردد.

  4. سفیدتر کردن دندان‌ها

    زمانی که جرم‌ها روی سطح دندانها قرار می‌گیرند، روی رنگ دندان نیز تاثیر گذاشته و طاهر دندانها را زردتر نشان می‌دهند. به همین دلیل یکی دیگر از فواید جرم گیری دندان، این است که به سفیدتر شدن دندانها کمک می‌کند.

  5. افزایش سلامت کلی بدن

    باید بدانید که دهان به شدت می‌تواند بر سایر اعضای بدن به خصوص قلب، تاثیر گذار باشد. مراجعه منظم به مطب دندانپزشکی و چکاپ دندان‌ها، می‌تواند نقش بسزایی در کاهش حملات قلب و سکته داشته باشد. زیرا وجود التهاب‌های مزمن با وجود بیماری‌های لثه، می‌تواند سبب سخت شدن عروق و سکته قلبی می‌گردد.

  6. جلوگیری از درمان‌های پیچیده و هزینه‌های بیشتر

    جرم روی دندانها می‌تواند خطرات بسیاری برایتان به دنبال داشته باشد. در واقع جرم گیری دندان نوعی مراقبت پیشگیرانه است که مانع از بروز بسیاری از بیماری‌ها و صرف هزینه در آینده می‌گردد.

هزینه جرم گیری دندان

قیمت جرم گیری دندان با توجه به موارد متعددی مانند تخصص دندانپزشک، موقعیت جغرافیایی مطب دندانپزشکی و غیره در نظر گرفته می‌شود. اینکه بیمار نیاز به چند جلسه جرم گیری دارد نیز، هزینه نهایی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هزینه قطعی جرم گیری دندان بعد از معاینه توسط دکتر فاطمه لبافی، به اطلاع شما می‌رسد.

روش‌های جرم گیری دندان

انواع روش‌های جرم گیری شامل موارد زیر می‌شود:

  1. جرم گیری با ابزارهای دستی

    اگر میزان جرم روی دندان‌های بیمار شدید نباشد، دندانپزشک از ابزارهای دستی استفاده می‌کند. در این روش حس لامسه دندانپزشک به خوبی می‌تواند به شناسایی موقعیت پلاک‌های دندانی کمک کند.

  2. جرم گیری با استفاده از ابزارهای اولتراسونیک

    ابزار اولتراسونیک دارای سر فلزی می‌باشد که با لرزش می‌تواند سبب از بین رفتن جرم‌های دندانی شود. در این روش، دندانپزشک به کمک آب، برای شستن پلاک‌های دندانی و سرد نگه داشتن دستگاه نیز استفاده می‌کند.

  3. جرم گیری دندان با لیزر

    به طور کلی لیزر در بسیاری از فرآیندهای دندانپزشکی کاربرد داشته و با فواید و مزیت‌های بی شمار خود، در کلینیک‌های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از اینکه روش‌های پاکسازی جرم از روی دندان‌ها انجام شد، دندانپزشک از لیزر مخصوص آبی استفاده می‌کند تا بهبودی سریع‌تر انجام شود و التهاب از بین برود.

مراحل جرم گیری دندان

اگر برای شما نیز سوال پیش آمده است که جرم گیری دندان چگونه انجام می‌شود، پس این بخش را مطالعه کنید:

مرحله اول: جرمگیری و کورتاژ لثه

در عنوان قبلی روش‌هایی را که برای جرم گیری دندان، مورد استفاده قرار می‌گیرند را بیان کردیم و فهمیدیم که دندانپزشک می‌تواند با استفاده از ابزارهای دستی و یا دستگاه‌های اولتراسونیک، به جرم گیری دندان بپردازد. تعداد جلساتی که مورد نیاز است، با توجه به شرایط بیمار و میزان جرم روی دندان‌های او بستگی دارد.

مرحله دوم: بروساژ دندان

در این مرحله دندانپزشک با استفاده از خمیری مخصوص و وسیله‌ای که دارای سر برسی شکل است، این کار را انجام می‌دهد. بروساژ به منظور صاف و صیقلی کردن سطح دندان بعد از جرم گیری انجام می‌شود. چرا که جرمگیری سبب زبر شدن دندان شده و باید با این روش این زبری‌ها را از بین برد.

مرحله سوم: صیقلی کردن دندان با Airflow

این روش می‌تواند برای از بین بردن لکه‌های روی دندان موثر باشد و همچنین قادر است تا پلاک‌های دندانی را از بین ببرد. این روش می‌تواند دارای برتری‌هایی باشد، زیرا بدون تماس مستقیم و فشار وضعیت دندان‌های بیمار به بهبود وضعیت دندان‌ها می‌پردازد. یک اسپری هوا و بی کربنات و جت آب به منظور از بین بردن پلاک‌ها استفاده می‌شود.

مزایا و معایب جرم گیری دندان

دانستن مزایا و معایب جرم گیری سبب می‌شود تا با آگاهی بیشتری به سراغ انجام این روش بروید. در زیر به این موارد اشاره کرده ایم:

مزایای جرم گیری دندان

جرم گیری دندان دارای مزیت‌ها و برتری‌هایی نسبت به سایر روش‌ها است که یک نمونه را به عنوان مثال در ادامه بیان کرده‌ایم:

مزایای جرم گیری دندان نسبت به بلیچینگ

این دو روش، تفاوت‌های بسیاری با هم دارند. در واقع بلیچینگ دندان تنها جنبه زیبایی و سفید کردن دندانها دارد، اما جرم گیری دندان یک روند درمانی است که جرم و پلاک‌های بین دندانی را از بین می‌برد. با وجود اینکه سفید شدن دندان با بلیچینگ بیشتر است، اما جرم گیری نیز با برداشتن جرم‌های روی دندانی، می‌تواند تا حد خوبی از زردی روی دندانها کم کند.

معایب جرم گیری دندان

به طور کلی جرم گیری دندان معایب طولانی مدتی برایتان به همراه نخواهد داشت. با وجود تمام فواید و مزیت‌های این روش، می‌توانیم مواردی را نیز به عنوان معایب آن در نظر بگیریم که البته این معایب نباید دلیلی بر عدم انجام جرم گیری دندان باشند.

  1. جرم گیری تا حدود چند ساعت سبب حساسیت دندانها شده که به مرور رفع می‌گردد.
  2. به احتمال زیاد در حین جرم گیری دچار خونریزی لثه می‌شوید که البته جای نگرانی نمی‌باشد. در این شرایط دندانپزشک توصیه‌های ضروری را برای شما شرح می‌دهد و همچنین لازم است تا در زمان‌هایی که دندانپزشک تعیین می‌کند، برای جرم گیری به مطب مراجعه کنید.
  3. اگر دچار سیستم ایمنی ضعیفی باشید، احتمال بروز عفونت وجود دارد. اما احتمال آن زیاد نیست.

پیشنهاد میکنیم مطالعه نمایید.

تفاوت بلیچینگ و جرم گیری

علل زود جرم گرفتن دندان

تشکیل جرم‌های دندانی بسیار راحت و سریع اتفاق می‌افتند. شما باید به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید تا تشکیل آنها را به تعویق انداخته و اجازه باقی ماندن آنها را روی دندان‌های خود ندهید. برای اینکه بیشتر با علل ایجاد و زود جرم گرفتن دندان آشنا شوید، بخش زیر را نیز مطالعه کنید.

  1. مسواک نزدن

    یکی از دلایل شایعی که سبب زود جرم گرفتن دندان‌ها می‌شود، مسواک نزدن است.

  2. مصرف بیش از حد مواد غذایی چسبناک و شیرین

    برخی از مواد غذایی مانند پیتزا، اسنک، گز، سوهان، انواع شیرینی‌ها و غیره می‌توانند دلیل رایجی بر تشکیل جرم‌های دندانی باشند. بهتر است تا یک رژیم غذایی خوب و سالم را در پیش بگیرید و بعد از مصرف مواد غذایی شیرین و چسبناک، مسواک بزنید و یا اگر شرایط مسواک زدن را ندارید، حداقل دهان خود را با آب بشویید.

  3. عدم استفاده از خمیر دندان

    درست است که استفاده از خمیر دندان لزومی ندارد و مسواک زدن اصولی و صحیح، مهم‌تر می‌باشد، اما نباید از تاثیر خمیر دندان برای کاهش جرم‌های دندانی غافل شوید.

  4. عدم استفاده از نخ دندان

    یکی دیگر از مواردی که منجر به زود جرم گرفتن دندان‌ها می‌شود، استفاده نکردن از نخ دندان است. لازم است تا بسیاری از پلاک‌های بین دندانی را با نخ دندان بردارید.

  5. انجام ندادن درمان ارتودنسی در صورت لزوم

  6. مورد دیگری که اهمیت زیادی دارد، ارتودنسی دندان است. افرادی که دارای ناهنجاری‌های دهان و دندان هستند، یعنی دندان‌ها و فک آنها در موقعیت نرمال و طبیعی قرار ندارد، بسیار در معرض ابتلا به جرم‌های دندانی است، زیرا تمیز کردن این دندان‌ها بسیار دشوارتر است. بنابراین اگر شما هم دچار دندان‌های به هم ریخته هستید، حتما در اسرع وقت به کلینیک ارتودنسی مراجعه داشته و با ارتودنتیست مشورت نمایید.

پیشنهاد میکنیم مقالات زیر را نیز مطالعه نمایید.

نحوه کشیدن نخ دندان روش مسواک زدن صحیح دندانها

عوارض جرم دندان

وجود جرم روی دندانها و باقی ماندن آن در مدت زمان طولانی‌تر روی دندانها، خطرات و عوارض زیادی را به همراه دارد که در ادامه این عوارض را برای شما بیان می‌کنیم:

  1. بوی بد دهان

    باکتری‌های موجود در جرم دندان، می‌توانند گاز سولفید هیدروژن تولید کنند که این گاز سبب بوی بسیار بدی در دهان می‌گردد.

  2. پوسیدگی دندانها

    اسیدی که توسط باکتری‌های موجود در جرم دندان تولید می‌شود، به راحتی می‌تواند منجر به پوسیده شدن دندانها گردد. پوسیدگی دندان شاید در ابتدا سطحی باشد، اما به مرور زمان می‌تواند پیشرفت کند و به قسمت‌های عمقی‌تر دندان نفوذ نماید. در نتیجه دندان نیاز به پر کردن و یا عصب کشی پیدا می‌کند. در صورت عدم درمان، امکان از دست رفتن کامل دندان نیز وجود دارد.

  3. پوسیدگی ریشه دندان

    جرم‌های دندانی در بخش‌های زیر لثه و روی ریشه دندان تجمع پیدا می‌کنند که در واقع درمان این نوع پوسیدگی به عصب کشی و درمان‌های پیچیده‌تری نیاز دارد.

  4. خونریزی لثه

    وجود جرم سبب التهاب و تحریک لثه شده که ممکن است حتی در مواقع مسواک زدن نیز، لثه ها دچار خونریزی شوند.

  5. بیماری‌های لثه

    در صورتی که جرم روی دندان‌ها در مدت زمان بیشتری باقی بماند، احتمال بروز بیماری‌های لثه به شدت افزایش می‌یابند.

  6. التهاب و عفونت لثه

    اسیدی که توسط باکتری‌های مجود در جرم تولید شده است، سبب حل شدن فیبر لثه و الیاف کلاژن لثه شده که در نهایت منجر به شل شدن و التهاب لثه می‌گردد.

  7. تحلیل لثه

    تجمع جرم و فعالیت باکتری‌های آن به مرور می‌تواند سبب تحلیل لثه رفتن لثه شود و در شرایطی که این مشکل خیلی پیشرفت کند، ممکن است فرد برای درمان آن نیاز به پیوند لثه پیدا کند.

  8. تحلیل استخوان

    اگر جرم دندان سبب بروز بیماری‌های لثه و عفونت‌های لثه گردد، استخوان نیز دچار تحلیل شده که برای درمان آن باید پیوند استخوان صورت گیرد.

  9. بروز بیماری‌های قلبی و عروقی

    زمانی که فرد غذا می‌جود، باکتری‌های موجود در جرم دندان به داخل لثه نفوذ پیدا کرده و وارد رگ‌های خونی می‌شوند که از طریق همین رگ‌ها می‌توانند به تمام بدن منتقل شوند. به دنبال آن احتمال بروز بیماری‌هایی از جمله آنژین صدری، حمله قلبی، سکته مغزی و آرترواسکلروزیس افزایش می‌یابند. البته احتمال این چنین بیماری‌هایی خیلی کم است.

جرمگیری دندان در منزل

در منزل هم می‌توان اقداماتی برای جرم گیری دندانها انجام داد، اما باید بدانید که همه جرم‌ها اینگونه از روی دندان برداشته نمی‌شوند و شما باید از دندانپزشک کمک بگیرید. با این حال می‌توانید از موارد زیر نیز کمک بگیرید:

  1. استفاده از جوش شیرین به تنهایی یا با سرکه، لیمو و خمیر دندان
  2. مسواک زدن با روغن زیتون
  3. نگه داشتن نصف قاشق چای خوری شکر قهوه ای روی دندانها
  4. مسواک زدن با سرکه سیب
  5. جرم گیری دندان با زغال
  6. استفاده از نمک
  7. جرم گیری دندان با زنجبیل
  8. استفاده از توت فرنگی
  9. جرم گیری دندان به کمک عسل

علت جرم سیاه دندان

زمانی که سطح دندان و یا بین دندان سیاه دیده شود، نشانه‌ای از پوسیدگی دندان است که باید در سریع‌ترین زمان مورد ارزیابی قرار بگیرد.
البته سیاه دیده شدن دندان می‌تواند دلایل دیگری مانند لکه‌های ناشی از مواد غذایی نیز باشد. اما در این قسمت ما در رابطه با جرم سیاه دندان صحبت خواهیم کرد.
اگر بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت نشود و به موقع برای جرم گیری به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نشود، این پلاک‌های دندانی به مرور سبب ایجاد تارتار یا همان جرم روی دندان شده که تارتار می‌تواند دلیلی بر سیاه شدن دندان نیز باشد. درصورتی که تارتار دلیلی بر ایجاد این سیاهی باشد، دندانپزشک باید رسوب را از روی دندان‌ها تراش دهد.
برای این کار دستگاه‌های اولتراسونیک با لرزش و ضربه روی جرم‌های سیاه، آنها را از بین می‌برند.

جرم شدید دندان

باید هر چند وقت یک بار برای چکاپ دندانها و جرم گیری دندانهای خود به مطب دندانپزشکی مراجعه داشته
باشید، بنابراین لازم است تا از دندانپزشک، دکتر فاطمه لبافی برای اینکار کمک گرفته شود. اگر این کارها را رعایت نکنید، جرم دندان گسترش پیدا می‌کند و به بخش های عمیق دندان و لثه نیز نفوذ پیدا می‌کند.
همچنین به پلاک دندانی تبدیل شده و ایجاد تارتار می‌کند. تارتار بسیار سخت‌تر از جرم دندان می‌باشد. در این شرایط مینای دندان
در معرض خطری بسیار جدی قرار گرفته و اگر برای درمان به موقع اقدامی صورت نگیرد ممکن است تا به از دست رفتن دندان منجر شود.

شست و شوی دندان در دندانپزشکی

شست و شوی دندان در دندانپزشکی را حتما به نام بروساژ در کنار نام جرم گیری دندان شنیده‌اید. بروساژ در واقع به عنوان یک روش تکمیلی بعد از جرم گیری دندان انجام می‌شود و به از بین بردن جرم و پلاک روی دندان‌ها و همچنین سفیدتر و درخشان‌تر کردن آنها کمک می‌کند.
در این روش، دندانپزشک از یک ابزار دستی که سر آن یک غلتک پلاستیکی دارد، استفاده می‌کند. با استفاده از آن، نوعی ماده
خمیری شکل به نام پروفیلاکسیز، به دندان‌ها زده شده تا به رفع جرم‌های دندانی کمک نماید.
سپس دندانپزشک دستگاه را روی سطح دندان‌ها حرکت می‌دهد.
شاید برایتان این سوال ایجاد شده است که جرم گیری و بروساژ چه تفاوتی باهم دارند؟ برای پاسخ به این سوال، باید گفت که
جرم گیری دندان به از بین بردن مقادیر بسیار بالایی از پلاک‌ها و جرم‌های دندانی می‌پردازد، اما بروساژ لکه‌هایی که توسط مصرف مواد غذایی روی دندان‌ها ایجاد شده‌اند را از بین می‌برد.
بنابراین شست و شوی دندان در دندانپزشکی یا بروساژ همراه با جرم گیری دارای اهمیت زیادی است.

جرم گیری عمیق دندان

جرمگیری عمیق تنها زمانی انجام می‌شود که بیماری لثه وجود داشته باشد. هدف از جرم گیری عمیق، درمان پریودنتیت یا بیماری لثه است که به طور مطلوبی باعث بهبود بیماری می‌شود.
مطالعات نشان می‌دهد که جرم گیری عمیق و تمیز کردن ریشه دندان یک روش غیر جراحی بسیار مؤثر برای درمان بیماری لثه است.
به طور معمول، بیماری لثه در مراحل اولیه با انجام جرم گیری حرفه‌ای دندان درمان می‌شود. اما زمانی که بیماری پیشرفت می‌کند باید لثه و ریشه دندان زیر آن تحت درمان قرار بگیرند. در مرحله پیشرفته بیماری، اگر لثه‌ها درمان نشوند، شروع به جدا شدن از دندان‌ها می‌کنند و پاکت‌هایی را تشکیل می‌دهند که در آن پلاک‌ها به دام می‌افتند.
درمان می‌تواند از عوارض ناخوشایندی مانند از دست دادن استخوان فک و دندان جلوگیری کند.
در طول معاینات معمول دندانپزشکی، دندانپزشکان معمولاً دندان‌ها را تا خط لثه تمیز می‌کنند. در جرم گیری عمیق، دندانپزشک پلاک و جرم دندان‌های زیر خط لثه را از ناحیه پاکت بین دندان‌ها و لثه که در زمان وجود التهاب ایجاد می‌شود، برمی دارد.
بافت لثه به آرامی به عقب رانده می‌شود. سپس دندانپزشک روشی را انجام می‌دهند که در آن سطوح ریشه دندان صاف می‌شوند تا عوامل التهابی مانند جرم، میکروارگانیسم‌ها و … از بین بروند.
در ابتدای عمل از بی حسی موضعی در نواحی تحت درمان استفاده شده و بیمار در طول انجام درمان تنها ممکن است کمی فشار و ناراحتی خفیف احساس کند، اما دردی احساس نخواهد کرد.
جرم گیری عمیق دندان دارای دو بخش است. ابتدا دندانپزشک با استفاده از ابزار دستی مانند جرم‌گیر پریودنتال یا کورت یا ابزار اولتراسونیک، پلاک و جرم را از بالا و پایین خط لثه از بین می‌برد. سپس روت پلنینگ برای تمیز و صاف کردن سطح ریشه دندان انجام می‌شود تا به لثه کمک کند تا دوباره به دندان بچسبد.
پس از انجام این درمان ممکن است تا دو روز درد و مقداری خونریزی تجربه کنید که با شستشوی دهان با محلول آب نمک و دهانشویه و همچنین مصرف داروهای ضد التهاب و مسکن می‌توانید به بهبود سریع‌تر این عوارض کمک کنید.

آیا جرم گیری دندان با درد همراه است؟

به طور کلی می‌توان بیان کرد که جرمگیری دندان هیچگونه دردی ندارد. بعضی از افراد تصور می‌کنند که جرم گیری به مینای دندان آنها آسیب وارد می‌کند و یا سبب لق شدن دندان آنها می‌گردد. اما این تصور کاملا اشتباه می‌باشد. افرادی که احساس لق بودن دندان خود بعد از این روش را دارند، باید بدانند که این اتفاق از قبل رخ داده و جای خالی دندان با جرم پر شده است، در نتیجه پس از درمان، این احساس بیشتر نمایان می‌شود.
بهتر است بدانید دندانی که بخواهد به دلیل وجود جرم باقی بماند، همان بهتر که بیفتد؛ چرا که جرم خود می‌تواند سبب بروز عواقب دیگری شود. افرادی که لثه‌های سالمی ندارند، به احتمال زیاد در زمان جرم گیری دندانها دچار خونریزی می‌شوند، اما درد خاصی ایجاد نمی‌شود که بیمار به بی حسی نیاز داشته باشد.

سوالات متداول

  1. آیا جرم گیری دندان خوب است؟

    با توجه به تمام مطالبی که در این مقاله برایتان بیان کردیم، این درمان نوعی درمان پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های دهان و دندان است.

  2. جرم گیری دندان چگونه است؟

    جرم گیری دندان به کمک چند روش قابل انجام است. اگر به صورت منظم به مطب دندانپزشکی مراجعه داشته باشید و بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید، دندانپزشک می‌تواند با استفاده از ابزار‌های دستی، به برداشتن جرم بپردازد. اما معمولا از ابزارهای اولتراسونیک برای اینکار استفاده می‌شود. این دستگاه دارای نوک فلزی به شکل خاصی می‌باشد که دندانپزشک آن را به صورت حرکات چرخشی و ضربه‌ای روی جرم دندان زده تا از بین برود.

  3. آیا جرم گیری دندان باعث پوسیدگی می‌شود؟

    پوسیدگی دندان به دنبال آسیب به مینای دندان اتفاق می‌افتد که نتیجه باقی ماندن جرم روی دندانها می‌باشد. اگر یک دندانپزشک حرفه‌ای، به جرم گیری دندان‌های شما بپردازد، به هیچ عنوان مینای دندان آسیبی نمی‌بیند. جرم گیری باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود، بلکه این جرم است که سبب آسیب به دندان و پوسیده شدن آن می‌گردد.

  4. جرم دندان بیشتر در چه نقاطی تشکیل می‌شود؟

    در قسمت‌هایی که مسواک کمتر دسترسی دارد، بیشتر جرم‌های دندانی تشکیل می‌شوند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که حتی اگر بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید، لازم است تا هر چند وقت یک بار برای جرم گیری به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.

  5. آیا جرم گیری سبب از بین رفتن مینای دندان می‌گردد؟

    افراد زیادی تصور می‌کنند که جرم گیری به مینای دندان آسیب می‌رساند. اما این تصور کاملا اشتباه است، زیرا دستگاه‌های جرم گیری دندان، تنها قادر به برداشتن جرم‌های دندانی هستند و هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌کنند. وجود جرم روی دندانها می‌تواند خطرات زیادی داشته باشد که اگر این افراد این مشکلات و عوارض آگاهی داشته باشند، هیچگاه جرم گیری را عاملی برای آسیب به مینای دندان نمی‌دانند.

  6. چرا بعد از جرم گیری دندانها حساس می‌شوند؟

    بعد از جرم گیری دندان، حساسیت‌هایی برای دندانها به وجود می‌آید که کاملا طبیعی بوده و هیچ گونه جای نگرانی نیست. این روند بعد از چند روز از بین می‌رود. دلیل آن این است که با این روش، بخش زیادی از جرم‌های روی دندان شما برداشته شده است. وجود این جرم‌ها مانند یک عایق حرارتی برای شما عمل می‌کرد، اما تصور نکنید که این ماجرا خوب و مفید بوده است. بعد از برداشته شدن جرم‌ها، بخش‌هایی از ریشه دندان با محیط بیرونی ارتباط برقرار کرده که تا چند روز دندانها را دچار حساسیت می‌کند.

  7. چند وقت یک بار لازم است تا جرم گیری دندان انجام شود؟

    با توجه به جنس دندان هر بیمار و رعایت‌های او، زمانی که هر فرد به جرم گیری دندان نیاز دارد، متفاوت است.

  8. آیا جرم گیری دندان به روش‌های سنتی فایده‌ای دارد؟

    روش‌های خانگی و سنتی تاثیری بر روی برداشتن جرم از روی دندان ندارند و تنها می‌توانند از تشکیل آن پیشگیری کنند.

  9. آیا امکان جرم گیری دندان لمینت، کامپوزیت و یا ایمپلنت شده وجود دارد؟

    بله، این کار امکان پذیر است، اما چون دندانها دارای حساسیت بیشتری هستند، جرم گیری آنها نیازمند دقت و مهارت بسیار بالاتری می‌باشد. بنابراین اگر دارای چنین دندان‌هایی هستید، برای جرم گیری، یک دندانپزشک متخصص و دارای مهارت را انتخاب کنید.

  10. آیا خمیر دندان‌های ضد جرم می‌توانند جایگزینی برای جرم گیری باشند؟

    جرم روی دندان با مسواک و خمیر دندان از بین نمی‌رود و برای این کار لازم است تا از دندانپزشک کمک گرفته شود. خمیر دندان‌هایی که در بازار به عنوان ضد جرم معرفی شده‌اند، مقدار زیادی مواد ساینده دارند. درست است که به سفید شدن دندانها کمک می‌کنند، اما با داشتن سایندگی نباید بیش از حد از آنها استفاده شود.

 

 

منبع : دکتر فاطمه لبافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه