توصیه مهم برای تضمین سلامت مغز

مغز
اول دنت : به گفته محققان، ورزش منظم در مراحل مختلف زندگی، در تثبیت و تقویت عملکرد شناختی در سنین بالاتر تأثیر مثبتی دارد. بهتر است بدانید شروع ورزش و فعالیت بدنی در سنین پایین‌تر مؤثرتر و اثرات آن طولانی‌تر است.

یک مطالعه جدید بریتانیایی ثابت کرده است که حداقل یک بار ورزش در ماه عملکرد مغز را تا حدی زیادی ارتقا می‌دهد. افرادی که در بازه سنی ۳۰ تا ۷۰ سال، حداقل یک تا چهار مرتبه در ماه فعالیت بدنی شبیه ورزش داشتند، به طور کل حال عمومی بهتری دارند. علاوه بر این، افرادی که قبلاً هرگز سابقه فعالیت بدنی نداشته‌اند و به یکباره در ۶۰ سالگی شروع به فعالیت می‌کنند نیز بهبود عملکرد شناختی را نسبت به افرادی که هرگز فعالیت جسمی نداشته‌اند، تجربه می‌کنند.

محققان برای این مطالعه، از داده‌های یک پایگاه داده بریتانیایی که اطلاعات ۱۴۱۷ فرد متولدشده در سال‌های ۱۹۴۶ به بعد را مورد بررسی قرار داده بود، استفاده کردند. فعالیت بدنی شرکت‌کنندگان در این مطالعه، علاوه بر ورزش منظم، شامل هرگونه فعالیت جسمی اعم از دویدن، رقصیدن، انجام کارهای روزمره مثل باغبانی و پیاده‌روی در طول سه دهه بود.

این افراد در ۶۹ سالگی تست‌های شناختی را به همراه تستی انجام دادند که عملکرد مغز را به چالش می‌کشید تا بیشترین تعداد لغات ممکن را از یک فهرست ۱۵تایی به خاطر بیاورند. در یک آزمون سرعت پردازش بصری نیز از آنها خواسته شد که تمام نمونه‌های موجود از یک حرف خاص را در یک صفحه متنی خط بزنند.

نتایج کلی نشان می‌دهد که انجام هرگونه فعالیت بدنی در اوقات فراغت و در هر مرحله از زندگی، تأثیر مثبتی بر شناخت دارد و به نظر می‌رسد که این فعالیت حتی در سطوح پایین، بین یک تا چهار بار در ماه، نیز تأثیر خود را خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه