تقویت و ترمیم مینای دندان با تغذیه و درمان های دندان پزشکی

دندان

مینا پوشش بیرونی دندان است. این لایه سخت محکم‌ترین بافت بدن انسان است. مینا تاج دندان را پوشش می‌دهد که بخشی از دندان است که خارج از لثه‌ها دیده می‌شود. از آنجا که مینای دندان شفاف است، می‌توانید عبور نور از آن را ببینید. اما قسمت اصلی دندان، یعنی عاج دندان، بخشی است که عامل رنگ دندان شماست، چه سفید، کرم، خاکستری، یا زرد. گاهی اوقات قهوه، چای، نوشابه، آب میوه و سیگار، مینای دندان‌های شما را لکه دار می‌کند. مراجعات منظم به دندانپزشک برای تمیز کردن و پاک کردن معمول، می‌توانند به حذف بیشتر لکه‌های سطحی کمک کند و دندان‌های شما را سالم نگه دارد. راه‌های زیادی برای کمک به تقویت مینای دندان وجود دارد، مهم نیست که چقدر از آن از دست رفته است.

مینای دندان قوی یکی از مهمترین ملاحظات در مراقبت از دهان و دندانمناسب است و حفاظت از آن برای سلامتی عمومی درازمدت بسیار مهم است. تقویت مینای دندان‌های شما با انتخاب مواد غذایی مناسب، کاهش مصرف مواد نامناسب و مراقبت صحیح از دهان و دندان، دندان‌هایتان را قوی و زیبا نگه می‌دارد، همانطور که قبلا بوده‌اند. دندانپزشک می‌تواند مینای دندان را هنگامی که به آن نیاز دارید، بازسازی کند، اما بهترین رویکرد، رفع علت از دست دادن مینای دندان است.

فهرست عناوین

ویژگی‌های مینای دندان


مینای دندان به محافظت از دندان در برابر عادات روزانه، از جمله جویدن، گاز گرفتن، خرد کردن و دندان قروچه، کمک می‌کند. اگرچه مینای دندان لایه محافظتی محکمی است، اما می‌تواند دچار شکستگی و ترک شود. مینا همچنین دندان‌ها را از درجه حرارت‌ها و مواد شیمیایی نامناسب حفظ می‌کند. بر خلاف استخوان شکسته‌ای که می‌تواند توسط بدن ترمیم شود، هنگامی که دندان شکسته یا دچار ترک می‌شود، آسیب وارده همیشگی خواهد بود. از آنجا که مینا هیچ سلول زنده‌ای ندارد، بدن نمی‌تواند مینای دندان‌های شکسته و یا ترک خورده را بازسازی کند.

چه چیزی باعث فرسایش مینای دندان می‌شود؟


فرسایش دندان زمانی اتفاق می‌افتد که اسیدها، مینای دندان را از بین ببرند. فرسایش مینا می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  •  مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های غیرالکلی شیرین (سطوح بالای اسیدهای فسفریک و سیتریک)
  •  آب میوه‌ها (برخی از اسیدهای موجود در نوشیدنی‌های میوه‌ای از اسید باتری فرساینده‌تر هستند)
  •  خشکی دهان یا میزان بزاق کم (زیروستومی)
  •  رژیم غذایی (قند و نشاسته بالا)
  •  بیماری ریفلاکس اسید (GERD)
  •  مشکلات دستگاه گوارش
  •  داروها (آسپرین، آنتی هیستامین‌ها)
  •  ژنتیک (مشکلات ارثی)
  •  عوامل محیطی (اصطکاک، فرسودگی، استرس و خوردگی)

تقویت مینای دندان


متاسفانه برخلاف استخوان‌ها (که حاوی سلول‌های احیا کننده هستند)، مینای دندان نمی‌تواند دوباره رشد کند. هنگامی که یک بار از بین برود، نمی‌تواند جایگزین شود. اما هر فردی می‌تواند اقدامات لازم برای تقویت مینای دندان را برای جلوگیری از فرسایش بیشتر انجام دهد.

از غذاها و نوشیدنی‌هایی که مینای دندان را تخریب می‌کنند اجتناب کنید

تقویت و ترمیم مینای دندان با تغذیه و درمان های دندان پزشکی

کربوهیدرات‌های قابل اشتعال، که در آب نبات، کوکی‌ها، نوشیدنی‌های غیر الکلی، نان، کراکرها، موز و بسیاری از سرلاک‌های صبحانه‌ای حاوی شکر یافت می‌شوند، با باکتری‌های موجود در دهان ترکیب می‌شوند و اسیدهای مضری را ایجاد می‌کنند که واحدهای سازنده مینای دندان را تخریب می‌نماید. این فرآیند تجزیه مواد معدنی نامیده می‌شود، زیرا اسید توسط مواد معدنی طبیعی تولید شده توسط مینای دندان از بین می‌رود. به طور کلی، مواد شکردار و بسیار فرآوری شده می‌توانند مینای دندان را با گذشت زمان تجزیه کنند و این امر به ویژه در مواردی که شخص دقت لازم را در مراقبت از دندان‌هایش و مسواک زدن آن‌ها نداشته باشد، صاذق است. اسیدهای تولید شده توسط این غذاها به دندان‌ها چسبیده و پس از خوردن غذا، روی دندان‌ها باقی می‌مانند.

از محصولات بازسازی مواد معدنی استفاده کنید

یکی از بهترین اقدامات پیشگیرانه‌ای که فرد می‌تواند انجام دهد، استفاده مداوم از محصولاتی است که شامل عوامل معدنی می‌باشد. فلوراید معدنی یکی از بهترین راه‌های تقویت آن است. نوشیدن آب حاوی فلوراید و مشورت با دندانپزشک در مورد فلورایدهای موضعی، اقدامات بسیار خوبی می‌باشند.

مسواک زدن صحیح دندان‌ها

تقویت و ترمیم مینای دندان با تغذیه و درمان های دندان پزشکی

اگر فرد هنگام مسواک زدن یا غذا خوردن احساس حساسیت بیش از حد داشته باشد، همواره بهتر است به یک دندانپزشک مراجعه کند. اما مسواک زدن با فشار بیش از حد و یا با برس‌های بسیار سفت مسواک می تواند مینا را به طور کامل از بین ببرد. برای تقویت آن، این نکات را به خاطر داشته باشید:

  •  دو بار در روز با یک مسواک نرم دندان‌هایتان را مسواک بزنید.
  •  هنگام استفاده از مسواک، آن را در زاویه 45 درجه قرار دهید و از ضربه‌های کوتاه و محکم استفاده کنید.
  •  برای پاکیزگی کامل، دندان‌ها را حداقل به مدت دو دقیقه مسواک بزنید.
  •  تمام قسمت‌های دهان، از جمله زبان را مسواک بزنید تا باکتری‌هایی که اغلب در این نواحی باقی مانده‌اند، از بین بروند.

بزاقی که پس از مسواک زدن دندان‌ها، تولید می‌شود نیز همچنین می‌تواند از تجزیه مواد معدنی مینا جلوگیری کند. استفاده از محصولات حاوی مواد معدنی و پروتئینی که مینای دندان را در برابر پوسیدگی محافظت می‌کند، میکروب‌ها را در زمانی که فرد توجهی نمی‌کند، از دندان‌ها پاک می‌کند.

یک رژیم غذایی بازسازی مواد معدنی انتخاب کنید

اما بعضی از غذاها به بازسازی مجدد مواد معدنی دندان‌ها کمک می‌کنند، بنابراین انتخاب رژیم غذایی غنی از این مواد می‌تواند باعث تقویت مینای دندان شود. دندانپزشکان توصیه می‌کنند برای سلامت دهان، غذاهایی از هر یک از گروه‌های غذایی را انتخاب کنید:

  •  غلات کامل
  •  میوه‌ها و سبزیجات
  • پروتئین کم چربی
  •  محصولات لبنی کم چرب

برخی از غذاها مانند پنیر برای جلوگیری از تجزیه مواد معدنی دندان‌ها مفید هستند. پنیر، جریان بزاق را افزایش می‌دهد که به حفظ سطح Ph در دهان کمک می‌کند و مانع از تولید اسید می‌شود. کرفس (سبزی که سرشار از آب فراوان است) نیز می‌تواند سطوح بزاق را در دهان حفظ کند و به ترمیم مینای نرم دندان کمک کند.

ترمیم مینای دندان

هنگامی که سطوح دندان‌ها فرسایش می‌یایند، دندان‌ها می‌توانند تغییر رنگ داده یا حساس شوند. با این حال با کمک دندانپزشک، ترمیم مینای دندان امکان پذیر است.

خمیر دندان معدنی

تقویت و ترمیم مینای دندان با تغذیه و درمان های دندان پزشکی

اگر آسیب به مینای دندان جزیی باشد، دندانپزشک ممکن است درمان آن با یک خمیر دندان معدنی در خانه را توصیه کند. این محصولات با کمک به افزایش کلسیم طبیعی که مینای دندان را تشکیل می‌دهد، عمل می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که برای تقویت مینای دندان دو بار در روز از آن استفاده کنید و دندان‌ها را از میکروب‌هایی که باعث پوسیدگی می‌شوند محافظت نمایید.

باندینگ دندان

تقویت و ترمیم مینای دندان با تغذیه و درمان های دندان پزشکی

مشکلات حاد یا پیشرفته‌تر ممکن است باعث شوند که دندانپزشک ترمیم مینا با باندینگ دندانی را توصیه کند، که از یک رزین هم رنگ دندان استفاده می‌کند که می‌تواند برای محافظت از یک ناحیه ضعیف شده به دندان اعمال شود. استفاده از باندینگ دندانی نسبتا ساده است. در ابتدا، دندانپزشک با خراشیدن سطوحی از دندان که نیاز به درمان دارد، دندان بیمار را آماده می‌کند. پس از آن مایعی روی دندان‌ها مالیده می‌شود (این مراحل مهم هستند زیرا به چسبیدن باندینگ به دندان کمک می‌کنند). هنگامی که دندان آماده می‌شود، دندانپزشک باندینگ را قرار می‌دهد. این ماده بتونه مانند را می‌توان برای پوشش مینا به شکل مناسب قالب گیری کرد، به این ترتیب دندانپزشک می‌تواند با یک نور خاص، آن را در جای خود محکم کند.

ونیر

تقویت و ترمیم مینای دندان با تغذیه و درمان های دندان پزشکی

در صورتی که فقط سطوح جلویی مینای دندان آسیب دیده باشند، ممکن است دندانپزشک استفاده از ونیر را به شما توصیه کند. ونیرها، قطعات نازک پرسلینی به رنگ دندان هستند که به طور دائمی به سطوحی از دندان‌ها که در معرض دید قرار دارند، چسبانده می‌شوند. همان طور که منطقی به نظر می‌رسد، دندانپزشک با تراشیدن مقدار کمی از مینای دندان از سطوح دندان‌های او، بیمار را آماده می‌کند. پس از آن اثر و قالبی از دندان‌ها گرفته و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. ونیرها به صورت سفارشی ساخته می‌شوند تا در دهان بیمار قرار گیرند و وقتی آماده می‌شوند، به دندانپزشک فرستاده می‌شوند که می‌تواند آن‌ها را به دندان‌هایی که نیاز به بازسازی دارند بچسباند.

روکش

تقویت و ترمیم مینای دندان با تغذیه و درمان های دندان پزشکی

گزینه دیگری برای ترمیم مینای دندان استفاده از روکش است. روکش‌ها پوششی هستند که معمولا روی دندان‌های آسیب دیده قرار می‌گیرند و به دلیل اینکه دندان‌ها را به طور کامل پوشش می‌دهند، در صورت ایجاد آسیب مینای دندان که در طول زمان ایجاد می‌شود و به شدت دندان‌ها را بد شکل یا بد رنگ می‌کند، دندانپزشک ممکن است آن‌ها را توصیه کند. برای قرار دادن روکش، دندانپزشک باید ابتدا دندان را با پر کردن آن آماده نماید. مشابه ونیر، با خمیر دندانپزشکی قالبی از دندان‌های بیمار گرفته می‌شود. این قالب به یک آزمایشگاه دندانپزشکی فرستاده می‌شود تا روکش به صورت سفارشی برای بیمار ساخته شود. اغلب در مدت زمان انتظار برای ساخت روکش دائمی، بیمار از روکش موقت استفاده خواهد کرد. هنگامی که روکش دائم آماده می‌شود، بیمار به دندانپزشک خود مراجعه می‌کند تا روکش موقت را برداشته و روکش دائمی را در جای خود قرار دهد. دندان ظاهر و احساس خوبی همانند یک دندان جدید را خواهد داشت، بدون اینکه نشانه‌ای از آسیب قبلی مینای دندان وجود داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه