تحقیقات جدید نشان داد که رژیم غذایی را نمی‌توان بر درمان آرتروز موثر دانست

آرتروز

طبق بررسی‌هایی که اخیرا پژوهشگران انجام داده‌اند اثرات رژیم غذایی بر بیماری‌های روماتیسمی و اسکلتی عضلانی تحلیل شد. بیماری‌های روماتیسمی و اسکلتی عضلانی (RMD) طیفی از بیماری‌هایی هستند که مفاصل را تحت تأثیر قرار داده، باعث درد، ناتوانی و کاهش کیفیت سلامت زندگی افراد می‌شوند. دانستن اینکه آیا فاکتورهای سبک زندگی، مانند رژیم غذایی بر درمان این بیماری موثر است یا خیر می‌تواند به محققان و پزشکان در پیشگیری یا درمان RMD کمک کند.

اخیراً، محققان انجمن‌های روماتولوژی اتحادیه اروپا (EULAR) مطالعاتی را انجام داده‌اند که اثرات رژیم غذایی بر پیشرفت RMD را بررسی می‌کند. آنها دریافتند که با توجه به داده‌های کنونی، رژیم غذایی برای افراد مبتلا به RMD مزایای قابل توجهی ندارد. دکتر ویبک، استاد ایمونولوژی و روماتولوژی در دانشگاه استنفورد که در این مطالعه مشارکت نداشته‌اند گفت: «من تردید دارم که رژیم غذایی هیچ اثری نداشته باشد اما تلاش برای نشان دادن این موضوع از نظر فعالیت بیمار یا پیشرفت بیماری و تشخیص آن بر اساس داده‌های موجود بسیار دشوار است.»

آنچه در این مقاله خواهید خواند
آرتروز و رژیم غذایی
داده‌های نامطلوب در تحقیقات

آرتروز و رژیم غذایی

برای این مطالعه، محققان 150 مقاله اصلی را تجزیه و تحلیل کرده‌اند تا رابطه میان بیماری‌های همچون آرتروز، روماتیسم مفصلی، لوپوس، نقرس و… با رژیم‌های غذایی که شامل ویتامین دی، ویتامین ب 12، روغن ماهی یا اسیدهای چرب امگا 3، روغن آرگان، کلسیم و… می‌شوند را بررسی کنند. پژوهشگران خاطرنشان کردند که مطالعات نسبتا کمی برای ارتباط بین رژیم غذایی و درمان بیماری‌های مرتبط با آرتروز انجام شده و همین داده‌ها نیز نشان داده‌اند که اثرات رژیم غذایی بر این دست بیماری‌ها بسیار کم و ضعیف است.

داده‌های نامطلوب در تحقیقات

دکتر استرند در پاسخ به این سوال که چرا این مطالعات عموماً داده‌های ضعیفی ارائه می‌کنند، پاسخ داد: «علت اینکه در این بررسی‌ها نتایج ضعیفی دریافت شده این است که ما ابزار حساس و دقیقی برای تشخیص اثرات رژیم غذایی نداشته و هیچ ایده‌ای هم برای مدت زمان لازم برای اثربخشی تحقیقات نداریم. همچنین نمی‌دانیم چگونه میزان تاثیر این موارد را از تاثیرات سبک زندگی، فعالیت فیزیکی و موارد دیگر تفکیک کنیم.»

در جمع‌بندی نظرات محققان مختلف این نتیجه حاصل شد: طبق مطالعاتی که تاکنون صورت پذیرفته، رژیم غذایی به تنهایی مزایای قابل توجهی بر درمان افراد مبتلا به RMD ندارد. با این وجود تحقیقات بیشتر در بازه زمانی طولانی مدت برای ارزیابی این فاکتور مورد نیاز است.

دکتر لریس در مورد نتایج این پژوهش برای عموم مردم می‌گوید: «رژیم غذایی سالم و ورزش کردن به صورت منظم به دلیل تأثیرگذاری بر وزن و سایر بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی عروقی برای افراد مبتلا به RMD مهم است. به علاوه عملکرد مفاصل جزئی حیاتی برای بیماری‌های مرتبط با آرتروز به شمار می‌آید بنابراین با داشتن وزن و فرم بدنی متناسب می‌توان بر بهبود عملکرد آنها تاثیر گذاشت.»

 

منبع : دکتردکتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه