اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. تاثیر دارو معده بر بیماری لثه
دارو معده

تاثیر دارو معده بر بیماری لثه

فهرست مطالب

تاثیر دارو معده بر بیماری لثه

بر اساس مطالعه اخیر دانشگاه بوفالو، استفاده از داروهای سوزش یا دارو معده با کاهش شدت بیماری لثه مرتبط است.

این تحقیق نشان داد که بیمارانی که از مهارکننده‌های پروتون (PPIs) استفاده می‌کردند. دسته‌ای از داروهایی که معمولاً برای درمان سوزش سر دل، رفلاکس اسید و زخم تجویز می‌شوند. احتمال ابتلا به بیماری لثه بیشتر خواهد بود.

هنگامی که لثه‌ها سالم هستند، به خوبی روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. با این حال، در حضور باکتری‌های مضر، شکاف عمیق‌تر می‌شود و منجر به التهاب، تحلیل استخوان و پریودنتیت می‌شود که به عنوان بیماری لثه نیز شناخته می‌شود.

لیزا ام. یرکه ، محقق ارشد، دکتر لیزا ام . گروه پریودنتیکس و ریشه دندان در دانشکده پزشکی دندانپزشکی UB.

این نوع داروها به طور بالقوه می‌توانند در ترکیب با سایر درمان‌های پریودنتال مورد استفاده قرار گیرند؛ با این حال، ابتدا مطالعات بیشتری برای درک مکانیسم‌های اساسی پشت نقش PPI در کاهش شدت پریودنتیت مورد نیاز است.

این مطالعه به دنبال تعیین اینکه آیا رابطه‌ای بین استفاده از PPI و بیماری لثه وجود دارد یا خیر. محققان داده‌های بالینی بیش از 1000 بیمار مبتلا به پریودنتیت را با استفاده یا عدم استفاده از PPI تجزیه و تحلیل کردند. عمق پروب به عنوان شاخص شدت پریودنتیت استفاده شد.

محققان این نظریه را مطرح کردند که توانایی PPI در تغییر متابولیسم استخوان یا میکروبیوم روده و همچنین تأثیر بالقوه بر میکروارگانیسم‌های پریودنتال ممکن است به کاهش شدت بیماری لثه کمک کند.

دکتر یرکه می‌گوید، مطالعات بیشتری در دست توسعه است تا مشخص شود آیا این رابطه می‌تواند در سایر  بیماران مبتلا به بیماری لثه نیز وجود داشته باشد یا خیر، و اینکه تا چه حد می‌توان این رابطه را مستقیماً به PPI نسبت داد.

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید