اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. تاثیر اسید بر دندان ها
تاثیر اسید بر دندان ها

تاثیر اسید بر دندان ها

فهرست مطالب

تکنیک جدید به محققان کمک می‌کند تا تاثیر اسید بر دندان ها بررسی شود.

دانشگاه ساری و دانشکده دندانپزشکی دانشگاه بیرمنگام تکنیک جدیدی را برای بهبود درک چگونگی تاثیر اسید بر دندان ها تاثیر اسید بر دندان ها در سطح ریزساختاری ایجاد کرده‌اند.

محققان تکنیکی به نام «میکروتوموگرافی اشعه ایکس سنکروترون درجا» را در منبع نور الماس، یک مرکز ویژه شتاب‌دهنده ذرات که دانشگاه ساری با آن همکاری قوی دارد، انجام دادند. در آنجا، الکترون‌ها به سرعت نور نزدیک شدند تا پرتوهای ایکس روشن تولید کنند که برای اسکن نمونه‌های عاج در حالی که آنها با اسید درمان می‌شدند استفاده می‌شدند.

این تیم را قادر ساخت تا تصاویر سه بعدی شفافی از ساختار داخلی عاج با وضوح زیر میکرومتر بسازد (یک میکرومتر یک هزارم میلی متر است). با تجزیه و تحلیل این تصاویر در طول شش ساعت آزمایش، محققان اولین مطالعه سه بعدی با زمان حل شده (اغلب به عنوان مطالعات 4 بعدی) از تغییرات ریزساختاری عاج ناشی از اسید را انجام دادند.

این مطالعه که در Dental Materials منتشر شده است، نشان می‌دهد که اسید مواد معدنی موجود در ساختارهای مختلف عاج را با سرعت‌های متفاوتی حل می‌کند.

عاج قسمت اصلی دندان‌های انسان را تشکیل می‌دهد و مینای دندان را که سطح تاج را می‌پوشاند، حمایت می‌کند و به قوی و انعطاف‌پذیر شدن دندان‌ها کمک می‌کند، اما اسیدهای ناشی از پلاک دندانی می‌توانند باعث پوسیدگی دندان شوند که بر یکپارچگی ساختار دندان تأثیر می‌گذارد.

هدف این تحقیق توسعه دانشی است که منجر به درمان‌های جدیدی می‌شود که می‌تواند ساختار و عملکرد عاج را بازیابی کند.

دکتر تان سویی، مدرس ارشد مهندسی مواد در دانشگاه ساری، که رهبری گروه تحقیقاتی را بر عهده داشت، گفت: “در مورد اینکه اسید دقیقاً چگونه به عاج داخل دندان‌های ما در سطح ریزساختاری آسیب می‌رساند نسبتاً کمی شناخته شده است.

این روش تحقیقاتی جدید آن را تغییر می‌دهد و امکان کمک به شناسایی راه‌های جدید برای محافظت از بافت‌های دندانی و توسعه درمان‌های جدید را باز می‌کند.

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید