تاثیر استرس بر درمان ارتودنسی + روش مقابله با استرس ارتودنسی

استرس

در این مقاله به بررسی تاثیر استرس بر درمان ارتودنسی و نحوه کاهش یا مدیریت آن خواهیم پرداخت. اگر به صورت مزمن استرس دارید و یا فکر می کنید ممکن است در طول درمان ارتودنسی استرس تجربه کنید حتما این مقاله به درد شما خواهد خورد و می تواند به کاهش استرس ارتودنسی در شما کمک کند.

جدول محتوای این صفحه پنهان
استرس در زمان ارتودنسی می تواند موجب دندان قروچه و براکسیسم شود
باعث بروز زخم های داخل دهان می شود
استرس در زمان ارتودنسی فرآیند ترمیم را طولانی می کند
استرس باعث تغییر در رژیم غذایی می شود
بهداشت دهان و دندان شما را ضعیف می کند
چگونه استرس خود را طی درمان ارتودنسی مدیریت کنیم؟
سخن پایانی

استرس در زمان ارتودنسی می تواند موجب دندان قروچه و براکسیسم شود

شاید اولین و شایع ترین تاثیر استرس بر بدن (مخصوصا در زمان درمان ارتودنسی) افزایش دندان قروچه یا به هم سابیدن دندان ها باشد. در تجربه استرس، عصبانیت یا حتی تجربه یک اتفاق ناخوشوشایند، بیشتر افراد دندان های خود را به هم میسابند.

  • دندان قروچه می تواند باعث تحلیل دندان و از بین رفتن مینای دندان شوند. همچنین به دلیل وارد شدن فشار به دستگاه های ارتودنسی، احتمال جابجایی، شکستن و یا آسیب دیدن آن ها وجود دارد.
  • دندان قروچه می تواند باعث افزایش حساسیت دندان ها در مقابل غذاهای سرد و گرم شود و تحمل چنین وضعیتی برای افرادی که ارتودنسی دارند سخت است.
  • علاوه بر این، ساییدن دندان ها به هم در زمان تجربه استرس ارتودنسی می تواند باعث اختلال مفصل گیجگاهی فکی یا TMJ شود. بروز مشکل در این مفصل باعث درد شدید و غیر قابل تحملی خواهد شد.

باعث بروز زخم های داخل دهان می شود

در موارد معدود برخی افراد حین تجربه استرس دچار ضعف بدن شده و احتمال زخم شدن و آسیب دیدن بافت های بدن بالاتر می رود. برای مثال ممکن است زمانی که تحت فشار هستید به صورت اتفاقی زبان یا بخش داخلی گونه های خود را گاز بگیرید.

  • بروز چنین زخم هایی در داخل دهان با وجود دستگاه های ارتودنسی می تواند آزاردهنده باشد و تحمل بریس، براکت یا سیم ارتودنسی را دشوار کند.
  • با وجود زخم های داخل دهان همچنین غذا خوردن یا نوشیدن نیز ممکن است سخت شود.
  • همچنین مسواک زدن یا استفاده از دهانشویه ها در دهانی که زخمی است نسبتا دردآور و ناخوشایند است.

استرس در زمان ارتودنسی فرآیند ترمیم را طولانی می کند

در حالت عادی زمانی که دستگاه های ارتودنسی روی دندان ها متصل نیست، داشتن استرس می تواند روی توانایی بهبود مشکلات دهان و دندان تاثیر بدی داشته باشد. برای مثال داشتن استرس مزمن می تواند روند ترمیم زخم های معمولی دهانی مانند آفت دهان را طولانی تر کند.

اکنون تصور کنید که استرس مزمن دارید و تحت درمان توسط یک متخصص ارتودنسی هستید. فرض کنید داخل دهان شما زخم شده باشد و یا نیاز است پروسه های دندانپزشکی مانند جرم گیری، عصب کشی و … انجام دهید. با داشتن استرس ترمیم و بهبود مشکلات دهان و دندان کمی سخت تر و طولانی تر می شود.

حال تصور کنید که بیمار لثه را همزمان با ارتودنسی تجربه کنید. داشتن استرس در این حالت می تواند وضعیت بیماری لثه را بدتر کند و زمان بهبودی را افزایش دهد.

استرس باعث تغییر در رژیم غذایی می شود

بسیاری از افراد تمایل دارند هنگام استرس غذاهای ناسالم میل کنند. احساسی خوردن یا میل کردن غذا به دنبال استرس معمولا عادت نامناسبی است و افراد اغلب به جای میل کردن غذاهای سالم رو به خوردن غذاهای شیرین، اسیدی و ناسالم می آورند.

این غذاها باعث افزایش احتمال پوسیدگی دندان و یا التهاب و عفونت لثه می شوند. بنابراین اهمیت مدیریت استرس ارتودنسی را دست فراموش نکنید. و اگر حین استرس به صورت احساسی خوراکی میل می کنید با متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید.

💎این نوشته را از دست ندهید: لیست غذاهای مجاز و ممنوعه در رژیم غذایی ارتودنسی دندان

بهداشت دهان و دندان شما را ضعیف می کند

داشتن استرس در برخی افراد ممکن است منجر به شکل گیری عادات خطرناک و ناسالم در افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند شود. برای مثال ممکن است شخص با تجربه استرس ناخن های خود را بجود، دندان قروچه کند، غذای ناسالم بخورد و یا اینکه تمایل شخص به مسواک زدن را کاهش دهد.

داشتن هر کدام از عادات نامبرده تاثیر منفی و مخربی بر روی درمان ارتودنسی می گذارد و باعث افزایش مدت درمان می شود. مهمترین عارضه شکل گیری این عادات، افزایش احتمال پوسیدگی دندان همزمان با درمان ارتودنسی است.

چگونه استرس خود را طی درمان ارتودنسی مدیریت کنیم؟

روش های زیر می تواند به شما در کاهش استرس در طول ارتودنسی کمک زیادی کند:

  • استرس معمولا به خاطر عدم آگاهی ایجاد می شود پس بهتر است اطلاعات خود را در مورد درمان ارتودنسی به همراه دیدن فیلم و عکس تقویت کنید.
  • انجام فعالیت های فیزیکی مانند تمرینات ورزشی، پیاده روی و … می تواند به کاهش استرس ارتودنسی کمک زیادی کند.
  • داشتن تحرک سازنده در طول شبانه روز در افرادی که ارتودنسی دارند می تواند یک روش عالی برای استرس زدایی و افزایش ترشح اندورفین شود . ترشح این هورمون به افزایش احساس شادابی و سرزندگی کمک زیادی می کند.
  • اگر قرار است به زودی روند درمان ارتودنسی خود را آغاز کنید و یا در چند روز اول درمان هستید می توانید فیلم مورد علاقه یا کتابی که مدت ها است به دنبال خواندنش بودید را تهیه کنید. خواندن کتاب و یا تماشای فیلم به کاهش استرس شما کمک زیادی می کند.
  • اگر برایتان مقدور است به صورت روزانه دوش بگیرید.
  • در پایان هر روز تمرینات مراقبه و تمرکز انجام دهید. این به کاهش احساسات بد شما پیش از خواب کمک می کند.
  • خواب خوب و کافی داشته باشید تا روز را با شادابی آغاز کرده و به پایان ببرید.
  • با یکی از اطرافیان خود درباره چیزهایی که باعث استرس شما می شود صحبت کنید. اگر جلسه ویزیت و تنظیم دستگاه های ارتودنسی به شما استرس می دهد با کسی که مانند شما تحت ارتودنسی هست یا بوده هم صحبت شوید.
  • دفترچه خاطراتی تهیه کنید و وقایع روزانه خود را در آن یادداشت کنید. این به کاهش استرس شما کمک زیادی خواهد کرد.
  • اگر اصولا به صورت مکرر استرس تجربه می کنید می توانید با یک مشاور یا روانشناس صحبت کنید.

سخن پایانی

استرس اگر کم باشد نه تنها برای بدن نه تنها مضر نیست که فواید زیادی نیز خواهد داشت. استرس جزئی و طبیعی می تواند محرک ما برای داشتن زندگی بهتر باشد. اما اگر بیش از حد استرس داشته باشیم و یا برای یک مدت طولانی تحت فشار روانی باشیم تاثیرات منفی در زندگی ما بر جای خواهد گذاشت.

داشتن استرس در طول درمان ارتودنسی می تواند روند درمان را افزایش دهد و هزینه های زیادی روی دستتان بگذارد. استرس می تواند روی رسیدگی شما بر بهداشت دهان و دندان و مراقبت از دستگاه های ارتودنسی تاثیر بد بگذارد و به افزایش پوسیدگی دندان و یا بیماری لثه کمک کند. بنابراین قبل از شروع درمان به فکر مدیریت و کاهش استرس خود باشید یا با نکات ذکر شده در این مقاله به کاهش استرس ارتودنسی خود کمک کنید.

 

 

منبع : دکتر درویش پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه