اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. بیولوژی غدد بزاقی
بیولوژی غدد بزاقی

بیولوژی غدد بزاقی

فهرست مطالب

نوعی سلول تازه شناسایی شده است که  می تواند کلید بازیابی بیولوژی غدد بزاقی آسیب دیده باشد

دانشمندان پیشرفت‌های اساسی در درک بیولوژی غدد بزاقی دارند. دانشمندان در تحقیقات اسکریپس و موسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی و جمجمه صورت، نوع خاصی از سلول را کشف کرده اند که در غدد بزاقی قرار دارد و احتمالا برای سلامت دهان و دندان بسیار مهم است.

همانطور که محققان در Cell Reports در 12 آوریل 2022 توصیف کردند، نوع جدیدی از سلول های غدد بزاقی به نام “یونوسیت” که برای حفظ غلظت سالم مولکول های باردار – یون ها – پتاسیم، کلسیم، کلر و سایر الکترولیت ها در بزاق کار می کند.

دانشمندان همچنین دریافتند که این نوع یونوسیت یک فاکتور رشد کلیدی (فاکتور رشد فیبروبلاست 10 یا FGF10) ترشح می کند که نشان می دهد نقش بیشتری در ترمیم غدد بزاقی پس از آسیب دارد.

هلن ماکارنکووا، نویسنده ارشد این مطالعه، می گوید: «اینها سلول های منحصر به فردی هستند و ما امیدواریم که با مطالعه آنها بتوانیم درمان های بهتری را برای بسیاری از شرایط پزشکی که بر غدد بزاقی و غدد مرتبط با آن مانند غدد اشکی تأثیر می گذارند، ایجاد کنیم.

بیولوژی غدد بزاقی، بزاق تولید می کنند که خوردن غذا را برای حیوانات آسان تر می کند. بزاق همچنین حاوی آنزیم هایی است که به هضم غذا کمک می کند. بیولوژی غدد بزاقی می توانند با پرتودرمانی مرتبط با سرطان در ناحیه سر و گردن و سایر شرایط پزشکی از جمله اختلالات خود ایمنی آسیب ببینند.

اولیویه مودویت، نویسنده اول این مطالعه، دکترا، همکار پژوهشی فوق دکترا در آزمایشگاه ماکارنکووا، می گوید: «هر ساله میلیون ها آمریکایی با بیماری های خشکی دهان تشخیص داده می شوند که علل دقیق آن اغلب نامشخص است.

این تیم به همراه یکی از نویسندگان ارشد متیو هافمن، دکترای موسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی و جمجمه صورت، ابتدا بر روی پروتئین فاکتور رشد به نام FGF10 تمرکز کردند که برای رشد اولیه غدد بزاقی مهم است و مشکوک به داشتن آن است.

محققان نشان دادند که این سلول اپیتلیال تولیدکننده FGF10 دارای نشانگرهای مولکولی است که نشان می‌دهد یک یونوسیت است، یک نوع سلول باستانی تکاملی که سطوح مناسب یون‌ها و مولکول‌های مرتبط را در بافت‌های محلی حفظ می‌کند.

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید