بررسی تأثیر خمیردندان‌های سفیدکننده بر لکه‌های قهوه باقی‌مانده بر روی کامپوزیت

بررسی تأثیر خمیردندان‌های سفیدکننده بر لکه‌های قهوه باقی‌مانده بر روی کامپوزیت

به گزارش دندانه : ژورنال بین‌المللی بهداشت دهان، در شماره نوامبر ۲۰۲۱ خود تحقیقی را منتشر کرده که هدف آن، ارزیابی تأثیر مسواک زدن با خمیردندان‌های سفیدکننده بر روی تغییر رنگ کامپوزیت‌‌هایی است که رنگ آن‌ها با قهوه عوض شده است.

کامپوزیت‌هایی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند نانو هیبرید، میکروهیبرید و نانو سرامیک بودند. بعد از اندازه‌گیری رنگ اولیه، نمونه‌ها ۵ روز در محلول قهوه قرار گرفتند و بعد از آن دوباره رنگ کامپوزیت‌ها اندازه‌گیری شد. سپس کامپوزیت‌ها را با دو نوع خمیردندان سفیدکننده‌ی مختلف که یکی از آن‌ها حاوی «کلسیم کربنات و پرلیت» و دیگری حاوی «هیدروژن پراکساید و سیلیس هیدراته» بود و یک نوع خمیردندان دیگر که سفیدکننده نبود و دارای سیلیس هیدراته بود مسواک زدند.

در نهایت مشاهده شد کامپوزیت‌های میکروهیبرید و نانوسرامیک در مقایسه با کامپوزیت نانوهیبرید بعد از قرار گرفتن در قهوه تغییر رنگ بسیار بیشتری پیدا کرده بودند؛ البته تغییر رنگ در همه‌ی کامپوزیت‌ها از نظر کلینیکال بیشتر از حد قابل قبول بود. بعد از مسواک زدن با هر دو خمیردندان سفیدکننده، تغییر رنگ قابل ملاحظه‌ای در کامپوزیت‌ها روی داده بود.

خمیردندان‌های حاوی «کلسیم کربنات و پرلیت» و «هیدروژن پراکساید و سیلیس هیدراته» نسبت به خمیردندانی که فقط حاوی سیلیس هیدراته بود تأثیر سفیدکنندگی بسیار بیشتری داشتند.

نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که بین سه کامپوزیتی که با خمیردندان حاوی هیدروژن پراکساید و سیلیس هیدراته شستشو داده شده بودند تفاوت قابل ملاحظه‌ای مشاهده شد؛ اما این موضوع درباره‌ی خمیردندان سفیدکننده‌ی دیگر صدق نمی‌کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه