این کار هزینه های سلامت را کاهش می دهد

هزینه
اول دنت:
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: ارجاع به پزشک خانواده موجب کاهش آزمایش ها، معاینات غیر ضرور و پرداخت از جیب بیمار و صرفه جویی در اقتصاد سلامت می‌شود.

 

به گزارش اول دنت، سعید کریمی، درباره لزوم کاهش مراجعه غیر ضرور به پزشکان متخصص، افزود: بسیاری از افراد با کوچک‌ترین علامت بیماری به دنبال فوق تخصص می‌گردند در حالی که پزشک عمومی می‌تواند بیمار را درمان کند که این امر به فرهنگ سازی نیاز دارد.

وی گفت: مراجعه بیماران خارج از چارچوب پزشک خانواده موجب درخواست‌های پاراکلینیکی، رادیولوژی و کارهای غیر ضرور می‌شود.

کریمی ادامه داد: اگر افراد تحت نظر پزشک خانواده نباشند با مراجعه مکرر می‌توانند چندین آزمایش مکرر، رادیولوژی‌، سی تی اسکن و ام آر آی های مختلف درخواست بدهند در حالی که ممکن است، یکی از آنها هر چند سال یکبار کفایت کند.

وی افزود: برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع برای همین است که بیمار تا جایی که می‌شود زیر نظر پزشک خانواده خودش باشد کارهای ابتدایی و اموری که در سطح یک قابل انجام است به متخصص ارجاع داده نشود.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: همه دنیا مسیر را به سمت پزشک خانواده و نظام ارجاع می‌برند، زیرا در این چارچوب بیمار مراجعه کننده نه با تشخیص خود هزینه‌هایی بر خود تحمیل می‌کند و نه هزینه‌هایی به نظام سلامت اضافه می‌کند که از نظر اقتصاد سلامت این مسیر به صلاح است.

کریمی گفت: در صد کمی از بیماران نیاز دارند که پزشک عمومی بیمار را در قالب سامانه نظام ارجاع به پزشک متخصص و سپس به فوق تخصص ارجاع دهد که حرکت از این مسیر می‌تواند باعث صرفه جویی در تقاضای القایی و غیر ضرور شود.

منبع : صدآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه