این رژیم غذایی با حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط باشد

رژیم
اول دنت| رژیم کتوژنیک یا «کتو» شامل مصرف حدود 10 درصد کالری روزانه از کربوهیدرات، 30 درصد از پروتئین و 60 درصد از چربی است. رژیم غذایی فرآیندی به نام “کتوز” را آغاز می کند که در آن بدن انرژی را از سوزاندن چربی ها به جای کربوهیدرات ها دریافت می کند.

به گزارش اول دنت، محققان بررسی کردند که آیا رژیم‌های غذایی پرچرب، کم کربوهیدرات و کتو مانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند یا خیر. رژیم‌های مشابه کتو با دو برابر بیشتر از رژیم‌های غذایی استاندارد با حوادث قلبی عروقی مرتبط بودند.

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که رژیم کتو می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، سلول‌های سرطانی را در برابر شیمی‌درمانی و پرتودرمانی آسیب‌پذیرتر کند و سطح قند خون را در افراد دیابتی کاهش دهد.

با این حال، مطالعات موردی نشان می دهد که رژیم کتو ممکن است باعث تشدید یا ایجاد کلسترول بالا شود.

مطالعات بیشتر در مورد چگونگی تأثیر رژیم‌های کتو بر سلامت قلب و عروق می‌تواند گزینه‌های غذایی را برای افراد با زمینه های مختلف سلامتی مشخص کند.

اخیراً، مطالعه‌ای به رهبری دکتر یولیا ایتان، پزشک دانشمند شرکت‌کننده در کلینیک پیشگیری از برنامه قلب سالم، بیمارستان سنت پل و مرکز نوآوری ریه قلب دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور، کانادا، ارزیابی کرد که چگونه کربوهیدرات کم و بالا رژیم های چربی (LCHF)، مشابه رژیم های کتو، ممکن است بر خطر قلبی عروقی تأثیر بگذارد.

این تحقیق نشان داد که یک رژیم غذایی LCHF در مقایسه با یک رژیم غذایی استاندارد، خطر بروز حوادث قلبی عروقی را تقریبا دو برابر می کند.

 

کاری که مطالعه انجام داد

برای این مطالعه، محققان اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط Biobank بریتانیا را برای افراد دارای داده‌های مربوط به لیپیدهای سرم، نشانگرهای متابولومیک و الگوهای غذایی تجزیه و تحلیل کردند.

همه شرکت کنندگان رژیم غذایی خود را در یک نظرسنجی 24 ساعته غذایی ثبت کرده بودند. از میان آنها، 305 مورد معیارهای یک رژیم غذایی LCHF را برآورده کردند که به عنوان مصرف کمتر از 25٪ کالری روزانه از کربوهیدرات ها و بیش از 45٪ از چربی تعریف می شود.

محققان این شرکت‌کنندگان را با 1220 نفر که در نظر گرفته می‌شد تحت «رژیم غذایی استاندارد» بودند، مقایسه کردند و گروه کنترل را تشکیل دادند. میانگین سنی شرکت کنندگان 54 سال بود و میانگین شاخص توده بدنی (BMI) حدود 27 بود که آنها را در رده “اضافه وزن” قرار داد.

همچنین از شرکت کنندگان برای اندازه گیری سطح کلسترول خون آنها گرفته شد. محققان شرکت کنندگان را به طور متوسط 11.8 سال دنبال کردند.

محققان خاطرنشان کردند که این رژیم غذایی «شبیه کتو» است، زیرا درصد کربوهیدرات‌ها و سطوح پایین‌تری از چربی‌ها نسبت به رژیم‌های سخت کتوژنیک دارد.

در طول دوره پیگیری، 9.8٪ از شرکت کنندگان در رژیم غذایی LCHF در مقابل 4.3٪ از افراد کنترل، یک رویداد قلبی عروقی، از جمله انسداد در شریان ها، حمله قلبی یا سکته را تجربه کردند.

کسانی که رژیم غذایی LCHF داشتند، سطوح کلسترول LDL و آپولیپوپروتئین B (ApoB) (یک شاخص پروتئینی سطح کلسترول) به طور قابل توجهی بالاتر بودند.

 

رژیم های کم کربوهیدرات، پرچرب و خطر قلبی

زمانی که افراد کالری دریافتی خود را از کربوهیدرات ها به چربی تغییر می دهند، مخصوصاً اگر چربی اشباع شده عمدتاً از محصولات حیوانی باشد، کلسترول LDL و ApoB افزایش می یابد.

آنچه مطالعه ما نشان داد این است که اثر یکنواخت نیست، اما زیرگروهی از افراد وجود دارند که در حین رژیم LCHF دچار هیپرکلسترولمی شدید [سطح کلسترول بالا غیرطبیعی] خواهند شد. این گروهی است که بیشترین افزایش خطر قلبی عروقی در آنها مشاهده شده است.

دکتر دانا هونس، استادیار دانشکده بهداشت عمومی فیلدینگ UCLA، که در این مطالعه شرکت نداشت، به MNT گفت: «قرار است از نوع رژیم غذایی او در کوتاه مدت استفاده شود، در درجه اول در افرادی که اختلالات تشنجی دارند. یا اختلالات عصبی چون کتون ها می توانند از سد خونی مغزی عبور کنند.»

او توضیح داد: «رژیم غذایی کتو معمولا سرشار از چربی‌های اشباع معمولا، محصولات حیوانی است و ممکن است سطح کلسترول و التهاب ، استرس را افزایش دهد.»

رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پرچرب […] به طور مشابه دارای محصولات حیوانی، چربی های اشباع شده و کربوهیدرات و فیبر کم است. این خواص می تواند سطح کلسترول و التهاب را در بدن افزایش دهد و همچنین به طور بالقوه بر میکروبیوم تأثیر بگذارد و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

نگرانی کتو

MNT همچنین بامیشل روتنشتاین ، یک متخصص تغذیه سلامت قلب، مشاور تغذیه مجازی و مشاور خصوصی صحبت کرد. «این مطالعه آنچه را که در مطب خصوصی خود می بینم تکرار می کند، [زیرا] بسیاری از افراد پس از چندین ماه رژیم کتو با سطوح بسیار بالا LDL و آپولیپوپروتئین A، دو [عامل] مهم که به ایجاد خطر تصلب شرایین کمک می کنند، به دیدن من می آیند. »

روتنشتاین هشدار داد: «رژیم کتو می‌تواند سرشار از چربی‌های اشباع‌شده و کم فیبر محلول باشد که بر هر دوی این مقادیر بر سلامت بدن تأثیر منفی می‌گذارد».

محدودیت های مطالعه

وقتی از دکتر برونهام در مورد محدودیت های مطالعه پرسیده شد، خاطرنشان کرد که این مطالعه همبستگی را نشان می دهد اما نه علیت.

وی افزود افرادی که از LCHF و رژیم غذایی استاندارد استفاده می کنند از نظر ویژگی هایی مانند شاخص توده بدنی، چاقی و وضعیت دیابت متفاوت هستند که به طور بالقوه نتایج را تغییر می دهد.

به عبارت دیگر، ممکن است افرادی در Biobank بریتانیا که مصرف رژیم غذایی LCHF را گزارش کرده اند، در معرض خطر بیشتر بیماری قلبی نه به دلیل رژیم غذایی، بلکه به این دلیل باشد که افرادی که این رژیم را انتخاب می کنند ذاتاً در معرض خطر بیشتری قرار دارند. ما برای درک کامل این موضوع به انواع دیگری از مطالعات مانند کارآزمایی‌های تصادفی نیاز داریم.»

دکتر جان پی هیگینز، متخصص قلب و عروق ورزشی در دانشکده پزشکی مک گاورن در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در هیوستون، افزود که محدودیت‌های بیشتر شامل این است که میزان رژیم غذایی و کلسترول تنها در یک نقطه زمانی ثبت شده است.

او همچنین این سوال را مطرح کرد که آیا رژیم‌های غذایی استاندارد واقعاً «استاندارد» هستند یا به طور کلی آنها گروه سالم‌تری را تشکیل می دهند؟

 

مفاهیم تحقیق

دکتر برونهام هشدار داد: «این نوع مطالعه بینش‌های جدیدی را به محققان و پزشکان ارائه می‌کند، اما نباید مبنایی برای سیاست‌گذاری عمومی باشد».

وی افزود: «با توجه به اینکه هنوز ناشناخته های زیادی در این زمینه وجود دارد، یک مفهوم محافظه کارانه این است که بیمارانی که از رژیم غذایی LCHF استفاده می کنند باید سطوح لیپید خود را کنترل کنند و در صورت ابتلا به هیپرکلسترولمی شدید باید با یک متخصص پزشکی در مورد مدیریت خطر قلبی عروقی خود مشورت کنند.»

دکتر هانس خاطرنشان کرد: «من مدتی است که این را می گویم، اما بدن ما قرار نیست بر روی کتون ها زندگی کند، و قطعا برای مدت زمان طولانی هم اینطور نمی ماند.»

این یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف زیاد محصولات حیوانی و چربی‌ها احتمال یا خطر یک عارضه قلبی را افزایش می‌دهد و این نیز چیزی است که علم برای چندین دهه با آن موافقت کرده است.

نتیجه گیری : «رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم غذایی مناطق آبی در درجه اول [شامل] غذاهای کامل گیاهی هستند. بهتر است (تا آنجا که به بیماری قلبی و سایر بیماری‌های مزمن مربوط می‌شود) سعی کنیم بیشتر مانند کسانی که در مدیترانه یا مناطق آبی زندگی می‌کنند غذا بخوریم تا رژیم غذایی پرچرب، پر پروتئین و کم کربوهیدرات.

منبع: صدآنلاین 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه