ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

ایمپلنت

از بهترین روش های درمان برای کسانی که دندان خود را از دست داده اند، می توان به ایمپلنت دندان اشاره داشت. ایمپلنت دندان به دلایلی مختلفی صورت می گیرد. از جمله دلایل مهم آن می توان به عفونت و پوسیدگی دندان یا بیماری های لثه اشاره داشت.

دقت داشته باشید که طول دوره درمان ایمپلنت بسته به عواملی متفاوت است. طبیعتا ایمپلنت یک دندان به مراتب سریع تر از ایمپلنت چند دندان صورت می گیرد. در نظر داشته باشید که طول دوره درمان گاهی تا چند ماه طول می کشد.

ایمپلنت یکی از 5 روش زیبایی دندان

دلایل افزایش دوره درمان ایمپلنت

عفونت دندان و لثه و کافی نبودن میزان استخوان در فک، از مهم ترین دلایلی است که درمان ایمپلنت را طولانیتر می کند. اگر فردی دچار عفونت دندان و لثه شده باشد، در ابتدا باید عفونت دندان از بین برود و سپس ایمپلنت صورت گیرد. در برخی موارد استخوان فک برای قرارگیری ایمپلنت در استخوان فک کافی نیست. در چنین مواردی حتما باید پیوند استخوان انجام شود. بعد از ارزیابی های اولیه، پایه ایمپلنت یا همان فیکسچر داخل استخوان فک قرار می گیرد.

دقت داشته باشید که پیوند بین پایه ایمپلنت و استخوان بسته به نوع ایمپلنت و شرایط از یک تا سه ماه زمان می برد. پس از گذشت این زمان و جوش خوردن استخوان روی پایه مراحل ساخت روکش ایمپلنت صورت می گیرد. در طی این پروسه پروتز آماده شده و روی پایه قرار می گیرد.

 

مرحله ها و بازه های زمانی ایمپلنت دندان

کاشت دندان یا ایمپلنت معمولا یک پروسه دو مرحله ای است. در مرحله اول درمان های مقدماتی مانند: استخراج یا پیوند استخوان، پست تیتانیوم در محل استخراج جدید و … صورت می گیرد. پست تیتانیوم در واقع به عنوان ریشه جدید دندان شما عمل می کند.

بعد از گذشت زمان امکان پوشانده شدن کاشت در زیر لایه لثه وجود دارد. یعنی شما نمی توانید آن را در دهان خود مشاهده کنید. بخیه های ناشی از جراحی نیز بعد از گذشت هفت تا چهارده روز برداشته یا حل می شوند.

 

احساس درد در طول درمان!

بسیاری از افراد در مورد احساس درد در حین ایمپلنت نگرانی هایی دارند. دقت داشته باشید که پیش از شروع کار دندانپزشک از بی حسی موضعی استفاده می‌ کند. به این صورت در طول جراحی احساس درد و ناراحتی نخواهید داشت.

البته بعد از از بین رفتن بی حسی امکان احساس درد در محل جراحی شده وجود دارد. ولی جای نگرانی نیست، چرا که پس از گذشت چند روز این احساس درد به صورت کامل از بین می رود.

 

واجدین شرایط ایمپلنت دندان

به صورت کلی می توان گفت که همه افرادی که از نظر جسمی و روانی سالم هستند، می توانند ایمپلنت دندان را انجام دهند. معمولا موارد کمی وجود دارند که برای انجام ایمپلنت دندانی منعی داشته باشند. برای کسب اطمینان از این مسئله می توانید به کلینیک دندانپزشکی یوسف بالوی پور مراجعه فرمایید. به این صورت می توانید از وضعیت دندان های خود مطلع شده و در صورت عدم وجود مشکل، ایمپلنت دندان را انجام دهید.

شاید برای شما هم جای سوال باشد که برای انجام ایمپلنت دندانی محدودیت سنی وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که ایمپلنت دندانی زمانی انجام می شود که رشد فک کامل شده باشد و دندان های دائمی آن رویش کامل کرده باشند. به صورت کلی بهترین زمان برای انجام ایمپلنت دندان 16 سالگی به بعد و برای پسران 18 سالگی به بعد است.

دقت داشته باشید که اگر فردی پیش از رسیدن به این سن دندان خود را از دست بدهد، باید تا سن ذکر شده صبر کند؛ زیرا کاشت ایمپلنت در سن پایین انجام نمی شود.

آیا امکان پوسیده شدن ایمپلنت‌ های دندانی وجود دارد؟!

باکتری های موجود در دهان به دلیل حضور مواد قندی، اسیدی تولید می کند که باعث خورده شدن مینای دندان می شود. در نتیجه دندان دچار پوسیدگی شده و به مرور زمان ضعیف می‌ شود. دقت داشته باشید که اگر این پوسیدگی به موقع ترمیم نشود، امکان از دست دادن دندان افزایش پیدا می‌ کند.

ایمپلنت‌ ها برعکس دندان‌ های طبیعی هیچگاه دچار پوسیدگی نمی‌ شوند؛ چرا که تیتانیوم نسبت به اسیدهای دندان بسیار مقاوم است. سرامیک مورد استفاده به عنوان تاج دندان هم تقریبا همین قابلیت را دارد. به همین دلیل می‌ توان گفت که ایمپلنت‌ های دندان در مقایسه با دندان‌ های طبیعی در مقابل پوسیدگی به مراتب مقاوم‌ تر هستند. همین مسئله موجب دائمی بودن کاشت دندان است.

شکستگی ایمپلنت دندان

توجه داشته باشید که تیتانیوم در برابر ضربه از مقاومت بالایی برخوردار است. پایه و اباتمنت کاشت دندان نسبت به ریشه دندان طبیعی به مراتب قوی‌ تر می باشد. ولی اگر از تاج دندان سرامیکی به خوبی مراقبت نشود، امکان شکستن آن وجود دارد.

البته اصلا جای نگرانی نیست؛ چرا که سرامیک یک ماده فوق مقاوم است و تقریبا به اندازه دندان طبیعی مقاوم است. در نتیجه همانطور که از دندان‌ های طبیعی خود مراقبت می کنید، باید از تاج دندان سرامیکی خود نیز مراقبت کنید. به عنوان مثال: به هیچ عنوان از دندان ایمپلنت شده به عنوان وسیله‌ ای برای شکستن یا باز کردن چیزهای سخت استفاده نکنید.

لازم به ذکر است که امکان ترمیم یا تعویض تاج دندان سرامیکی وجود دارد. یعنی اگر تاج دندان سرامیکی شما دچار ترک و یا شکستگی شود، می‌ توانید برای ترمیم یا تعویض آن اقدام کنید.

به صورت کلی وضعیت بهداشت دهان و دندان، وضعیت سلامت عمومی و مراقبت‌ های بیمار با شکست در ایمپلنت‌ های دندانی رابطه مستقیم دارد. دقت داشته باشید که دلیل شکست‌ های فوری این است که پیش از قرار گرفتن روکش، عدم جوش خوردگی فیکسچر با استخوان اتفاق بیفتد. سایر شکستگی‌ ها نیز به دلیل خطاهای پروتزی یا زوایای نامناسب ایمپلنت است.

 

مشکلات عدم ایمپلنت و خالی ماندن جای دندان

زمانی که دندان خود را از دست می‌ دهید، استخوان آن ناحیه در طی زمان تحلیل می‌ رود و دندان‌ های مجاور کم کم تغییر مکان می‌ دهند. سپس دندان‌ های مقابل رویش بی رویه کرده و سیستم دندانی شما را دچار اختلال می‌ کند.

به مرور استخوان فک تیز شده و نسج نرم روی آن یعنی لثه، نازک و آسیب پذیر می‌ شود. همچنین زبان رشد بی رویه کرده و در جای خالی قرار می‌ گیرد. دقت داشته باشید که با از دست دادن دندان‌ های بیشتر، عملکرد در بدن 4 تا 5 برابر کاهش یافته و فرد به سمت غذاهای غیر فیبری و نرم گرایش پیدا می‌ کند.

این را هم در نظر داشته باشید که با تحلیل استخوان فک، گاهی امکان درمان توسط ایمپلنت‌ های دندانی غیر ممکن و یا خیلی سخت و زمان‌ بر می‌ شود.

 

دلایل استفاده از ایمپلنت دندان و کاشت دندان

در ادامه به مزایای استفاده از ایمپلنت و کاشت دندان اشاره خواهیم داشت:

  • کاشت دندان یا ایمپلنت، جدیدترین روش جایگزینی دندان از دست رفته می‌ باشد.
  • کاشت دندان ماندگاری همیشگی دارد.
  • بعد از انجام ایمپلنت دندان اعتماد به نفس فرد افزایش پیدا می‌ کند.
  • تکلم و گفتار فرد با انجام ایمپلنت دچار مشکل نمی‌ شود.
  • با ایمپلنت دندان‌ های مجاور و استخوان فک حفظ می‌ شود.
  • فرد با دندان‌ های کاشته شده هم مانند دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ های طبیعی قادر به جویدن است.
  • دندان‌ های کاشته شده مثل دندان‌ های طبیعی ظاهری زیبا دارند.

 

آیا بدن ایمپلنت را پس می‌ زند؟!

دقت داشته باشید که بدن ایمپلنت را پس نمی‌ زند، چرا که ایمپلنت هیچگونه سلول زنده یا ماده کد گذاری شده ژنتیکی ندارد. این را هم در نظر داشته باشید که تیتانیوم مورد استفاده در ساخت ایمپلنت کاملا زیست سازگار می‌ باشد. به همین دلیل به ندرت امکان بروز حساسیت وجود دارد.

در صورتی که بیمار بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکند یا نیروی جویدن زود به ایمپلنت وارد شود، امکان جوش نخوردن ایمپلنت به استخوان فک وجود دارد. البته این مشکل به ندرت پیش می‌‌‌‌ آید و بیش از 95 درصد کاشت دندان با موفقیت صورت می‌ گیرد.

جمع بندی

در این مقاله به سوال ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد پاسخ دادیم. قیمت ایمپلنت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله عوامل موثر در قیمت ایمپلنت می‌ توان به درمان‌ های لازم پیش از عمل ایمپلنت و طول درمان اشاره داشت. کلینیک دندانپزشکی یوسف بالوی پور یکی از کلینیک‌ های معتبر برای انجام ایمپلنت دندانی است. در صورت تمایل به ایمپلنت دندان و دریافت مشاوره می‌ توانید کلینیک با دکتر بالوی پور در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

آیا در زمان انجام ایمپلنت درد و ناراحتی در محل جراحی احساس می‌ شود؟

خیر؛ به دلیل استفاده از بی حسی موضعی در حین انجام ایمپلنت، درد و ناراحتی در محل جراحی احساس نمی‌شود.

آیا امکان ترمیم یا تعویض تاج دندان سرامیکی وجود دارد؟

بله؛ در صورت ترک خوردن و یا شکستن تاج دندان سرامیکی امکان ترمیم یا تعویض تاج دندان سرامیکی وجود دارد.

آیا امکان پس زدن ایمپلنت توسط بدن وجود دارد؟

خیر؛ بدن ایمپلنت را پس نمی‌ زند، چرا که ایمپلنت هیچگونه سلول زنده یا ماده کدگذاری شده ژنتیکی ندارد.

طول عمر مفید دندان ‎های کاشته شده چقدر است؟

دندان‌ های کاشته شده در واقع برای همیشه ماندگار می‌ باشند. البته برای حفظ ماندگاری باید از آنها مانند دندان ‎‌های طبیعی مراقبت شود.

آیا امکان ترک خوردن و یا شکستن تاج دندان سرامیکی وجود دارد؟

بله؛ اگر به تاج دندان سرامیکی برای شکستن چیزهای سخت فشار بیاورید، امکان ترک خوردن و یا شکستن آن وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه