ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان

ایمپلنت فوری با لیزر

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان دو روش از نام آشناترین روش‌های درمانی در دندان پزشکی است. در کلینیک‌های دندان پزشکی روزانه این دو درمان بارها روی بیماران مختلف انجام می‌شوند. درست است که پزشک متخصص تشخیص می‌دهد که مشکل شما با چه روش درمانی حل می‌شود. اما بد نیست شما نیز اطلاع کافی از روش‌های درمانی مختلف داشته باشید. این گونه با آگاهی خیلی بیشتری به مطب دکتر مراجعه می‌کنید و می‌دانید که انجام کدام روش با شرایط شما سازگاری بهتری دارد. در ادامه مقاله ما به معرفی این دو روش درمانی و مهم‌ترین تفاوت‌های آنها می‌پردازیم.

چه زمانی به ایمپلنت دندان و چه زمانی به کامپوزیت دندان نیاز داریم؟

تفاوت اصلی ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان را می‌توان در کاربرد آنها جست و جو کرد. هنگامی که شما به جهت رفع مشکل دندانی خود به کلینیک مراجعه می‌کنید، پزشک شما را معاینه می‌کند. ممکن است پزشک برای حل مشکل شما ایمپلنت را پیشنهاد دهد. به همین دلیل شما نمی‌توانید به جای ایمپلنت از کامپوزیت استفاده کنید. زیرا این دو مورد بسیار با هم متفاوت هستند. ایمپلنت برای افرادی انجام می‌شود که به هر دلیلی دندان‌های خود را از دست داده اند و یا اینکه دندان‌هایی ناسالم و بدون استفاده دارند. این افراد می‌توانند جای خالی دندان‌های خود را با ایمپلنت پر کرده و دندان‌های ضعیف خود را با ایمپلنت تعویض نمایند. در واقع کار اصلی که در ایمپلنت دندان انجام می‌شود کاشت دندانی جدید است. پس کسانی که برای غذا جویدن و لبخند زیباتر به دندان نیاز دارند می‌توانند از این روش بهره ببرند. اما کامپوزیت روشی است که برای ترمیم ظاهر دندان‌ها به کار می‌رود. در واقع کامپوزیت نمی‌تواند جای خالی هیچ دندانی را پر کند. اما در عوض می‌تواند دندانی را که ظاهر او تخریب یا شکسته شده است را اصلاح نماید. همچنین کامپوزیت دندان را برای بهتر کردن ظاهر دندان‌های نامرتب به کار می‌گیرند.

هزینه انجام ایمپلنت دندان با هزینه انجام کامپوزیت دندان چه فرقی دارد؟

ممکن است شما نیز این سوال را داشته باشید که هزینه ایمپلنت دندان با کامپوزیت دندان فرق دارد؟ زیرا هزینه یکی از اصلی ترین المان‌ها برای انتخاب و انجام یک درمان است. با توجه به آنکه درمان‌های دندان پزشکی نسبت به درمان‌ها دیگر هزینه بیشتری دارند همواره باید به این قیمت‌ها توجه کنید. انجام دادن ایمپلنت نسبت به کامپوزیت هزینه بیشتری دارد. زیرا روند کار ایمپلنت پیچیده‌تر و طولانی‌تر است. در واقع هزینه انجام ایمپلنت ۵/۱ تا ۲ برابر هزینه انجام کامپوزیت است. زحمتی که پزشک برای کاشت دندان انجام می‌دهد با انجام کامپوزیت اصلاً قابل مقایسه نیست. همچنین متریال هایی که در ایمپلنت دندان به کار می‌روند قیمت بالاتری نسبت به متریال های کامپوزیت دارند. البته این هزینه بستگی به پزشک متخصص و مهارت او دارد. هر چه مهارت پزشک بیشتر باشد، هزینه تمام شده بیشتر نیز خواهد شد.

برای انجام ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان از چه متریال هایی استفاده می‌شود؟

همان طور که کاربرد ایمپلنت دندان با کامپوزیت دندان فرق دارد، متریال هایی که برای انجام آنها به کار می‌روند نیز متفاوت هستند. ممکن است فکر کنید که هر دو توسط مواد کامپوزیتی انجام می‌شوند اما این گونه نیست. متریال هایی که برای انجام ایمپلنت به کار می‌روند شامل فیکسچر تیتانیومی و پروتز دندانی است. جنس تیتانیوم فیکسچر باعث می‌شود که با واکنش تهاجمی توسط بدن مواجه نشود و به خوبی با استخوان فک پیوند بخورد. اما برای انجام کامپوزیت تنها از رزین استفاده می‌شود که نوعی ماده خمیر مانند است. متریال های ایمپلنت تماماً خارجی هستند و از کشورهای دیگر وارد می‌شود. اما متریال کامپوزیت در کشور خودمان نیز تولید می‌شود.

تفاوت پروسه درمان ایمپلنت دندان با پروسه درمان کامپوزیت دندان در چیست؟

نحوه انجام درمان ایمپلنت دندان با کامپوزیت دندان ژنیک نیز کاملاً متفاوت است. درمان ایمپلنت به طور متوسط سه تا چهار جلسه زمان می‌برد. در مرحله اول ابتدا دندان‌ها باید توسط پزشک معاینه شوند. پزشک تشخیص می‌دهد که چند واحد از دندان‌ها به ایمپلنت دندان نیاز دارند. همچنین آزمایش‌ها و پرونده‌های پزشکی بیمار به دقت بررسی می‌شوند. در جلسه دوم پزشک میله‌های فیکسچر را داخل استخوان فک قرار می‌دهد. سپس چند ماه طول می‌کشد تا میله با استخوان فک یکی شود. بعد از اتمام این روند پروتز دندانی قرار داده می‌شود. روند انجام کامپوزیت کاملاً متفاوت است. در واقع کامپوزیت را می‌توان بدون هیچ معطلی در یک جلسه انجام داد. برای انجام کامپوزیت دندان ابتدا دندان‌ها توسط پزشک معاینه می‌شوند. پوسیدگی‌ها برطرف شده و جرم‌ها برداشته می‌شوند. اگر نیاز باشد پزشک تا حد کمی دندان‌ها را می‌تراشد. سپس ماده خمیر مانند کامپوزیت روی دندان قرار می‌گیرد و با اشعه سفت می‌شود. این پرتو باعث چسبیدن کامپوزیت دندان می‌شود.

آیا ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان دارای محدودیت سنی می‌باشند؟

ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان جز درمان‌هایی هستند که محدودیت خاص سنی برای آنها تعین نشده است. اما لازم است بدانید که پزشکان این درمان‌ها را برای کسانی که هنوز سن بلوغ آنها تمام نشده است انجام نمی‌دهند. زیرا این کار از نظر پزشکی دارای ریسک است. تا قبل از ۱۸ سالگی استخوان فک و لثه‌ها در حالا رشد هستند. گذاشتن ایمپلنت در این زمان در داخل استخوان می‌تواند در رشد آن اختلال ایجاد کند. این اختلال باعث ایجاد مشکلات ظاهری صورت خواهد شد. همچنین ایمپلنت ممکن است با رشد لثه‌ها کارایی خود را از دست بدهد. اما کامپوزیت به اندازه ایمپلنت دندان دارای محدودیت نیست. به همین دلیل خانم‌ها از ۱۶ سالگی می‌توانند دندان‌های خود را کامپوزیت کنند. کامپوزیت دندان روشی است که هیچ ربطی به رشد استخوان فک ندارد. به همین دلیل انجام آن برای افراد کم سن ریسک بسیار کمتری خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص لمینت دندان کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه