اگر کودکانتان سرفه های خشک دارند بخوانید

سرفه
اول دنت| عوامل زیادی باعث بروز سرفه‌ی خشک در کودکان می‌شود. مهم‌ترین آن عفونت‌های ویروسی است که باعث تحریک و التهاب در مجاری تنفسی می‌شود.
کد خبر : ۸۸۵۸

به گزارش اول دنت، برخلاف عفونت‌های باکتریایی، عفونت‌های ویروسی با آنتی‌بیوتیک درمان نمی‌شوند. این در حالیست که بسیاری از مادران فکر می‌کنند می‌توانند برای درمان سرفه خشک کودک به او داروی آنتی بیوتیک بدهد.

نوزادانی که به سرفه خشک مبتلا هستند باید توسط پزشک معاینه شوند. این مشکل باعث بروز مشکلات دیگری از جمله تب و درد عضلانی می‌شود. نوزادان ماهه در این زمان بی‌قرار می‌شوند. اگر نوزاد شما به این مشکل مبتلا شد، از دادن دارو به او خودداری کنید. زیرا سیستم ایمنی نوزاد قدرت تحمل برخی از داروها را ندارد و به همین دلیل دردسرساز می‌شود.

اگر سن فرزند شما بیشتر از ماه است، تا رساندن او به نزد پزشک، می‌توانید از ایبوپروفن (Motrin ، Advil) یا استامینوفن (Tylenol) استفاده کنید. این داروها می‌توانند تب و درد عضلانی کودک را برطرف کنند. نکته‌ی مهم در مورد تمامی کودکان مبتلا به سرفه‌ی خشک، خودداری از مصرف آسپرین است. این دارو ممکن است باعث بروز سندرم ریس در کودک شود.

گاهی سرفه‌ی خشک کودک چندین هفته بعد از عفونت تنفسی باقی می‌ماند. این در صورتی است که بیماری ویروسی باشد. گاهی براثر عفونت ویروسی، التهاب و حساسیت در مجاری تنفسی طولانی می‌شود. هیچ راهی برای درمان سرفه خشک کودک در اثر بیماری ویروسی وجود ندارد. اما این علائم خود به خود بعد از چند هفته از بین می‌رود.

 

یکی دیگر از دلایل سرفه خشک کودکان در شب ، ابتلا به سیاه سرفه (pertussis) است. این بیماری عفونی مسری است و در اثر وجود باکتری‌های مضر در مجاری تنفسی ایجاد می‌شود. سرفه‌های ناشی از این بیماری در نتیجه‌ی سموم ناشی از باکتری‌هاست و به مجاری تنفسی آسیب می‌رساند و تورم گلو را به دنبال دارد.

کودکان مبتلا به سیاه سرفه اغلب به سرفه‌های خشک و طولانی مدت مبتلا می‌شوند. به طوری که نفس کشیدن برایشان سخت می‌شود. بعد از اتمام آن‌ها سعی می‌کنند با نفس عمیق بکشند. از دیگر علائم سیاه سرفه می‌توان به تب درجه پایین، آبریزش بینی و عطسه اشاره کرد.

درمان سرفه خشک کودک ضرورت دارد که توسط داروهای تجویز شده توسط پزشک انجام می‌شود. به دلیل باکتریایی بودن سیاه‌سرفه، پزشک داروهای آنتی بیوتیک را مخصوص کودک تجویز می‌کند. البته این بیماری با کمک واکسن قابل پیشگیری است.

 

یکی دیگر از دلایل شایع ابتلا به سرفه خشک در کودکان، بیماری مزمن آسم است. این بیماری باعث باریک شدن و التهاب در مجاری تنفسی می‌شود. به همین نفس کشیدن برای کودک سخت‌تر از یک کودک سالم است. کودکان مبتلا به آسم وقتی در معرض عوامل تحریک‌کننده‌ی محیط از جمله بیماری تنفسی (سرماخوردگی) و یا فعالیت جسمانی قرار می‌گیرند، سرفه‌های خشک به سراغ آن‌ها می‌آید.

وقتی دلیل سرفه خشک کودک در شب بیماری آسم است، علائم دیگری از جمله تنگی نفس، ضعف بدن و درد عضلانی هم با آن پدیدار می‌شود. برای درمان این بیماری باید کودک خود را هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی ببرید. مصرف داروهای آسم یکی از راه‌های کنترل سرفه‌های خشک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه