انعکاس افزایش چشمگیر مهاجرت کادر درمان ایران

به گزارش دندانه : انعکاس افزایش چشمگیر مهاجرت کادر درمان ایران در مجله لنست.

به گزارش دندانه : انعکاس افزایش چشمگیر مهاجرت کادر درمان ایران در مجله لنست.

مجله پزشکی «لنست»: مهاجرت کادر درمان ایران بعد از همه‌گیری کرونا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است
تصویر از گروه خبر دندانه گروه خبر دندانه۲۸ شهریور ۱۴۰۱۰

هفته‌نامه پزشکی «لنست» در گزارشی از رشد ۳۰۰ درصدی مهاجرت کادر درمانی ایران بعد از همه‌گیری کرونا در کشور خبر داد.
این گزارش به شرایط بد کادر درمانی ایران اشاره کرده و می‌گوید که از اسفند ۱۳۹۸ که جمهوری اسلامی رسما ورود کرونا به کشور را تایید کرد، شش موج همه‌گیری این ویروس در ایران اتفاق افتاده است.
بر اساس این گزارش که روز شنبه ۲۶ شهریور در سایت لنست، از معتبرترین منابع پزشکی جهان، منتشر شده است، ماهیت نامعلوم و بی‌سابقه کرونا همراه با سیاست‌گذاری‌های غلط و کمبودها، به تدریج نیروی کار بخش بهداشت کشور را فرسوده کرد؛ خصوصا آن‌هایی که مستقیما درگیر درمان بیماران کرونایی بودند.
این گزارش می‌افزاید فرسودگی نیروهای بخش بهداشت خصوصا با گسترش سریع ویروس، کمبودهای مداوم در بخش بهداشتی، کمبود دارو، تجهیزات و سایر منابع حیاتی، خستگی مفرط از شیفت کاری سخت و پرمشغله، نبود زمان استراحت، ناتوانی خانواده‌ها در همراهی بیماران تا مراکز درمان، عدم وجود پرسنل جایگزین، کمبود پرستار، همچنین قراردادهای کوتاه‌مدت وزارت بهداشت ایران با نیروهای تازه جذب شده شدت گرفت و موجب شد که در سال اول شیوع کرونا شمار درخواست پزشکان و پرستاران ایرانی از کشورهای خارجی برای مهاجرت به نحو چشمگیری افزایش یابد.
این گزارش می‌افزاید تنها در سال اول شیوع کرونا، سه هزار پزشک و پرستار ایرانی درخواست مهاجرت به کشورهایی ثروتمند با حقوق بالا، مانند آلمان، ایتالیا و کانادا ارائه کردند.

انعکاس افزایش چشمگیر مهاجرت کادر درمان ایران – مجله لنست در ادامه می‌افزاید نرخ مهاجرت پرستاران ایرانی در همه‌گیری کرونا ۳۰۰ درصد افزایش یافت و کسانی که در داخل ایران ماندند، به امید آینده‌ای بهتر و عاری از ویروس، مجبور به فعالیت شبانه‌روزی در طول چندین موج شیوع کرونا شدند.
بر اساس این گزارش، مقامات ایران باید اقدامات حمایتی، تشویقی و آموزشی را در طول همه‌گیری برای افزایش بهره‌وری نیروی کار حوزه سلامت و کاهش فرسودگی شغلی به کار می‌گرفتند، اما هیچ تغییر عمده‌ای مشاهده نشد: به دلیل محدودیت شدید منابع و کسری بودجه، افزایش تعداد پرسنل پزشکی با قراردادهای کوتاه‌مدت و داوطلبان توسط سیاست‌گذاران انجام شد و به جز کارکنان دائمی و دارای قراردادهای کاری طولانی مدت، بقیه نیروی کار درمان با استفاده از اشکال مختلف استخدامی در بیمارستان‌ها جذب شدند که امنیت شغلی آینده آن‌ها را تضمین نمی‌کرد؛ از جمله قراردادهای ۸۹ روزه و نیروی کار داوطلب با دستمزدهای اندک.

انعکاس افزایش چشمگیر مهاجرت کادر درمان ایران  – طی هفته‌های گذشته گزارش‌های زیادی از مهاجرت کادر درمانی ایران منتشر شده است.
روزنامه «دنیای اقتصاد» روز ۲۰ شهریور با انتشار گزارشی بر اساس آماری که منبع آن را اعلام نکرده است، از مهاجرت «۱۶۰ متخصص قلب طی یک سال گذشته» از ایران خبر داده و نوشته بود که طی چهار سال اخیر «۱۶ هزار پزشک عمومی» هم از کشور مهاجرت کرده‌اند.
بر اساس این گزارش، «۳۰ هزار کادر درمان» نیز طی یک سال گذشته از دانشکده‌های علوم پزشکی درخواست گواهی حسن سابقه (گود استندینگ) ارائه کرده‌اند که «مقصدشان عمان بوده است».
این در حالی است که بنا به اعلام قبلی وزارت بهداشت، ایران با کمبود «حدود ۱۸ هزار پزشک عمومی» مواجه است.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران نیز اواخر خرداد امسال گفته بود که پارسال چهار هزار و ۲۷ پزشک ایرانی درخواست دریافت عدم سوء پیشینه کرده‌اند که البته ممکن است همه آن‌ها هنوز از ایران خارج نشده باشند.
اخیراً «رصدخانه مهاجرت ‌ایران» نیز با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که ۷۳ درصد پزشکان و پرستاران ایرانی و نزدیک به ۶۰ درصد استادان دانشگاه و دانشجویان ایرانی تمایل به مهاجرت دارند.
بر اساس این گزارش، ۵۹ درصد دانشجویان و ۶۹ درصد استادان و محققان ایرانی به‌دلیل «مسائل اقتصادی» به دنبال مهاجرت از ایران هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه