ارتودنسی پیشگیری برای دندان‌پزشکان عمومی

مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه‌ای علوم‌پزشکی وزارت بهداشت سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان دوره «ارتودنسی پیشگیری برای دندان‌پزشکان عمومی» را تصویب کرد.

این دوره که آیین‌نامه آن به تازگی به تصویب این مرکز رسیده است، به منظور توانمندسازی دندان‌پزشکان عمومی و بالاتر برای تشخیص و پیشگیری از ناهنجاری‌های دندانی فکی و درمان مشکلات ارتودنسی پیشگیری در کودکان، تعریف شده است.

تصویب آیین‌نامه دوره «ارتودنسی پیشگیری برای دندانپزشکان عمومی» اگرچه رویکرد پیشگیرانه دارد اما از آن جهت می‌تواند حائز اهمیت باشد که اولین گام در راه شکست انحصار آموزش و درمان ارتودنسی و امکان در دسترس قرار گرفتن آموزش قانونی و مورد تایید این رشته به دندان‌پزشکان عمومی فراهم شده است.

نکته جالب اینکه پروسه تصویب این دوره آموزشی نزدیک به سه سال به طول انجامیده و ظاهرا کارشکنی‌های زیادی برای تصویب آن صورت گرفته اما با پیگیری یکی از مراکز آموزش مهارتی و حرفه‌‌ای حصوصی دندان‌پزشکی سرانجام به تصویب رسیده است.

آموزش و درمان ارتودنسی یکی از چالش‌برانگیزترین حوزه‌های دندان‌پزشکی است. از گذشته متخصصان ارتودنسی و انجمن تخصصی این رشته انجام درمان‌های ارتودنسی را در انحصار خود نگه داشته و با برگزاری هرگونه دوره آموزشی تکمیلی ارتودنسی برای دندان‌پزشکان عمومی به دلایل مختلف مخالفت می‌کردند. با این وجود در طی سال‌های اخیر برخی موسسات آموزشی و دندان‌پزشکان تلاش کرده‌اند تا شکست این انحصار و فراهم کردن امکان آموزش مباحث ارتودنسی ثابت و متحرک زمینه انجام این درمان توسط شمار بیشتری از دندان‌پزشکان را فراهم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه