ارتباط میان بیماری های لثه و زایمان زودرس

لثه

مطالعات جدید نشان می دهد که زنان باردار مبتلا به بیماری های لثه با احتمال بیشتری ممکن است در معرض زایمان زودرس قرار گیرند. در این تحقیق محققان کشف کردند که زنانی که زایمان زودرس دارند با احتمال بیشتری (45 درصد) نسبت به زنانی که زایمان به موقع دارند، به بیماری های لثه مبتلا هستند.همچنین زنانی که دارای دندان پوسیده یا پر کرده هستند، با احتمال بیشتری مجبور به زایمان زودرس خواهند بود.

به گفته دکتر کارتر، دبیر اجرایی موسسه سلامت دهان و دندان، نتایج این پژوهش به وضوح نقشی که سلامت دهان بر سایر ارگان های بدن ایفا می کند را نشان می دهد.

 

 

پیش از این در مطالعات قبلی تأثیر بارداری بر مشکلاتی از قبیل لقی دندان ها، پوسیدگی، ژنژیویت، پریودونتیت و … به دلیل تغییرات هورمونی مشخص شده بود و مطالعه جدید می تواند یافته ای مکمل را به آنها اضافه نماید.

در این پژوهش 150 زن باردار با بررسی دقیق وضعیت سلامت دندان ها شرکت نمودند و امتیاز سلامت لثه ها در زنانی که زایمان زودرس داشتند 4 درجه پایین تر از زنانی با شرایط طبیعی به ثبت رسید. همچنین میزان پلاک های دندان در میان این زنان 8 درجه بیشتر دیده شد.

به گفته دکتر کارتر،‌رسیدگی به بهداشت دهان می تواند دوران بارداری بهتری را برای زنان به ارمغان آورد. مصرف سیگار و الکل در این دوران می تواند ضمن افزایش ریسک ابتلا به بیماری های لثه، خطرات زیادی را برای رشد جنین به بار آورد. از جمله این خطرات می توان به وزن کم، عدم تکامل انامل دندان و ضعف در وضعیت دندان کودک در آینده اشاره کرد.

نتایج کامل این پژوهش در مجله Journal of Clinical Periodontology به چاپ رسیده است.

 

منبع :  دندال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه