اذعان وزارت بهداشت به کمبود پزشک متخصص در کشور/ مراجعه بیش از ۳.۷ میلیون نفر به مراکز درمانی در ایام نوروز

پزشک

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اذعان نسبت به کمبود پزشک متخصص در کشور گفت: تلاش وزارت بهداشت در راستای رفع کمبودها بوده است و تا سال ۱۴۰۸ باید به آمار بیش از ۲۰ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت برسیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری اول دنت، پدراک پاک‌آیین در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به موضوع کمبود پزشک متخصص در تعطیلات نوروزی اظهار کرد: آماری که از حضور پزشکان متخصص در ایام نوروز وجود دارد نشان می‌دهد 27 هزار پزشک متخصص و 4500 پزشک فوق تخصص در 664 بیمارستان دانشگاهی در تعطیلات نوروز فعال بوده‌اند.

همه پزشکان نسخه الکترونیک نمی‌نویسند

وی در پاسخ به این که تعداد نسخ الکترونیک ثبت شده در ایام نوروز کمتر از آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت است، افزود: باید توجه داشت همه پزشکان لزوماً نسخه الکترونیک نمی‌نویسند و برخی از پزشکان ممکن است نسخه‌ای تجویز نکرده باشند‌! همچنین اگر بیمار بستری شود لزوماً نسخه به صورت الکترونیک نوشته نمی‌شود. در پنج روز اول عید، بیشتر مراجعات، اورژانسی بوده که در آن‌ها ارائه نسخه الکترونیک انجام نمی‌شود؛ از سوی دیگر ممکن است برخی از مطالبات مردمی با پروتکل‌های موجود در درمان بیماران، در تناسب نباشد و نمی‌شود انتظارات مردم را مبنای حضور پزشکان در بیمارستان‌ها قرار داد.

پاک‌آیین ادامه داد: در ایام نوروز 1066 بیمارستان در حالت آماده‌باش قرار داشتند و این آمار علاوه بر بیمارستان‌های خصوصی و تامین اجتماعی است. از سوی دیگر در سال جاری رشد 51 درصدی مراجعه بیماران به مراکز درمانی را شاهد بودیم.

وی در پاسخ به اظهارات مجری برنامه مبنی بر اینکه بار اصلی مراجعات بر روی دوش پرستاران و رزیدنت‌ها بوده است، بیان کرد: دستیاران در کنار پزشکان متخصص و فوق تخصص حضور داشتند اما اینکه بار اصلی درمان روی دوش رزیدنت‌ها بوده، مورد تایید نیست. حضور و غیاب پزشکان با سامانه‌های حضوروغیاب انجام می‌شود و آماری که ارائه کرده‌ایم بر مبنای این سامانه‌ها بوده است.

مراجعه بیش از 3.7 میلیون بیمار به مراکز درمانی در عید نوروز

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: از زمان شروع سال نو تا 12 فروردین 3 میلیون و 791 هزار و 920 بیمار به مراکز درمانی کشور مراجعه کرده‌اند و 14 هزار و 397 عمل جراحی انجام شده است.

اذعان وزارت بهداشت به ضعف ارائه خدمات بهداشتی درمانی در نوروز

در ادامه ابوالفضل باقری‌فرد؛ معاون آموزشی وزارت بهداشت اذعان کرد: قطعاً ارائه خدمات سلامت در ایام نوروز مثل ایام معمولی نیست و ضعیف‌تر می‌شود اما وزارت بهداشت تاکید داشته که هیچ بیمار اورژانسی بدون دریافت خدمت از بیمارستان خارج نشود. بیماران غیراورژانسی ممکن است به مطب‌های خصوصی مراجعه کنند.

افزایش 20 درصدی ظرفیت پزشکی در دولت سیزدهم

وی با بیان اینکه یک سال از تشکیل دولت سیزدهم میگذرد و تلاش وزارت بهداشت مبتنی بر رفع کمبودها بوده است، اظهار کرد: سال گذشته ظرفیت پزشکی 20 درصد افزایش یافت و ظرفیت جذب پزشک متخصص با رویکرد بومی‌گزینی نیز 25 درصد افزایش یافت و سقف کارانه پزشکان متخصص مناطق محروم برای افزایش ماندگاری آنها برداشته شد‌.

باقری فرد افزود: تعداد پزشکان در ایران، 15.8 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر است اما برنامه ریزی ما مبتنی بر این است که تا سال 1408 به آمار بیش از 20 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت برسیم. اگر بین 20 تا 25 پزشک به ازای هر 10هزار نفر داشته باشیم وضعیت مطلوبی پیدا خواهیم کرد‌. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بهتر است نسبت پزشک عمومی به پزشک متخصص یک باشد یعنی به ازای هر پزشک عمومی یک پزشک متخصص نیز داشته باشیم اما این آمار در کشور ما 1.5 است یعنی تعداد پزشک متخصص کمتر از پزشک عمومی است و در سالیان گذشته روند کاهشی داشته‌ایم اما این روند در حال اصلاح است به طوری که در سال 1400 حدود 8000 نفر دانشجوی پزشکی جذب شد و در سال 1401 با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی 10 هزار دانشجوی پزشکی مشغول تحصیل شدند که این آمار نسبت به سال ماقبل 20 درصد افزایش یافته است.

اعتراف وزارت بهداشت به کمبود پزشک متخصص در کشور

وی با بیان این‌که ما اذعان داریم که تعداد پزشکان متخصص در کشور ما کم است، تصریح کرد: دلیلش این است که شرایط دستیاری پزشکی مناسب نبوده است‌ برای مثال تا قبل از دولت جدید دستیاران پزشکی 2 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کردند که این میزان افزایش یافت و به 8 میلیون تومان در دولت سیزدهم رسید. سال گذشته 4000 دستیار پزشکی را با اولویت بومی گزینی پذیرش کردیم که مشکلات کمبود پزشک را تا حدی حل کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه از لحاظ کیفیت، آموزش پزشکی ما مورد تایید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی (WFME) است؛ تأکید کرد: تا این لحظه منابع لازم برای افزایش ظرفیت پزشکی اختصاص نیافته است و باید تخصیص منابع صورت بگیرد.

منبع : تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه