اجرای سراسری نظام ارجاع از اردیبهشت‌ماه/ نحوه ارجاع بیماران به متخصصان و بیمارستان‌ها

ارجاع

وزیر بهداشت از آغاز اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع از ابتدای اردیبهشت‌ماه در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری اول دنت ، بهرام عین‌اللهی امروز در حاشیه ششمین قرارگاه پزشکی خانواده و رونمایی از سامانه یکپارچه پرونده الکترونیک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شبکه بهداشتی موجود در کشور یکی از موفقیت‌های ایران در حوزه سلامت است و مقام معظم رهبری نیز بر تقویت این شبکه تاکید دارند. ما در شبکه بهداشتی و درمانی کشور نظام ارجاع و پزشکی خانواده را از سال گذشته در تمام روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر اجرا کرده‌ایم.

وزیر بهداشت افزود: از ابتدای اردیبهشت‌ماه اجرای سراسری پزشکی خانواده و نظام ارجاع در کل کشور آغاز خواهد شد و در همین راستا قرارگاه پزشکی خانواده را ایجاد کرده‌ایم و امروز شعاری که در قرارگاه مطرح شد مبنی بر این بود که هر ایرانی باید یک مراقب سلامت داشته باشد.

وی ادامه داد: منظور از پزشکی خانواده، نظام سلامت خانواده است و افراد مختلفی از جمله بهورزها و مراقبین سلامت در آن نقش دارند که بسته خدمات سلامت به آن‌ها آموزش داده می‌شود تا به پیشگیری و درمان بیماری‌ها کمک کنند.

وزیر بهداشت گفت: هدف ما تقویت نظام شبکه بهداشتی و درمانی در کشور است و برای تقویت این شبکه باید بهورزها و مراقبین سلامت و پایگاه‌های بهداشت به اندازه کافی تامین شوند.

وی درباره جزئیات برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع تشریح کرد: در برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع، اگر فردی بیمار شود توسط بهورز و مراقب سلامت به پزشک سطح یک ارجاع داده می‌شود و پزشک سطح یک، پزشک عمومی است که پس از ویزیت بیمار، خودش امر درمان را انجام می‌دهد و در صورتی که احساس کند بیمار به پزشک متخصص نیاز دارد، او را به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد.

وزیر بهداشت ادامه داد: پزشک متخصص نیز فرد را درمان می‌کند و در صورت نیاز به بستری، او را به بیمارستان ارجاع می‌دهد.

عین‌اللهی بیان کرد: زیرساخت اجرای چنین برنامه‌ای، یک سامانه یکپارچه الکترونیک بود که امروز رونمایی شد که اطلاعات بیمار در آن ثبت می‌شود و این سامانه با اولویت مناطق محروم از ابتدای اردیبهشت در سراسر کشور مستقر خواهد شد‌.

وی درباره مشوق‌های در نظر گرفته شده برای بیماران و پزشکان در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع تصریح کرد: برای تشویق پزشکان برای ارائه خدمات در قالب نظام ارجاع، مشوق‌های مالی از جمله افزایش مبلغ ویزیت را درنظر گرفته‌ایم و برای بیماران نیز میزان پرداخت از جیب از مسیر نظام ارجاع کاهش می‌یابد و در صورتی که بیمار از طریق نظام ارجاع بستری شود حداقل هزینه از او اخذ می‌شود و خدمات برای بیماران مناطق محروم رایگان خواهد بود.

وزیر بهداشت گفت: استقرار سامانه یکپارچه الکترونیک باعث می‌شود تمام اطلاعات بیماران ثبت شود و این اطلاعات در وزارت بهداشت نیز ثبت و باعث احصای آمار بیماری‌های شایع در مناطق مختلف کشور می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه